• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Oljekanna symbol ?

mgbping

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Motala
HBK-Nr
27843
Medlemskap
2024
Hej
Önskar er hjälp att reda ut vad denna symbol betyder. Längst ner till vänster i det digitala fönstret kom
denna symbol upp vid start efter ett fika stopp. Stängde av väntade 5 min, ny start och lika symbol.
Kollade oljenivån, den var ok. Efter ca 15 min ny start och symbolen var borta. 45 min hemfärd
och ingen symbol. Har skickat denna bild till ca 10 st auktoriserade Fiat service ställen men inget
samstämmigt resultat. Har även skickat en fråga till Frankia i Tyskland men inte fått något svar ännu.
Fiat 2019 2,3L motor
//Peter
 

Bilagor

  • Symbol Husbil.jpg
    Symbol Husbil.jpg
    3,5 MB · Visningar: 190

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Önskar er hjälp att reda ut vad denna symbol betyder. Längst ner till vänster i det digitala fönstret kom
denna symbol upp vid start efter ett fika stopp. Stängde av väntade 5 min, ny start och lika symbol.
Kollade oljenivån, den var ok. Efter ca 15 min ny start och symbolen var borta. 45 min hemfärd
och ingen symbol. Har skickat denna bild till ca 10 st auktoriserade Fiat service ställen men inget
samstämmigt resultat. Har även skickat en fråga till Frankia i Tyskland men inte fått något svar ännu.
Fiat 2019 2,3L motor
//Peter
Jag har råkat ut för samma sak en gång,bilen stod då parkerad i en sluttning lutade mycket,jag tror det var det som orsakade varningen, att oljetrycket tog lång tid att stiga, varningen har aldrig återkommit.
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Hej
Önskar er hjälp att reda ut vad denna symbol betyder. Längst ner till vänster i det digitala fönstret kom
denna symbol upp vid start efter ett fika stopp. Stängde av väntade 5 min, ny start och lika symbol.
Kollade oljenivån, den var ok. Efter ca 15 min ny start och symbolen var borta. 45 min hemfärd
och ingen symbol. Har skickat denna bild till ca 10 st auktoriserade Fiat service ställen men inget
samstämmigt resultat. Har även skickat en fråga till Frankia i Tyskland men inte fått något svar ännu.
Fiat 2019 2,3L motor
//Peter
oljetryck för lågt ??? trolig orsak trasig oljepump, igensatt oljesil i sumpen , trasig oljetrycksgivare , hur som helst måste oljetrycket kollas. är oljetrycket för lågt så blir risken stor rasad motor ..... Frankia är väl bara påbyggnad dom bygger bara på chassit från Fiat inget med motor o chassi att göra dom kommer bara hänvisa till Fiat
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Hej
Önskar er hjälp att reda ut vad denna symbol betyder. Längst ner till vänster i det digitala fönstret kom
denna symbol upp vid start efter ett fika stopp. Stängde av väntade 5 min, ny start och lika symbol.
Kollade oljenivån, den var ok. Efter ca 15 min ny start och symbolen var borta. 45 min hemfärd
och ingen symbol. Har skickat denna bild till ca 10 st auktoriserade Fiat service ställen men inget
samstämmigt resultat. Har även skickat en fråga till Frankia i Tyskland men inte fått något svar ännu.
Fiat 2019 2,3L motor
//Peter
Jag köpte en ny knaus 2017 med 2,3l motor efter ca 100 mil tändes denna lampa, man konstaterade på Bergholms verkstad i Kristinehamn att givaren i oljetråget var felaktig. När man byt denna givare försvann felet, jag hade provat oljebyte innan men ingenting av detta hjälpte. Detta var inte något akut fel utan man gjorde bytet hos Bergholm under hösten jag körde hela våren och sommaren med denna åter-kommande symbol lysande gult. Problemet var att Fiat inte hade någon koll på detta fel utan Bergholms tog denna garanti rep på eget bevåg.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
oljetryck för lågt ??? trolig orsak trasig oljepump, igensatt oljesil i sumpen , trasig oljetrycksgivare , hur som helst måste oljetrycket kollas. är oljetrycket för lågt så blir risken stor rasad motor ..... Frankia är väl bara påbyggnad dom bygger bara på chassit från Fiat inget med motor o chassi att göra dom kommer bara hänvisa till Fiat
Detta har inget med oljetrycket att göra, oljetryckslampan sitter på en annan plats i instrumenthuset.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kontrollfunktionen för kontrollfunktionen av oljenivån har reagerat på att det är fel på kontrollfunktionen av oljenivån och talar om det som en varning, för att om det blir fel på oljenivån så vet inte kontrollfunktionen för oljenivån om det...........

Frågan blir då, vad händer om det även blir fel på kontrollfunktonen för kontrollfunktionen...... :confused:

Det får mig osökt att fundera på vad det var för fel på en oljesticka som funkade under hela bilens livstid.

Är det verkligen utveckling till det bättre :msn_wall:.

Inte enbart skrivet bara som ett skämt tyvärr. M.v.h. JANKRO.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Du har fel på oljenivå givaren eller kabelbrott på vägen nånstans. Haft detta fel på en bil som var svårlöst, var glapp nånstans i en kabel till slut. Hör av dig till Fiat Tranås så löser dom detta åt dig.
 

Lizze

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Haninge
HBK-Nr
29355
Medlemskap
2024
Fick samma varning efter oljebyte, kom bara ibland, oljenivån var några mm över max på stickan. Nu efter att kört några hundra mil så har varningen inte återkommit.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.890
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På bilden ser det ut som Fiat frångått standarden med färgklassning på varningar/larm, så att denna varning skulle ha med oljetryck att göra kan inte vara möjligt, utan verkar ha med nivån att göra, men är ändå beskedlig i jämförelse med den på min gamla Sprinter, på den vid avvikande oljenivå kommer en skarp ton samt en stor huvudvarningslampa+lampsymbolen för avvikande oljenivå samt i text i liter med en decimal hur mycket olja som saknas, eller för den delen för mycket olja, funkar klockrent.
 
Toppen