• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten Okänd panna med vattenventil, lösa slangar

Hans.z

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
USA-Ford från 1992, husbilskaross från företaget Champion, modell Telstar.
Nyinköpt, säljande firma visste inget om den, tagit som inbyte.
Bodelsbatteriet 95 AH heldött -kortis. Satte dit ett 77 AH beg. för att testa saker.
All belysning inne kom igång.
Igår fyllde jag vatten i behållare under "franskbädden" (inredd som moderna europeer)
och det rann ut genom ett avtappningsrör som jag kunde stänga med en kran.
Tryckte på knapp märkt "pump" och det pumpade.
Vred upp en kran på diskbänken -inget hände.
Hörde ett skvalpande ljud under bilen och minsann, vatten rann ut genom golvet.
Pump av, madrass bort, får se attiraljer, bl.a. en skinande metallburk mot karossidan,
visade sig vara intill gasolpannan som nås utifrån via lucka.
Också tre slangar/rör (mellanting-plast) med 20 mm skruvanslutningar som inte var anslutna.
Insåg att man kopplat loss inför vintern (den har den stått i ca 7 år)
Kunde inte se var alla slangarna skulle kopplas, konstigt nog, den ena räckte inte till någon av
de icke anslutna gängade rören. Körde pumpen, vattenstråle rakt upp från den slangen.
En verkade passa i längd till en undre anslutning på pannan så den kopplade jag dit.
Men den går då bara runt via en trevägsventil från övre delen av pannan. (rödmarkerad övre)
Den som sprutar vatten är den rödmarkerade med utropstecken.
Återstående anslutning är markerad med svart pil, men den lediga slangen från pumpen når absolut inte dit.
Det enda jag hittar i en pärm med en massa papper är rudimentärt om pannan och där står att vatten ska
in undertill.
Om jag skaffar saker och kopplar vattensprutaren till svart pil och ställer ventilen på "öppen vänster" så
kommer iaf den saken att stämma.
Förstår bara inte varför den slangen inte räcker alls.
Trevägsventilens kran kan bara ställas handtag ner eller snett uppåt. Sen tar trämaterial emot.
Någon har skrivit lite på en bräda.
Någon vvs-kille här, eller van med pannor och slangar?

Bilagor

• gasolpannan och vattenledningar.jpg
    gasolpannan och vattenledningar.jpg
    844,4 KB · Visningar: 79
  • Närbild ventil på pannan.jpg
    Närbild ventil på pannan.jpg
    343,4 KB · Visningar: 79

Krillekrut

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
32060
Medlemskap
2026
Det kan inte vara så att den med röd pil ska in på anslutningen nere mot golvet? Sedan kan det ha suttit ett vattenfilter mellan den med pil och utropstecken och den svarta pilen.

Toppen