• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ogräsrensning

F

F.d. 55256

Guest
Vägen till huset var inte vacker, gräs (ogräs) växte in från kanterna. Försökte med salt, roundup och ogräsjärn. Inget bra resultat av nåt. Fattade beslut, nu jä--ar ska skiten bort. Skar gräskanten rak och fin, satte på grävskopan på traktorn grävde bort ca 5-10 cm vägbana lade under fiberduk öste tillbaka gruset. Ca 35 m av vägen var så lite grus på så att där la jag fiberduken på ytan. Beställde väggrus (gårdsgrus följer med i snösvängen) 3 lass=27 kubik=40,5 ton. Efter svettigt arbete med att kratta och ösa ut det som lastbilen spridit ut på ca 2.5 m bredd till vägbredden 3,7 m samt parkerinsplatsen som jag körde ut med bakskopan på traktorn + skottkärra blev resultatet så här. Satt ute i snålblåsten med kaffe och bulle ca 7000 kr fattigare och ganska ont i ryggen, men väldigt nöjd med resultatet.
Ove.G

Bilagor

• IMG_0002.JPG
    IMG_0002.JPG
    240,3 KB · Visningar: 10
  • IMG_0004.JPG
    IMG_0004.JPG
    255,9 KB · Visningar: 10

Lasse W

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Ogräsrensning

Fint blev det!
Men hur ska du nu ta dig fram till huset -för du kan väl inte köra på ditt konstverk?!
mvh
Lasse W

F

F.d. 55256

Guest

Snyggt jobbat! Vad har du för traktor?

En Valmet 604. 4 Hjulsdriven 62 hp, FMV kran, Moheda 10 tons kärra. Alltihop ca 15 år gammalt ser inte så mycket ut för världen men är i bra skick mekaniskt sett. Kranen lyfter 450 kg på 5 m utligg. Kan ta bort gripen och ersätta den med en endera en V formad dikesskopa eller en hemsnickrad skopa ca 40 cm bred.
På ena bilden pågår vedkapning på den andra en snöig vinter med gallring i skogen.

Bilagor

• IMG_0004.JPG
    IMG_0004.JPG
    68,7 KB · Visningar: 5
  • Lundsåsen 2003 traktor.jpg
    Lundsåsen 2003 traktor.jpg
    164,3 KB · Visningar: 4
F

F.d. 15719

Guest

Pojkar och deras leksaker :)

Med den där monstertraktorn kan du nog bygga och montera en linbana över den tjusiga gårdsplanen.

Glöm inte skylten Beträd ej gruset!

/elisabeth :wink:

PS. Är detta vad dom brukar kalla "grusade planer"?

F

F.d. 55256

Guest

Pojkar och deras leksaker :)

Den traktorn är nog så långt från leksak som man komma. Den används flitigt, håller åkermarken ( ca10hektar) i tukt och herrans förmaning, samt är en förutsättning för att hålla oss med ved för uppvärmning. Vilket i sin tur ger en bra slant till husbilssemestrar. Den är nog mer en trogen arbetskompis än leksak.(Husbilen är nog i så fall mer leksak)
MVH Ove.G

F

F.d. 15719

Guest

Jag menade absolut inte att förringa värdet på en traktor. Pojkar och leksaker är väl mera ett skämtsamt uttryck.

Mina föräldrar har en gård inklusive en samling maskiner av olika modeller - minns en blå Fordson Major från min barndom - en klar favorit??? Nu är det väl två röda Volvo BM som får jobba mest, både på åkrarna och i skogen.

Men jag är även så gammal att jag kommer ihåg den stora snälla arbetshästen - som hette Vanja :) det var tider det!!!

/elisabeth
som drar sig tillbaka igen

A

Argos9595

Guest

Jag har ju inte sett din "väg" innan, men av ditt meddelande att döma så kan man bara hålla med. Det blev vackert.

:mcride:

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Ett riktigt bra resultat blev det av ditt slit.Vilken fin vinterbild, sån vinter får vi sällan uppleva när man tittar ut genom fönstret här i Helsingborg

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Nja, så långt är det inte till Göinge från Helsingborg. men bilden är väldigt vacker!

Toppen