• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljebyte

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hejsan!

Har sett en annons på blocket i Gävle där man får erbjudande om oljebyte med filter för 700 kr,det är Castrol han använder.
Nu till frågan här i klubben finns det många som har kunskaper om det mesta, är Castrol något jag kan använda mig av eller är det bättre att satsa på någon annan sort av olja?
Han kan ta husbilar upp till 7m sa han när jag undrade om det.

Bilreparationer på alla bilmärken utföres | Gävleborg | Blocket

Mvh
Pelle

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Oljebyte

Castrol är ett erkänt bra oljefabrikat, men naturligtvis skall du också fråga vilken Castrol olja som användes?!

F

F.d. 52952

Guest

Spelar nog mindre roll vad det står för oljebolagsnamn på burken. De flesta bolag får oljan från samma raffinaderi.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det där stämmer inte, och även om det stämmer i vissa fall, Biltema med mera, så kan det vara helt olika specifikation på det som tappas i flaskorna!

F

F.d. 52952

Guest

Oljans sammansättnigg utläses av beteckningen på oljan. men den kan ändå komma från samma raffinaderi.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Beteckningen på flaska anger bara de specifikationer/tester den uppfyller, inget mer!

F

F.d. 24784

Guest

Bra pris ändå, jag betalde åtskilligt för ett filter på Auto Experten.

Att byta olja är inte så svårt, och jag tror att de flesta kan göra det själv.
Spec på oljan står i manualen och Biltemas 10 l dunk med turbodieselolja bör vara god nog.
Då får man oxo över att fylla på med.

En varning bara ang oljepluggen, den kan ibland på bilar vara skadad, någon har tidigare dragit den rund med fel verktyg och dragit den för hårt.
Skaffa ny oljeplug med ny packnig, och se till att använda rätt verktyg.
Oljepluggar och kopparpackningar finns hos BILTEMA men msåte sökas per registreringsnummer på hemsidan.
Observera att det är inte något oljetryck här och att packningen är koppar eller aluminium och måttlig kraft skall användas.
För min gäller 30 Nm, dvs med 6 kilo på en nyckel som är en halv meter lång.

de
Roy

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Såg dessa skyltar på flera ställen i Tyskland i somras. Dels på en bensinmack och på en verkstad där jag bytte framhjulslager.

Även om det kostar lite mer än 25 Euro för olja, filter och arbete för att byta på en husbil så verkar det otroligt billigt.

IMGP7283.JPG

F

F.d. 5333

Guest

Hejsan!

Har sett en annons på blocket i Gävle där man får erbjudande om oljebyte med filter för 700 kr,det är Castrol han använder.
Nu till frågan här i klubben finns det många som har kunskaper om det mesta, är Castrol något jag kan använda mig av eller är det bättre att satsa på någon annan sort av olja?
Han kan ta husbilar upp till 7m sa han när jag undrade om det.

Bilreparationer på alla bilmärken utföres | Gävleborg | Blocket

Mvh
Pelle

Pelle vad ska Rolf vid Gävle bilteknik ha för detta? Låter mycket billigt om det är Castrololja?
Annars är det enkelt att byta Oljan Själv!

Toppen