• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ojämn prissättning Stena-Line

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Vi åkte med husbilen från Trelleborg till Sassnitz den 1/1 kl 12:45 och betalade då 919 kr inkl campingkort rabatt .

I fredags kl 15:00 tog vi returen från Sassnitz till Trelleborg och fick då betala 179 euro för husbilen samt 169 euro för personbilen vi köpte där nere och jag visade även campingkortet då med .

Varför denna ojämna prissättning ?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Ojämn prissättning Stena-Line

Kallas yield management, bygger på tillgång och efterfrågan. Används i hela resebranschen och det finns mycket avancerade dataprogram i bakgrunden som i varje givet ögonblick raknar på en mängd olika parametrar, för att finna ut det maximala priset som leverantören kan ta ut.

I ditt fall den 1 januari är av kända orsaker inte en populär resdag, däremot är fredagar alltid populära och tål därför ett högre pris.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Just den sortens fula hantering av kunderna har fått mig att välja broarna i första hand numera när jag kör söderut!

Inga fasta priser, ingen Jappe ombord!

Jappe

Reste hem över Sassnitz i höstas och jag tyckte det var alldeles utmärkt att kunna välja en tidig morgontur för runt 400 SEK i stället för en omkring tre gånger så dyr sen eftermiddagstur dagen före. Det fanns en stor och nästan gratis p-plats intill färjeläget. Lätt gjort att boka och betala via nätet och sedan räckte det att uppge bokningsnumret vid infarten.

aake

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Man kan ju också se det från den positiva sidan att man kan få en resa till reapris. Det känns mycket bättre så

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Har man möjlighet att boka långt i förväg (3-4 mån) så ges ibland ett avsevärt lägre pris på vissa avgångar. Det är i regel också bättre att boka en t.o retur biljett då priserna kan skilja beroende på var bokningen sker.

varje gång som vi har kollat så har färjorna varit ett bättre alternativ än broarna, en förutsättning är dock att man i viss mån kan välja avgångar med gynnsam prissättning.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Reste Sassnitz - Trelleborg för ett par veckor sedan. Pris på nätet om förbeställt från 500:-, inga andra priser. Möttes vid incheckningen av en skylt med i stort följande innehåll: "Priserna på nätet är lägsta priser, övriga priser bestäms här i hamnen vid varje tillfälle." Smart, vad gör man när man kört till ett avlägset färjeläge. Tvungen at betala drygt 1000:- för 5,9 m och två personer.

Inte mer Stena-Line för mig.

Håkan

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Reste Sassnitz - Trelleborg för ett par veckor sedan. Pris på nätet om förbeställt från 500:-, inga andra priser. Möttes vid incheckningen av en skylt med i stort följande innehåll: "Priserna på nätet är lägsta priser, övriga priser bestäms här i hamnen vid varje tillfälle." Smart, vad gör man när man kört till ett avlägset färjeläge. Tvungen at betala drygt 1000:- för 5,9 m och två personer.

Inte mer Stena-Line för mig.

Håkan

Hade du samtidigt bokat på nätet, så hade du fått det aviserade priset. Man vill ge en incentive för att boka direkt på nätet, eftersom man då sparar eventuella provisioner till återförsäljare, eller eget manuellt arbete i biljettkassan, som också kostar pengar.

För oss som är pensionärer och där tiden oftast inte är avgörande så är de här systemen inte av ondo, eftersom det finns mycket låga priser om man bara tar sig tid och letar.

När det åtminstone gäller flygbiljetter så finns det sajter som t.ex. Billiga flyg - Jämför flygresor pÃ¥ momondo som letar efter efter de billigaste avgångarna och ger översikt över tid.

I

Iveco 35

Guest

Beställt utresa Trelleborg-Travemunde med HBKs rabattkod husbil 8m. två personer och en dogg 757kr.tycker det var överkomligt reser morgontur.
Olle.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Los Suecos,

Men visst måste man beställa två veckor i förväg för billigaste och tre dagar för näst billigast. Och pengarna förlorade om man inte kommer i tid?

För mig hindrar det min frihet till tid och rum.

Sedan borde man på hemsidan berätta vad priset är i hamnen för varje avfart. Oärligt!

För mig som kund skulle man kunna ha "sista minuten pris" (billigast) för att fylla upp ev. lediga platser. Jag tar risken att inte få plats.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Los Suecos,

Men visst måste man beställa två veckor i förväg för billigaste och tre dagar för näst billigast. Och pengarna förlorade om man inte kommer i tid?

För mig hindrar det min frihet till tid och rum.

Sedan borde man på hemsidan berätta vad priset är i hamnen för varje avfart. Oärligt!

För mig som kund skulle man kunna ha "sista minuten pris" (billigast) för att fylla upp ev. lediga platser. Jag tar risken att inte få plats.

Vet inte, men när jag kollar Stena´s hemsida nu om priser Trelleborg - Sassnitz idag för 2 personer och husbil upp till 8 m.

Idag kostar kvällsfärjan 779 Kr, samma pris som morgonfärjan i morgon. Däremot är måndagens kvällsfärja prissatt till 709 Kr.

Rutt
Trelleborg - Sassnitz
Datum

Visa priser sorterat på
dag
månad
dag
dag
Datum
Tid
Färja

Economy
Flexi

05 jan
Avresa: 22:30
Ankomst: 02:30 Trelleborg 779 kr 1.079 kr
Boka nu!

06 jan
Avresa: 07:45
Ankomst: 12:00 Trelleborg 779 kr 1.079 kr

06 jan
Avresa: 22:30
Ankomst: 02:30 Trelleborg 709 kr 1.009 kr

Kan inte se att detta är så krångligt, utan rätt logiskt när man vill och måste styra försäljningen.

Samma typ av prissättningsfilosofi ser vi hos flygbolagen, charterarrangörerna, SJ, hotellen, campingplatserna, blomsteraffärerna, you name it..... Tillgång och efterfrågan styr nästan alltid priserna.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

När jag kollade tidigare idag var alla platser bokade under de följande fyra dagarna. Nu har det återkommit.

Inte lätt att hänga med. Verkar som om man skall hänga på nätet även de sista timmarna före avgång.

Låt oss för tillfället komma överens om att det är krånglig?

Håkan

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

När jag kollade tidigare idag var alla platser bokade under de följande fyra dagarna. Nu har det återkommit.

Inte lätt att hänga med. Verkar som om man skall hänga på nätet även de sista timmarna före avgång.

Låt oss för tillfället komma överens om att det är krånglig?

Håkan

OK, Håkan :)

Toppen