• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oknö ställplats

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Kan man verkligen förbjuda övernattning med hemmagjord
förbudsskylt ?
Allt tyder på att det är campingägaren 800 m bort som ligger bakom !?

Jojje

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Oknö ställplats

Är platsen privatägd gäller skylten, i vart fall visar ägaren att husbilar inte önskvärda där och skall respekteras.

Är platsen kommunalägd har sannolikt inte kommunen satt upp skylten eftersom den är ogiltig och kan negligeras.

Kanske någon boende i närheten vill kontakta kommunen för klarhet.

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Jag är inte helt säker men även om det är en korrekt skylt på kommunens mark så kan den vara ogiltig.
Alla (åtminstone de flesta) förbud och andra egna påhitt av våra kommuner måste finnas med i de lokala trafikföreskrifterna eller de lokala ordningsföreskrifterna annars gäller de inte. Vilken av förskrifterna som det ska in i beror på ärendets art.

Så en skylt på kommunal mark i sig är inget förbud. Men den är så klart en tydlig viljeinriktning från tjänstemannahåll inom kommunen.

//Jan

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag har noterat att det finns liknande skyltar kring Kalmar, både söderut och norrut. Dom är inte officiellt giltiga.

F

F.d. 52943

Guest

På privat mark är dom giltiga. Privata markägare kan bestämma vilka regler som gäller och skylta som dom vill. Däremot kan man då inte ta ut kontrollavgift av dem som inte respekterar skyltningen. För att kontrollavgift ska hålla i rätten, krävs förmodligen korrekt skyltning med godkända skyltar ("förmodligen" eftersom prejudicerande rättsfall från högre rätt, såvitt mig bekant, saknas).

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest

"Krävs också" - fortfararande finns så vitt jag vet inga prejudicerande fall. Så alla lagtolkningar blir lite gissningslek. Men mycket talar för att du kommer att få rätt.

Toppen