• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olika uttag

Jensa

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
41895
Medlemskap
2025
Vi är alldeles gröna på detta med husbil. Kanske att frågan är dum men förlåt en okunnig i så fall.

Fotot visar uttagen som sitter direkt innanför dörren till en av de externa förvaringarna. utrymmet är även nåbart inifrån husbilen. Där är tre uttag, uppifrån: 12 V, Inverter och 230 V. Förstår jag det rätt om 12 V och Inverter funkar om vi står icke anslutna till elnät och att vi då kan använda Inverter som ett 230 V där strömmen tas från våra två bodelsbatterier? Inverter har väl att göra med våra solpaneler?

Om vi sen står anslutna till elnät kan vi då använda alla tre men det är så klart det undre 230 V uttaget som då används företrädelsevis eftersom det går å elnätet?

IMG_2334.jpeg

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Invertern har inget med solceller att göra,du har troligen en brytare någonstans för att starta invertern, stäng av den när du inte använder den då den drar lite ström även utan belastning.
Som Peter skriver använd invertern sparsamt för att spara batterierna, värma vatten koka kaffe är gasol eller 230 V bäst..

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Har suttit en skylt på nedre uttaget också ser det ut som, troligen inverter det med.

Med sladd ansluten till stolpe så kan du kolla om du har el i de båda uttagen. Koppla bort bilen från stolpen och kolla igen om det finns el i uttagen. Gör det det så är det invertern som levererar, om ingen el så är invertern avstängd eller något med den som inte fungerar.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Invertern har inget med solceller att göra,du har troligen en brytare någonstans för att starta invertern, stäng av den när du inte använder den då den drar lite ström även utan belastning.
Som Peter skriver använd invertern sparsamt för att spara batterierna, värma vatten koka kaffe är gasol eller 230 V bäst..
Solcellerna hjälper till att ladda bodelsbatterierna så du kan ha ”råd” att använda invertern. Beroende på hur stark invertern är kan du använda 230V till olika saker. I flera av mina bilar har jag haft inverter som klarat av min kaffebryggare, äggkokare, hårfön mm. Inga problem eftersom de används under rätt kort tid. Viktigt är dock att ha koll så du inte tar ut för mycket av batterierna, särskilt om du inte har litiumbatteri. Kör du sen med bilen och/eller solen skiner laddas de snabbt på igen.

Jensa

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
41895
Medlemskap
2025
Solcellerna hjälper till att ladda bodelsbatterierna så du kan ha ”råd” att använda invertern. Beroende på hur stark invertern är kan du använda 230V till olika saker. I flera av mina bilar har jag haft inverter som klarat av min kaffebryggare, äggkokare, hårfön mm. Inga problem eftersom de används under rätt kort tid. Viktigt är dock att ha koll så du inte tar ut för mycket av batterierna, särskilt om du inte har litiumbatteri. Kör du sen med bilen och/eller solen skiner laddas de snabbt på igen.
Vi har dubbla solpaneler (2x140 W), inverter 1500 W med rak sinuskurva och dubbla lithum bodelsbatterier så då borde vi kunna använda något av dessa uttag tillfälligt om det skulle behövas.

Tack för hjälpen. Inte enkelt att reda ut hur allt hänger ihop och fungerar.

Toppen