• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

olika sorters diesel

Status
Stängd för vidare inlägg.

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Läser på M:s hemsida
I Europa finns det olika sorters diesel. Bl.a. Kroatien Där finns det Dizel och Eurodizel, och i ex. Tyskland Shell V-Power mot standard.
Det finns olika sorters diesel ute i stora världen.
Vad tankar ni?
Är den ena sämre än den andra?
Min motor är 3 lit. EuroV

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: olika sorters diesel

Ta den utan tillsats av rapsolja, brukar vara märkt på handtaget. Den bättre brukar heta Premium, Super etc. Även den med rapsolja är bättre än den svenska (märkbar skillnad).

Peter :)

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Shell ska man bojkotta!!! Dom är på väg upp i Norra Ishavet å där är det inte lämpligt att vara för oljebolag. Riskerna är för stora.

Det är tur att det finns fler bensinbolag, annars fick du gå :D
Å andra sidan spelar det väl ingen roll vilket bolag man gynnar eftersom all oljeutvinning på något sätt påverkar miljön med sin produktion.

Bennie

RichardK

FD HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022

Statoil hade ju den goda smaken att lägga ner sitt Arktis-projekt trots att de hade fått tillstånd. De bedömde själva att risken var alltför stor i förhållande till de insatser de behövde göra. De tjänade mer på att hålla sitt Good Will högt.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Shell ska man bojkotta!!! Dom är på väg upp i Norra Ishavet å där är det inte lämpligt att vara för oljebolag. Riskerna är för stora.

Inte ens BP kommer upp till samma nivå som Shell när det gäller miljöförstöring. BP gjorde ett rejält försök för några är sedan i Mexikanska Gulfen som tydligt avslöjade bolagets policy.

Jag har bojkottat Shell i flera decennier. Inte svårt alls!

Jappe

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Shell, vad är det för något? Jag har hört talas om Gulf, men inte haft en aning om att någon av dessa fortfarande fanns...

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Ursäkta men frågan var: skillnad på standard diesel eller eurodiesel.
Inte vad ni inte vet eller att Shell skall utvinna olja i Norra ishavet.

Ursäkta min negativa ton, men det ser ut så i alla trådar, de första svarar på inlägget sedan flippar det ut.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Jag håller med. Vi har kört så mycket utomlands och jag mäter varje tankning och det är solklart som du säger. Frågade föresten en kille som sprang runt och hjälpte till med tankning i Tyskland, vad jag skulle tanka för diesel? Kör standarddieseln sa han, och det har jag följt.
Bengt

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag tankade idag på xxxxxxx i xxxxxx. Han har 3 sorters diesel med & utan tillsatser men även eldningsolja som är så nära den gamla hederliga dieseln som man kan komma. Jag fyllde eldningsolja för 11,59 / liter. Nu går bilen som när man köper diesel i Tyskland, en märkbar skillnad.

Bennie

Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Siffrorna och miljöaspekten stämmer väl inte helt på Q8 efter att de krupit till korset vad gäller inblandning av raps od.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Gokväll

Q star tillhandahåller sk blankdiesel MK 1( utan RME inblandning) på dessa stationer, förutom sjömackar som oftast har blankdiesel i pumparna.

Inte så många, men ni som finns i närheten har ju möjlighet att utnyttja denna diesel med högre energivärde.

Övriga stationer (här är pump uppmärkt)
Qstar Norrköping, Spårgatan 5
Qstar Kungshamn, Klippsjövägen 6
Pump Hamburgsund, Industrivägen 2
Citytappen Huaröd, Karlins väg 17

Hejs
Claes 105

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen