• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Olagligt Gråvatten

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2025
När det nu är aktuellt med upplysning om nedskräpning har jag en fråga. Är det nedskräpning att släppa ut GRÅVATTEN på ej anvisad plats? Om det är nedskräpning kan det ge böter. Om inte är det bara fråga om etik.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vissa kommuner som inte har den hanteringen rekommenderar att tömma där det finns grus och inte nära vatten. Då renas vattnet av naturen om man förståss använder naturvänligt diskmedel tandkräm mm

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Men snälla Tjyvcamparen. Den här diskussionen har vi haft sedan drygt 15 år tillbaka. Börjar minnet svikta? :)

Det finns spaltkilometer här på HBK kring snusket att tömma gråvatten i naturen och hur det dramatiskt påverkar synen på oss husbilister negativt. Det är inte bara snuskigt och olämpligt, det är dessutom olagligt:

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag lånar tråden lite...
Vad gör ni av ert klarvatten? Tänker att jag ibland vill tömma drickvattentanken på vatten inför en resa och bara ha 20 l kvar. Var gör ni av överskottet?

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag lånar tråden lite...
Vad gör ni av ert klarvatten? Tänker att jag ibland vill tömma drickvattentanken på vatten inför en resa och bara ha 20 l kvar. Var gör ni av överskottet?
Pumpar in det i gråvattentanken (tankarna) och låter det sedan skvalpa runt där ett par mil. Släpper ut det sedan i ett lämpligt dike....(eller gräsmattan hemma)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag lånar tråden lite...
Tankar inte i mer färskvatten än jag använder. Dricksvatten är trots allt en naturresurs. Behöver i princip aldrig tömma inför avfärd. Behöver jag tömma någon gång gör jag det på "avsedd plats", tillsammans med gråvattentömning. Helt enkelt för att inte skapa missförstånd! Men Tompan, du vet mycket väl att gråvatten och färskvatten inte är samma sak. Färskvatten kan du i princip hälla ut på marken, det är inte snuskigt eller olagligt, men det ser förbannat illa ut och förstör ryktet för oss husbilister. Det är inte lätt för omgivningen att veta vad för sorts vatten du tömmer.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg tømmer min friskvandstank en gang om året før vinter. Der sker på den flisebelægning jeg har under min carport, hvor husbilen står. Her synker det ned gennem fugerne i fliserne.

Al anden tømning forgår på steder hvor jeg er sikker på at det ender i et rensningsanlæg inden det går ud i naturen, altså ikke bare i en 3 kammer brønd, men i en rigtig facilitet, hvor alt er forbundet til rensningsanlæg. Og nej, jeg har ikke spot imod at køre en lille omvej for at tømme ret sted.

Jeg vil ikke medvirke til at almenheden tænker ilde om husbiler og de personer der kører i dem.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag lånar tråden lite...
Jag tömmer det rätt ner på grusparkeringen på tomten.
Det finns inget behov av att tömma färskvattnet om jag inte är hemma och vet att bilen blir stående 3-4 veckror eller mer.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tankar inte i mer färskvatten än jag använder. Dricksvatten är trots allt en naturresurs. Behöver i princip aldrig tömma inför avfärd. Behöver jag tömma någon gång gör jag det på "avsedd plats", tillsammans med gråvattentömning. Helt enkelt för att inte skapa missförstånd! Men Tompan, du vet mycket väl att gråvatten och färskvatten inte är samma sak. Färskvatten kan du i princip hälla ut på marken, det är inte snuskigt eller olagligt, men det ser förbannat illa ut och förstör ryktet för oss husbilister. Det är inte lätt för omgivningen att veta vad för sorts vatten du tömmer.
Jo jag vet skillnad på färskvatten, gråvatten och svartvatten.
( i Norrbotten säger vi... ät aldrig gul snö)
Lite så jag tänker.... ryktet.... När folk tror att man tömmer grått när det är färskvatten.

Sen tänker jag på kloret i färskvatten. Hur påverkar det naturen?

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Klor i de små mängder som används på vissa orter har ingen betydelse klor är ju en gas som dunstar.
Men gråvatten kan vara betydligt värre än man tror beroende vad som hamnar där, efter en tid kan en jäsningsprocess påbörjas när tanken har ett antal plusgrader, och det kanske inte blev helt tömt tidigare. Det kan lukta väldigt illa och vilka bakterier som huserar där kan vara svårt att veta.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Lite off topic, och utan politisk korrekthet, men relevant.

För några år sedan frågade jag kommunen hur jag skulle tömma utedasset. Svaret blev på "komposthögen", vilket vi gjorde under alla år. Luktar omedelbart - naturligtvis - utedass.', men med lite löv över ingen lukt efter ett tag. Efter ett par år fin kompost till grönsakslandet.

Det finns - mig veterligt - inga bevis på att lokal tömning av utedass (husbilstoalett) orsakat skada eller smitta. Däremot flera fall från kommunala, reningsanläggningar.

Men visst, inte en fråga om etik, men estetik. Hur gör betande kor och hästar, och alla vilda djur, som fåglar med både salmonella och campylobacter?

Men visst, vi skall inte skada människa och natur (Miljöbalken), och vi vill naturligtvis inte vill komma i kontakt med andras avföring och smuts.

I väntan på stormen :aja:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ren latrin utan kemiska tillsatser är absolut en naturprodukt, men innehåller bl a den för människan farliga kolibakterien, innan det brutits ner. Kolibakterien kan definitivt kontaminera ex brunnsvatten. Latrin luktar definitivt skit.

Gråvatten är miljöfarligare, bl a pga kemiska rester från tvål, schampo, diskmedel, mm. Kan också lukta förbannat illa, en sur stank som har en tendens att öka.

Men snälla, töm på avsedd plats, både latrin och gråvatten. Det kan väl inte vara så förbaskat svårt! :bock:

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2025
Men snälla Tjyvcamparen. Den här diskussionen har vi haft sedan drygt 15 år tillbaka. Börjar minnet svikta? :)

Det finns spaltkilometer här på HBK kring snusket att tömma gråvatten i naturen och hur det dramatiskt påverkar synen på oss husbilister negativt. Det är inte bara snuskigt och olämpligt, det är dessutom olagligt:

.

Du skriver att det är olagligt var hittar jag den brottsrubriceringen. Håller med dig att det är olämpligt att tömma på en asfaltparkering. Sist men inte minst vad tillför inte ett GRÅVATTEN snack HBK.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Du skriver att det är olagligt var hittar jag den brottsrubriceringen. Håller med dig att det är olämpligt att tömma på en asfaltparkering. Sist men inte minst vad tillför inte ett GRÅVATTEN snack HBK.
Sverige har ingen specifik lag som enbart reglerar BDT-vatten, dvs gråvatten. Det finns dock hänsynsregler och riktlinjer som måste följas. De regleras främst av Miljöbalken (MB), Förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (FMH), samt Havs- och vattenmyndigheten. Kommunerna har också ofta egna riktlinjer och krav ovanpå de allmänna reglerna. Dessa kan i sin tur variera beroende på lokala förhållanden och miljöskyddsnivåer. Så det är ingen enkel juridik! Ska du hitta påföljd mot oriktig hantering av gråvatten eller andra miljöbrott, får du gå in och läsa rättsfall hos Mark- och miljööverdomstolen. Det finns ett antal. Jag har dock inte hittat något specifikt för husbil..., ännu! Men du är kanske sugen på att bli först!! :cool: :)

Sen har jag absolut inget emot diskussionen. Det verkar nyttigt och nödvändigt att ta upp det med jämna mellanrum. Jag har ju nästan fått hyfs på dig! :cool::D

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Sådan kan et vandløb se ud efter en forurening med urenset kloakvand

forurening-lammehaler-25-01.jpg
Billedet her viser det vi i Danmark kalder "lammehaler", hvilket er en bakterie der trives på urenhederne i spildevand. Når det bliver værre, så dør alle insekter og alle fisk på grund af manglende ilt i vandet.

Et rent vandløb burde have dette udseende

vandranunkel.jpg

Dette er vandranunkler, der trives i rent vand.

Nu findes der mange nuancer ind imellem disse to versioner af et vandløb, men jeg anser al udslip af urenset spildevand for en dårlig påvirkning af miljøet. Uanset hvor udslippet finder sted vil det før eller senere ende i et vandløb.

For mig behøves ingen lov for at undlade at tømme i naturen. Her kræves bare almindelig sund fornuft.

Toppen