• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ojämn bromsverkan

F

F.d. 53134

Guest
Jag har en fråga som jag skulle vilja ha besvarad. Jag har en Fiat Burstner T620. års 1990. På den sitter trumbromsar och det är så att jag åker kanske några hundra mil per år resten av tiden så står den uppställd på en camping. Jag besiktigade husbilen i juni och fick nerslag på bakbromsarna så jag lämnade in den för att åtgärdas firman som tittade sa att det såg bra ut och att det var smörjt i bromsarna. Så jag åkte för besiktning med resultatet ojämn bromsverkan. Nu har jag ställt av husbilen för året men jag måste åtgärda bromsarna till nästa år annars får jag inte köra med den. Vad tror ni det kan vara för fel, Jag måste påpeka att jag smörjde kardanaxeln och det kanske kom in fett i trumman jag vet inte vad det kan annars vara för fel.

F

F.d. 25020

Guest
Sv: ojämn bromsverkan

Hej när du ska börja köra med den är det bara att hålla lite hårt på bromsen under färd då brukar det bli bra:yes::yes:. Mvh 220 Sture i Pajala

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: ojämn bromsverkan

Är det så att du har ungefär 50% bromseffektsskillnad så är det säkert ena kolven i bromscylindern som kärvar och det innebär att bara den ena bromsbaccken pressas ut .

På en del så sker även självjusteringen med en kil som dras ner i ett spår i takt med slitaget och det kan även komma så mycket skräp där så kilen inte kommer ner alt om det är väldigt gammalt att fjädern rostar av .

Jo jag har fått fixat sådant ett antal gånger fast då på VW & Audi .

Toppen