• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Olika fuktmätare

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Hej Hb-vänner...

Jag har funderat på att köpa en egen fuktmätare.... det finns två st som jag tycker verkar intressanta...

TROTEC BM30 Feuchtemessgerät, Feuchtigkeitsmessgerät, Feuchtemesser, Baufeuchte | eBay

Och....

FEUCHTEMESSGERÄT FEUCHTEMESSER WOHNWAGEN INDUKTION F13 | eBay

Så nu undrar jag om där finns någon vänlig person i klubben ( det går också bra om du skulle vara ovänlig)som har egen erfarenhet av någon av ovan fuktmätare.... För då skulle jag bli glad om jag fick lite synpunkter....
Te.x kan man mäta genom plastfilmen på väggen.?
Eller genom platmattan på golvet.?
Eller genom glasfiber eller aluminum...
Efter att ha fått en fuktskada i undergolvet litar jag inte längre på fuktkontrollanter och tillverkarna...:swoon: utan tänker framöver själv gör mina kontroller...

Kram Peter & Wovi

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Sv: Olika fuktmätare

Hej Ulf.!

Tack för tippset.. jag har kollat lite på länken... där står bl.a att man måste mäta före målning av trä... hur går det då om trädet är plastbeklädd.?....Sen har jag en aluminium karross....så där kan jag inte mäta från utsidan.... har du själv provat mot plast och golvmattan.?

Peter & Wovi

Vi har en sådan här;

Fuktindikator för båt och husvagn MC-500

Den går det utmärkt att mäta med både från ut och insidan av husbilen, genom både plastmattor och glasfiber. Metall funkar den inte igenom. :)

F

F.d. 50080

Guest

Hej Ulf.!

Tack för tippset.. jag har kollat lite på länken... där står bl.a att man måste mäta före målning av trä... hur går det då om trädet är plastbeklädd.?....Sen har jag en aluminium karross....så där kan jag inte mäta från utsidan.... har du själv provat mot plast och golvmattan.?

Peter & Wovi

Ja det har jag och det är inga problem. Har även mätt på en kompis fuktskadade husbil och sett hur mätaren reagerar då! :)

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

Hej !

Nu har jag beställt en fuktmätare.... det blev inte den jag ville ha (TROTEC BM30) då de sänder inte den till Grekland.....
Efter att ha varit hos den firman som skulle laga skadan... så har jag bestämt mig att inte köra till någon serevic här i Grekland.... de hade inte ens en fuktmätare.... de förstod inte ens att de kanske byggde in gamal fukt.... och sen när hav visade mig spånplattorna som han skulle fixa skadan med.... då var saken klar.... kör härifrån innan jag får ännu mer problem.... så nu återstår bara att själv laga skadan.... så jag har handlat lite verktyg i dag och poluretanlim.... men den lilla sågen som jag ville ha för att göra raka och snygga snitt fanns inte, så det blir att beställa den från Ebay....
Det har regnat i dag och det syns tydligt på den prvisoriska plywooden hur det läcker in från skarven i karossen.... Jag har en undran.... den vita massan som fabriken har klistrart fast listerna med på aluminumet.... hur tar man lätt bort den...? Någon som kanske vet..!

Kram Peter & Wovi

Bilagor

• $(KGrHqNHJDEE8fKqcVw+BPK7+RGpi!~~60_35.jpg
    $(KGrHqNHJDEE8fKqcVw+BPK7+RGpi!~~60_35.jpg
    18,2 KB · Visningar: 502
  • P1010750.JPG
    P1010750.JPG
    188,7 KB · Visningar: 36
F

F.d. 58674

Guest

Hej !

.... Jag har en undran.... den vita massan som fabriken har klistrart fast listerna med på aluminumet.... hur tar man lätt bort den...? Någon som kanske vet..!

Kram Peter & Wovi

Prova med varmluftpistol eller liknande.

Toppen