• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ojud på tyska motor vägar

Hans Gehard

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
14960
Medlemskap
2022
Vi är på väg genom Tyskland o Österrike med vår Burstner delfin 2008 års modell och när man kör på vägar med skarvar hör man ett knackande oljud under bilen i tackt med skarvarna har kollat alla tänkbara ställen misstänker att det kan vara handbromsvier som kommer i svängning . Har nyligen köpt bilen ooh försäljaren säger att jag skall byta däcken fram som inte är halv slitna det mechlin camping 225 16 jag tycker det är lite slöseri är det någon som har vart med om samma sak tacksamm för tipps Hans o Lena

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Ojud på tyska motor vägar

Jag skulle nog också tro att det är avgassystemet som ligger för nära på något ställe. Är alla gummiringar som håller upp avgassystemet hela så inte något av de fästena ligger för nära varandra och slår? Om det är handbromswiren så kan man ha någon som tittar på den under bilen och spänna lite med handbromsen men inte så bromsarna tar. Det behövs bara lite för att få annan spänning på wiren så man hör skillnad. Det kan också vara någon stötdämpare som sitter glappt. Ibland kan ljudet vara någon helt annan stans eftersom det fortplantar sig i karossen. Jag har klämt in en tvättsvamp som man tar bort insekter på vindrutan med, mellan gasolflaskorna. Lycka till!

F

F.d. 55488

Guest

Har upplevt exakt samma. Det är enbart skarvarna som ställer till med detta. I vårt fall, inget som helst problem med bilen. Så, ta det lugnt, det är enbart på dessa gamla betongvägar med skarvar,som det uppträder.

Vänlig hälsning, Fy & Bi :):)

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Vet inte riktigt hur er bil ser ut,
Men på min så hänger avloppsröret till gråvattnet och dinglar lite när man kör.

Det blir många bud nu på vad det kan vara, :wideeyed:
Mvh

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kolla avgassystemet genom att själv ta tag i utblåset och ruska lite.
Gasolflaskorna? Sätt en tvättsvamp emellan.

Vad kör du med för lufttryck i däcken?

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Vi är på väg genom Tyskland o Österrike med vår Burstner delfin 2008 års modell och när man kör på vägar med skarvar hör man ett knackande oljud under bilen i tackt med skarvarna har kollat alla tänkbara ställen misstänker att det kan vara handbromsvier som kommer i svängning . Har nyligen köpt bilen ooh försäljaren säger att jag skall byta däcken fram som inte är halv slitna det mechlin camping 225 16 jag tycker det är lite slöseri är det någon som har vart med om samma sak tacksamm för tipps Hans o Lena

Hans & Lena,
Har ni kommit på vad det var som skramlade ??

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Broskarvarna när man åker söderut från Italien ner i Frankrike längs kusten är värre :( Tur man inte har löständer :D

Peter :)

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025

Om man gillar skarvar så prova motorvägen Prag - Brno, söderut eller norrut spelar ingen roll.

tombyske

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024

Håller på dom som påpekat det här om betongskarvarna! Jag upplevde ett återkommande (miss) ljud i takt med hjulens varv, var bombsäker på att det satt en sten inkilad i däckmönstret! Första kontrollen gjordes av min fru, hon såg inget misstänkt, kanske stenen lossnat, var min tanke. Ut på vägen igen, samma ljud ändå, fruntimmer, tänkte jag tyst för mig själv. In på nästa p-ficka, byte av chaufför, nu skulle de minsann hittas orsaken! Lite skamsen tillbaka in i bilen, hon hade ju sett mitt ansiktsuttryck när vi stannade den andra gången! ;)
Vid nästa tankning blev det kontroll av färgtryck, i värmen hade det ökat från 5kg till 5,5kg! Efter tryck utsläppet blev det bättre men inte bra. Så jag lägger min röst på betongvägarna och skarvarna! Men glöm inte att kolla däckens lufttryck!
2727

S

Sören-6830

Guest

Luftfjädringen från Goldschmitt på vår bil har gjort skillnad jämfört med originalfjädringen på vår förra.
Dunkandet märks naturligtvis men är inte alls särskilt störande. Ett bra test var de hårda fartguppen vid passerandet av tullen i Rödby, enorm skillnad mot tidigare.

Toppen