• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Okänd säkring EBL Adria 690 Coral 2014

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Jag har en Adria 690 coral 2014 och där elblocket sitter ihop med inkommande 220v sitter en säkring vid sidan av en 50ah och en 2ah ihop,
är det någon som vet vad denna säkring är kopplad till?
Den smäller direkt när jag sätter in en ny på 2ah, och den digitala manöverpanelen är helt svart så inget ljus eller vatten funkar, kylen och värmen funkar.
Jag fick ett nytt elblock för bara 2 veckor sedan...ett nordellectronica 237
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.745
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Min EBL sitter under en dyna i fönstren. Den har 30 A för sröm till olika saker och 2A för att ladda bilens batteri när jag är uppkopplad på landström. Sitter ihop i en enskild plint. Har kollat upp detta med den tyska tillverkaren..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min EBL sitter under en dyna i fönstren. Den har 30 A för sröm till olika saker och 2A för att ladda bilens batteri när jag är uppkopplad på landström. Sitter ihop i en enskild plint. Har kollat upp detta med den tyska tillverkaren..

Sitter 2A säkringen bredvid 50A säkringen till till EBL är det med stor sannolikhet D+, den ger signal till EBL när generatorn laddar, där skall inget annat anslutas! Den Det låter som att någon förväxlat laddkabeln till bilbatteriet med denna vid inkoppling?
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Nu har det hänt igen, samma säkring går igen, den är på 5ah och sitter bredvid ebl, tar jag loss kontakten jp18 på ebl (Nordelletronica 237) så går inte säkringen men så fort jag sätter i kontakten jp18 så smäller säkringen, jp18 är d+ och d- och kontrollpanelen om jag inte är helt ute och cyklar, någon som har förslag på åtgärd?
 
Toppen