• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Olika batterier som standard

F

F.d. 902

Guest
Vårt bodels gel batteri håller inte laddningen. Skruvade av sätet för att se måtten och styrkan på det. Upptäcker då att vi har ett Silver Calcium startbatteri och ett Exide gel till bodelen.

I husbils häftet står att de ska vara gel batteri och att man inte får blanda gel och bly syra. Tog kontakt med återförsäljaren och fick till svar att de gör så från fabrik. Finner detta mycket märkligt.
Köper nu ett 95 amp AGM batteri hos Biltema, i test jag läst är de bra och mycket billigare.

Så jag undrar om något funnit olika batterier i sin Dethleff, och jag undrar hur de tänkt när de blandat och ställt elblocket på gel.Vi har Ford Transit som bil som inte fått batteriet underhållsladdat, när vi stått vid stolpe.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Olika batterier som standard

Det verkar ju rätt, Gel är inget lämpligt startbatteri, men däremot bra som bodelsbatteri om man är snäll mot det, och inte tar ut stora strömmar på kort tid t.ex. kraftig inverter. :)

Senast ändrad:
F

F.d. 50286

Guest

Mina erfarenheter från båtägande visade att det är mycket viktigt att ha samma batterier för bodelen, om man har mer än ett, samt att ha ett kraftigt startbatteri för bildelen och att se till att det är en riktig separering mellan dem, annars kan de dra ut varandra!:rolleyes:

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

det är nog rätt som det är gjort,sätter du däremot ett extra bodels batteri så ska det vara av samma typ som det tidigare, har samma på på min Fiat Solifer 2011, hälsningar Lasse

F

F.d. 55416

Guest

I bilen som vi hämtar nu på fredag så monterar de 2 st 100w solpaneler. I bodelen sitter bara 1st 85 ah gelbatteri, nu råkar jag ha ett 110ah gelbatteri stående, vad jag läst mig till är att man inte skall blanda olika batterier, skall jag köpa till ett nytt 110ah och ta bort 85ah batteriet eller kan jag behålla bateriet 85 ah och kompletera med mitt 110ah ?
Jag mistänker att ni kommer att föreslå att jag köper till ett nytt 110ah.
Staffan
:mcride:

F

F.d. 55451

Guest

När bilgeneratoren börjar laddning av bodelbatterierne alla batterier är parallellkopplade.
Genomsnittet av alla batterier som ger meddelande när det finns tillräckligt med ström för både generator eller laddaren 230 volt.

Sålunda är det - med eller utan skilje relä.
;)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Gel er Gel - en kan koble de i parallell, mulig at same dimensjon ville bli mer optimalt - men ingen stor katastrofe. Faktisk mest problem med alderen om det er stor skilnad - redusert levetid.

lgtmedia

HBK Medlem
Kommun
Höör
HBK-Nr
34852
Medlemskap
2024

Hej Bengt , Jag har precis samma problem som du.
Har en Ford Transit med EBL 99 styrning switch ställd i gel läge .
Ford silver calcium 80 Ah och ett Exide gel batteri till bodelen med bedrövlig kapacitet trots laddning över 20 timmar . Spännande och höra hur det går för dig .....

Toppen