• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte

Eken55

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32754
Medlemskap
2024
Vad anser ni ? Ska jag byta olja och filter bilen har bara rullat 149 mil sedan sista olje o filterbyte 30/1-23
 

Eken55

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32754
Medlemskap
2024
Vet inte vad det är för olja i den ,men den är servad hos Tumbo innan jag köpte den
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Det är ganska dyr olja i bilarna , jag bytte olja förra sommaren kört ca 500mil och ska köra 800-1000mil till sen byter jag till hösten
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
De flesta bilar har väl "intelligent" serviceindikator idag. Den känner ju hur mycket du kört osv. Byt när den säger till, själv byter jag varje år men vi kör ju betydligt längre. Oljan är inte så dyr om du köper den från Tyskland fö.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Själv har jag alltid gjort oljebyten med en intervall om 2000 mil och tycker, att det är en lämplig intervall för fordon,
som rullar lite mer kontinuerligt.
Nu, när jag bara pysslar om husbilen på detta vis, så har jag höjt ambitionen till att byta vid ungefär 1500 mil.
Motorcykeln blir den mest bortskämda i sammanhanget och får ny olja vartannat år oavsett miltal.
Många moderna bilar har väl idag serviceintervaller på upp till 4000 mil, eftersom oljekvaliteten utvecklats med tiden.
I min ungdom var det vanligt att byta olja i lastbilsmotorerna efter c:a 500 mil.
På vår dåvarande LBC hade man en kille heltidsanställd enbart för detta göromål.
Men det var andra tider...
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har sett intervaller på 150 mil på den tiden fanns olja i lösvikt överallt och var och varannan mack bytte olja eftersom det inte fanns oljefilter i bilarna, vw hade ett nät filter för större partiklar. Kan man göra jobbet själv kan man ju byta när man vill eftersom kostnaden är överkomlig ska man lämna bort den tillhör man den kategorin människor som inte vänder på slantarna inte ens funderar på vad det kostar. På den tiden var motorerna ganska slut efter 10-15 tusen mil. Moderna oljor gjorde att de gick mycket längre, vilket medförde att skrotarna hade sönderrostade bilar med riktigt bra motorer till billigt pris.
 

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
91
Kommun
Hudiksvall
Som jämförelse, jag och frun kör/tävlar enduro. Jag byter olja var tionde timme på hojarna. Men å andra sidan så går det 0,7l i motorerna och högre effektuttag. 63hk/l på Ducaton, 173hk/l på enduro hojen.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Det är roligt att se hur olika man agerar när det gäller oljebyte.
Det riktiga är väl egentligen att följa serviceboken men för oss som kör så pass lite på ett år känns det lite "overkill" med byte varje år.
Själv anser jag att 1500 mil är max sedan byter jag olja, med reservation för att ibland kan man höra att motorn ber om oljebyte tidigare. Motorerna får en annan klang i gången, är det fler än jag som noterat detta?
Jag lyssnar på motorn men kör max 1500 mil, sedan ny olja och filter. Förmodligen overkill det också, men det kan vara värt pengarna att veta Bettan mår bra.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har du en husbil som kostar miljonen eller mer så ser jag, detta gäller vår bil, på 9 liter olja a 60 kr/l och oljefilter för ca 100 kr varje år som en ganska liten utgift som även ger mig själv en trygghet och nej, jag köper inte oljan i Sverige och fraktkostnad är inräknad, det är även en godkänd olja. Vi kör förvisso även över 1000 mil per år.
 
Toppen