• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Olagligt Gråvatten

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2025
När det nu är aktuellt med upplysning om nedskräpning har jag en fråga. Är det nedskräpning att släppa ut GRÅVATTEN på ej anvisad plats? Om det är nedskräpning kan det ge böter. Om inte är det bara fråga om etik.

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2025
Sverige har ingen specifik lag som enbart reglerar BDT-vatten, dvs gråvatten. Det finns dock hänsynsregler och riktlinjer som måste följas. De regleras främst av Miljöbalken (MB), Förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (FMH), samt Havs- och vattenmyndigheten. Kommunerna har också ofta egna riktlinjer och krav ovanpå de allmänna reglerna. Dessa kan i sin tur variera beroende på lokala förhållanden och miljöskyddsnivåer. Så det är ingen enkel juridik! Ska du hitta påföljd mot oriktig hantering av gråvatten eller andra miljöbrott, får du gå in och läsa rättsfall hos Mark- och miljööverdomstolen. Det finns ett antal. Jag har dock inte hittat något specifikt för husbil..., ännu! Men du är kanske sugen på att bli först!! :cool: :)

Sen har jag absolut inget emot diskussionen. Det verkar nyttigt och nödvändigt att ta upp det med jämna mellanrum. Jag har ju nästan fått hyfs på dig! :cool::D
Men bara nästan.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Lite off topic, och utan politisk korrekthet, men relevant.

För några år sedan frågade jag kommunen hur jag skulle tömma utedasset. Svaret blev på "komposthögen", vilket vi gjorde under alla år. Luktar omedelbart - naturligtvis - utedass.', men med lite löv över ingen lukt efter ett tag. Efter ett par år fin kompost till grönsakslandet.

Det finns - mig veterligt - inga bevis på att lokal tömning av utedass (husbilstoalett) orsakat skada eller smitta. Däremot flera fall från kommunala, reningsanläggningar.

Men visst, inte en fråga om etik, men estetik. Hur gör betande kor och hästar, och alla vilda djur, som fåglar med både salmonella och campylobacter?

Men visst, vi skall inte skada människa och natur (Miljöbalken), och vi vill naturligtvis inte vill komma i kontakt med andras avföring och smuts.

I väntan på stormen :aja:
Ja, lite off topic men ändå närliggande.
Är uppvuxen på ett småbruk med torrdass i anslutning till gödselstacken. Det som fanns under torrdasset användes aldrig till grönsakslandet eller i potatisåkern. Detta var förmodligen nedärvd kunskap genom alla bondegenerationer före.

Betande kor och hästar betade aldrig gräset närmast sin egen avföring. Kanske en kunskap evolutionen fört med sig.

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2025
Ja, lite off topic men ändå närliggande.
Är uppvuxen på ett småbruk med torrdass i anslutning till gödselstacken. Det som fanns under torrdasset användes aldrig till grönsakslandet eller i potatisåkern. Detta var förmodligen nedärvd kunskap genom alla bondegenerationer före.

Betande kor och hästar betade aldrig gräset närmast sin egen avföring. Kanske en kunskap evolutionen fört med sig.
Min fråga gäller INTE SVARTVATTEN det är för mig självklart att inte hälla ut det var som helst. Din upplysning tycker jag är mycket bra.

Toppen