• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljans förbannelse!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag visste ju att oljan ställer till med mycket elände på den här planeten men jag visste inte att världshaven idag är fulla med plast och att miljoner sjöfåglar och andra djur går en långsam och plågsam död till mötes på grund av nedskräpningen.

Ämnet är mycket angeläget. Vi kan inte bara blunda för hur människan långsamt men effektivt håller på att förstöra den här planeten och radikalt försämra livsvillkoren för alla djur som finns här.

Bojkotta alla plastförpackningar! Bär hem maten i papperskassar i stället för plastpåsar! Tvinga fabrikanterna att förpacka sina produkter miljövänligt o.s.v. o.s.v.

Googla runt lite på plast i världshaven, exempelvis denna blogg: Världshaven - en flytande soptipp | Maria Nova och låt er förskräckas! Det går inte att blunda för detta längre! Agera nu! Snart är det försent!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Oljans förbannelse!

Hej Jappe!!

Detta är nog inte så enkelt!! jag tror att vi måste bli bättre på att återvinna vårat avfall.

Se till att återföra så mycket som möjligt av vårat avfall till kretsloppet.

Vi måste bli bättre på att sortera vårat avfall osv. då kommer vi långt.

Ni skulle bara veta vad som finns i dom olika behållarna på landets ÅVC centraler, som är felsorterade.

/Gunnar

F

F.d. 53078

Guest

Bra Jappe att du tar up detta Över 500 miljarder plastpåsar används i världen varje år. Många länder förbjuder nu plastpåsarna Spanien F.r.m 1/1/2010 då får vi påsar gjorda av potatis "Mat:confused:", men tryck färgen är den mijövänlig? USA slutar faktisk ochså med plaspåsar i vissa delstater. Sverige slutar förvånadsvärt inte med plastpåsarna. Plastpåsen förbjuds ? men inte i Sverige | Inrikes | SvD. Nu pratar vi bara om plastpåsarna som man får i affärer lägger man till allt som är packat i plast. Ex. en n ny Tv stor plaståse runt TVn, batterierna till fjärrkontrollen,bruksanvisningen, elkablarna och skyddsplast på bildskärmen ev. bubbelplast. Är detta verkligen nödvändigt?
Dags att passera plaståldern

Juan Norte

F

F.d. 55256

Guest

Från 1961 till 1968 var sjöman inom Svenska handelsflottan. Började med en resa till Sydamerika och sen har jag varit från Japan öster till USA i väster. Fram till 1967 renade vi saltvatten ombord genom att koka och filtrera havsvattnet, I mitten av 1967 gick det inte längre att hålla kvalitén på vattnet längre på grund av nedsmutsning. Sedan dess har nedsmutsningen gått oerhört fort. En intressant tanke i sammanhanget är att det vatten vi har på jorden förnyas inte utan bara går runt. Avdunstar uppåt, kommer ned som regn. En liten fråga, hur tror ni att vi klarade att koka stora mängder havsvatten utan att tillföra mer energi än att använda tre olika pumpar?
Ove.G

F

F.d. 3067

Guest

Hej igen!

När de gäller plast så måste man skilja på plast och plast! När de gäller påsarna som vi köper i affären så är den tyvärr färgad med flera olika färger, om den skulle vara bara enfärgad så skulle man kunna återvinna den och göra ny plast av den!!!

När de gäller den genomskiliga plasten dvs. pallembalage= krymp och sträckfilm så är de hårdvaluta! den går att återvinna till 100%, till ny plast.

När ni pratar papperskassar i stället för plast påsar!!? nja kanske inte så bra då den är svår att återvinna, går som pappersförpakning, ingen bra återvinning = den eldas upp med ett dåligt energivärde, när man eldar upp en plastkasse av flerfärgad plast så har man ett mycket höger enegivärde dvs. bättre än papperskasse! som brännbart.

Ett annat ex. wellpapp är något som är bra att återföra till kretloppet som ny wellpapp!,
som ex. 1100kg returwell = 1000kg ny wellpapp, dvs. mycket lite går till spillo när man återvinner.

/Gunnar

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det är grisigt längs vägarna. Saknar kampanjen "Håll Sverigre rent".

F

F.d. 4927

Guest

Håller med! Och eftersom jag cyklar mycket ser jag också mycket mer skräp längs vägen än man hinner uppfatta i bil.

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

I Stilla Havet flyter det just nu omkring 100 000 000 ton sopor som till största delen består av plast !
Ingen kan göra allt men alla kan göra något.
Peter Heed

F

F.d. 7117

Guest

Jag vet inte vad ni gör med era plastpåsar från affären. Men alla mina används som soppåsar. Så de ligger inte och flyter i havet.:wink:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Visst är det problem relaterade till oljan och hur vi använder den!
Men fundera ett tag på var vi hade befunnit oss standardmässigt utan olja...

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nisse, det är just den inställningen som skrämmer mig. Vad är vår standard värd om vi förstör planeten för kommande generationer - inte bara för djuren utan också för oss männniskor. Tid för eftertanke och förändring, tycker jag.

Jappe

F

F.d. 29925

Guest

Tyvärr så är det inte oljan utan skall vi säga: den mänskliga faktorn.
Men det är beklämmande att man inte kan ta i relativ enkla problem.
Läste förresten om att det är några afrikanska länder som har förbjudit plastpåsar.

Toppen