• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Okänd elkontakt i motorrummet på 2,8 JTD -05

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 15
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Contura SB632
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elsystem
Hejsan,
ganska långt ned i motorrummets främre vänstra (sett i färdriktningen) del på vår 2,8 JTD - 05 hänger det en 8-polig kontakt och dinglar i en sladd. Se strax ovan mitten i bifogad bild, där själva kontakten tyvärr blev suddig. Jag hittar ingen naturlig hemvist att ansluta/parkera kontakten i, och allt i bilen fungerar som det skall. Någon som vet vad detta är? En diagnoskontakt för servicen? Skall den hänga så fritt/oskyddat som den gör?

mvh
Mats S

F

F.d. 7569

Guest
Jag har också en sådan sladd hängande. Fick besked av en bilmek att det med största sannolikhet är en förmonterad sladd som ska kunna driva extraljus.

//Roger

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Hej och tack för svar
Det finns ytterligare två sladdar som hänger, och de är uppenbarligen avsedda för dimljus eftersom de har 2-poliga kontakter och befinner sig i närheten av de förberedda dimljusurtagen i kofångaren/spoilern. Men att en 8-polig kontakt skulle vara avsedd för extraljus är jag lite undrande till ?

mvh
Mats

Toppen