• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Olja dieseln

L

linde

Guest
För många år sedan blev jag rekommenderad att hällan i lite olja i tanken, helst 2taktsolja. Den nissan jag hade då gick illa på tomgång men med oljan gick de jämt och fint. Detta beroende på att den svenska dieseln är så "torr" och smörjer dåligt. När jag körde Nissan och LR hade jag ca 0,5 % olja i tanken. Hur mycket har ni i era HB?

F

F.d. 25214

Guest
Sv: Olja dieseln

Hej jag haralltid hält vanlig motorolja i min peronbil husbil lastbil mängden är inte så nog halv lit när jag tankar MVH Janne!!

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2025

Hejsan
Jag häller i en liter var fjärde tankning ungeför, tvåtacktsolja.
På sommaren häller jag i ca: 20% rapsolja, då tar jag ingen vanlig.
MVH KEJO

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Varför gör man detta? Minskar det bränsleförbrukningen eller skyddar det motorn?:confused:

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Har hört att det inte är så bra för dom bilarna som har partikelfilter kan bli för hög askinnehåll i filtret (fick det problemet på min personbil)
Värt att kolla upp med verkstan om det är ok på den motortypen man har

kjelka

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2025

Har hört att det inte är så bra för dom bilarna som har partikelfilter kan bli för hög askinnehåll i filtret (fick det problemet på min personbil)
Värt att kolla upp med verkstan om det är ok på den motortypen man har

Det är helt rätt. Det föreligger mycket stor risk att fitret sotar igen. På den tiden som
det nya bränslet kom var det framförallt insprutningspumpar av rotationstyp som inte
fick upp trycket så motorn startade. Deärför provade man med tvåtaktsolja för att göra
pumparna lite tätare och på så vis få upp trycket. Om motorn startar och går som den
skall bör man nog sluta med tvåtaktsolja i bränslet.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Utdrag ur Fiats instruktionsbok; ”Dieselbilar får endast tankas med dieselbränsle enligt enligt specifikationen EN590. Bränsle av sämre kvalitet eller blandningar kan skada motorn och medföra att garantier inte kan åberopas”.

Mot bakgrund av Fiats info (liksom övriga fordonstillv), räcker det att kolla på macken/pumpen att den säkert levererar dieselbränsle enligt just EN590 = inga problem. Det är inte konstigare än så, Fiats motorer (och andras) är konstruerade för att fungera ihop med EN590.

Ex på ytterligare info för den som är intresserad av dieselbränsle;
¤ Frågor och svar om diesel Preem :: Diesel
¤ MK1 kontra Europadiesel Preem :: Dieselstudie Svensk Diesel MK1 kontra Europadiesel
¤ Allm kvalitetskrav på diesel Dieselbränsle - Kvalitet och funktion

F

F.d. 29925

Guest

Utdrag ur Fiats instruktionsbok; ”Dieselbilar får endast tankas med dieselbränsle enligt enligt specifikationen EN590. Bränsle av sämre kvalitet eller blandningar kan skada motorn och medföra att garantier inte kan åberopas”.

Mot bakgrund av Fiats info (liksom övriga fordonstillv), räcker det att kolla på macken/pumpen att den säkert levererar dieselbränsle enligt just EN590 = inga problem. Det är inte konstigare än så, Fiats motorer (och andras) är konstruerade för att fungera ihop med EN590.

Ex på ytterligare info för den som är intresserad av dieselbränsle;
¤ Frågor och svar om diesel Preem :: Diesel
¤ MK1 kontra Europadiesel Preem :: Dieselstudie Svensk Diesel MK1 kontra Europadiesel
¤ Allm kvalitetskrav på diesel Dieselbränsle - Kvalitet och funktion

Låter bra, men måste man ha med sig ett provrör vid varje tankning för att eventuellt kunna ha bevis att plocka fram om det skulle bli problem.

Nej, vi är tyvärr tvingade att lita på att det är en bra produkt vi dyrt betalar för och häller i tanken.
För egen del hör jag nog inte till den lättrogna skaran, om det beror på åldern(70+) eller livserfarenhet får framtiden utvisa.:)

F

F.d. 2702

Guest

Kan även nämna att numera så har man såmycket rapsolja i soppan att den smörjer bättre.

Körde själv med 2-takts olja i soppan innan.
Men efter ett studiebesök hos ett analysföretag i Göteborgshamn så insåg jag att det inte behövs längre (de förklarade ganska ingående och övertygande;).

/Fraxe

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

En liten fundering.

Om man nu häller i 2-taktsolja för att motorn ska gå bättre är det då inte otroligt ogenomtänkt för miljön?

Dom som inte har partikelfilter spyr alltså ut så mycket elände så att om dom hade partikelfilter så skulle det gå sönder.

Märklig åtgärd med tanke på gråvattendebatten som går het i annan tråd????

Som sagt, det låter konstigt.

L

linde

Guest

Fraxe, är det standard med rapsolja i dieseln idag? Jag körde för 10 år sedan för ett bussbolag som hade 2 % inblandning. Om inte nya bilar tål oljeinblandning så undrar jag hur det går den dagen motorn är lite sliten och drar olja. Tycker det är fantastiskt att duschvattnet kan bli så förorenat i avfallstanken ;)

Toppen