• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Olika husbilstyper?

F

F.d. 56076

Guest
Detta ämne har kanske besvarats på andra ställen i forumet, men jag lyckades inte hitta rätt. Vi (jag och frugan) undrar vad de stora skillnaderna är mellan helintegrerad, halvintegrerad och Van. Nu menar vi inte det som är uppenbart dvs att helintegrerad har mer plats och liknar mer en husvagn på 4 hjul, utan olika resmönster, mer vistelse utomhus med van-lösningar mm. Hur kommer det sig att van är relativt ovanligt här i SE? Klarar en van vintern? Ska tillägga också att vi har idag en äldre halvintegrerad (fasta framstolar tyvärr), men vi börjar undra om vi inte är mer van typer då vi är sällan på ett ställe mer än en dag.... Och ska kanske sikta in nästa på det... Dessutom är vi automat-fanatiker och det verkar som det är vanligare på vans...

H

Husbilgolf

Guest
Sv: Olika husbilstyper?

Hej
Ser du inte fått respons på frågan. Vi gick från del-integrerad till van ifjol. Köpte en La Strada Avanti C med dubbelgolv, dieselvärmare etc. Automat och stora motorn. Har brukt den hela året, ner till minus 15, utan problem. Men har gjort extra isolerings tyg, tunnare variant av den du hittar hos Kabe, mellan säng och bakdör, vid nedre halvan av skjutdörrren och mellan tak och golv i kördelen fram.
Var nu i sommar i Wales i 9 dagar. 2 meters bred bil var praktisk, hade inte känt mig väl med 2.30 bred bil på vägarna där. Samma gäller många städer i Tyskland och Frankrike samt endel vägar här i Norge. Sen kan vi ofta parkera på vanlig p-plats, så var det inte för!
Ursprunglig hade vi tänkt på Westfalia Columbus med vinterpaket. Denna bil har vattenburen värmarare a la Alde. Mycket bra variant för helårsbruk. Men det är en nackdel, tycker vi. Det finns bara en 40 liters kylbox, inget vanligt kylskåp. Annars en smart bil.
La Stradaen är 6.36, det finns en snarlik utan dusch-utrymme på 5.99, heter Avanti XL. Colombus är 5.99 lång, det finns också en på 6.36 med enkelt-bäddar.
Båda märken hittar du hos TOGO reisemobile vid Hamburg. Exporterar många bilar till Sverige varje år!
Hoppas detta var del av svaret du önskar!
Mvh
Christian

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Det är väl inte förbjudet att om du har en "VANLIG" HB, att bara stanna en dag / plats.
Fördelen är bekvämligheten i en "vanlig" HB.
Det är även lungt och skönt att stanna på en "fin" plats i flera dagar och inte bara "flänga" runt hela tiden.
Lycka till i HB köpet.
/Vidhem

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Se bilder i inlägg 27 i denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t65333-2/.

Det krävs inga stora ingrepp för att göra en halvintegrerad med fasta stolar till en fullgod åretrunt-bil, förutsett att bilen är vinterduglig i övrigt (isolering, vatten, avlopp, ventilation).

aake

F

F.d. 56076

Guest

Tack för svar alla! Jag tycker personligen att en halvinteg har det "lilla extra" lyxen gentemot vans iom att man har trollat bor bilkänslan... Men är såklart har man inte smidigheten det har vi ju redan märkt även om vår kärra är ganska liten (6,25x2,20)

J

Johank

Guest

Hej igen!
Om du gärna vill kunna svänga framstolarna finns det så kallade vridplattor att köpa. Inte speciellt svårt men det blir så mycket bättre! Gjorde detta på min första husbil med Ford chassie. Kostar en slant men det är det värt! Alternativet kan ju vara kolla med en skrotfirma som ev har en husbil stående. Fiat är ju det vanligaste märket så chansen torde vara god...

Kama fritid säljer annars sådana;
KAMA Fritid

F

F.d. 955

Guest

Jag letar också plåtis / van, precis som ni. Tror att vi som väljer den typen av bil upplever att RESAN är minst lika spännande och viktig som att VARA på destinationsmålet. Jag själv valde denna biltyp för att jag gillar att köra, vill kunna komma fram överallt och vill inte "sticka ut" utomlands med en större bil som en husbil alltid är.
Jag kommer att vilja använda min bil till vinterstadscamping i storstäder (Norden) och vintervistelser i sydeuropa. Har fått mycket bra information av en man som heter Roger (rogun kallas han här på Husbilsklubben)! Han har pratat om flera olika typer av bilar och jag har verkligen nappat på den typ av bil han har idag; en La Strada Avanti. Problemet för min del är att de inte finns begagnade här i Sverige...

MVH
Berit Elisa-Beth

Toppen