• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ogiltiga Euromynt?

J

Jarn

Guest
Har precis varit på bilmässan i Frankfurt.
När vi skulle ta en paus och handla en korv o öl, så handlade jag först, sedan min kompis.
Jag gick till ett bord och det dröjde ett tag sedan kom min kompis också.
Han var då lite irriterad för att damen vägrade att ta emot två av hans Euromynt.
Hon påstod att de var ogiltiga. Motiveringen var att de två kom från Grekland !!!?
Har aldrig hört något liknande, kan det vara att det var valkmpanj och att hon var aktiv i något parti som var emot stödlånen till Grekland?
När vi handlade nästa gång i en annan servering var det såklart inga problem.

Någon som varit med om något liknande?

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Sv: Ogiltiga Euromynt?

Har varit i Tyskland på mässa denna vecka och stötte på samma sak, man börjar rata grekiska EU pengar i Europa.
Anledningen är att man misstänker att Grekland skall lämna valuta unionen eller gå i konkurs och då blir troligtvis alla Grekiska Euro pengar mindre värda eller helt värdelösa.

Att förkasta Grekiska mynt är småaktigt men stora Grekiska Euro sedlar skall man nog vara försiktig med, gäller att växla över dem snabbt.

//T

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hadde et tilsvarende problem for endel år siden i UK, en kunne ikke komme med Bank of Scottland sedler til butikker i England eller Wales, enda vanskligere var sedler fra Canal Islands - det var ikke alle banker som vekslet inn disse i sedler fra Bank of England. Men dette var over 25 år tilbake i tiden ;)

Når det gjelder Euromynter så har det i perioder vært mynter som en måtte i bank for å bli kvitt - det var mynter hvor bindingen mellom de to metallene var dårlig. Butikkene fant det var for mye strul med å sortere ut slike og levere de til bank og det hendte de falt fra hverandre under håndtereing.

F

F.d. 25030

Guest

Det finns inte något sådant som Grekiska Eurosedlar. Alla sedlar är likadana , det är endast mynten ,som har landstillhörighet på ena sidan av mynten

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Stima

Vilket påstående, nu är du riktigt fel på det.
Alla sedlar är märkta med respektive land.

Du behöver inte bemöta det, för så är det.

Ps: Tror du jag skriver en massa gojja på internet som aldrig försvinner.

//

J

Jarn

Guest

Nu blev jag nyfiken.
Har en massa sedlar kvar, var ser jag vilket land de kommer ifrån ?
Har t.ex. ganska många 50 Euro sedlar och de ser likadana ut allihop.
Skulle alla då komma från samma land och som sagt, var ser jag vilket land det då är?

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Hittar heller inga landsmarkeringar på mina sedlar.
Dessutom är texten EURO skriven även med grekiska bokstäver "EYPO"

/Bertil

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Hittade detta på nätet..
Euro-sedlar

Varje deltagande land har sin egen unika seriebokstav och man har även reserverat bokstäver för ej deltagande länder. Sedelnumret på baksida består av: Seriebokstav + 10 siffror + kontrollsiffra.

Se länken för detaljer....

Länderna har tilldelats bokstav i omvänd bokstavsordning efter landets namn på det nationella språket. Från början var bara 11 länder med i EMU så bokstäverna Y och W var reserverade för ej deltagande länder (Danmark och Grekland).

När sedan Grekland kom med så gjorde man ett stort misstag när landet tilldelades bokstaven Y felaktigt!! Var det ett byråkratiskt misstag eller politiskt mygel: bokstaven Y=ypsilon finns i grekiska alfabetet men inte W. Sedan Grekland avskaffat kungadömet 1973 så har alla mynt text med "Hellas + Demokrati" där demokrati på grekiska stavas "Delta+Eta+My o.s.v." på klassisk grekiska men på modern nygrekiska blir det "Delta+Ita+Mi o.s.v.". Bokstaven Eta(Ita) ska således transkriberas med bokstaven "i" på svenska (osäkert hur det är med andra språk). Någon som är bekant med grekiska bokstäver inom fysiken (eller Krause World Paper Money) har fått för sig att landet heter "Demokratia Ellenike" och borde komma före Tyskland. Det finns inget naturligt sätt att få Danmark efter Tyskland. Varje utgivande land har sedelnummer med en egen checksumma. Sedelnumrets sista siffra (längst till höger) är en kontrollsiffra så ska du hitta sedlar i nummerföljd titta på näst sista siffran. Checksumman räknas ut genom att addera alla 11 siffror i numret och om detta är större än 9 så lägg ihop siffrorna tills endast en siffra finns kvar = checksumman.

/Bertil

Senast ändrad:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Varje land har fått en bokstav tilldelad och den står framför serienumret.
En grekisk Euro sedel har ett Y, vilket nu många passar sig för att ta emot.

Bifogar foto på några 50 Euro sedlar med olika bokstäver som visar vilket land respektive sedel kommer ifrån.

//T

Bilagor

• DSC_0321.JPG
    DSC_0321.JPG
    1,3 MB · Visningar: 6

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Eurosedlar är identiska inom hela euroområdet, och ges ut av Europeiska centralbanken (ECB)

Från wikipedia.

Ovanstående är riktigt. Alla sedlar och mynt är giltiga överallt (tills EU projektet slår igen). Helt oberoende av vad som står på dem (sålänge de inte är falska). Finns ingen anledning att växla för att det står Grekland (eller något annat land med dålig ekonomi) på dem.

Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest

Fungerar enligt följander att när Euro infördes trycktes varje land sina sedlar med överinsende av centralbankerna och följdaktligen sattes bokstäver på sedeln för att kunna se var sedeln var tryckt. Anledningen till detta kan nog bara kommitionen upplysa om, detta kom fram för några år sedan i samband med att vissa länder fick allvarliga problem och sen har nog många gjort vissa egna tankevurpor om vad som kan hända med att vissa länder kommer eller kanske måste lämna samarbetet. Därför kan jag göra Er uppmärksamma på att eurosedlar från Tyskland har ett X och Grekland ett Y om Sverige skulle gå med så får vi ett K är det tänkt. Detta har gjort att insata tyskar inte vill ha sedlar med Y.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Riviera

Vi vet att alla Euro pengar är ” giltiga överallt ”,
Du behöver inte förklarar självklara saker för oss.

Med tanke på att Grekland nyligen har blivet klassat som U-land så kan man
anta att Grekland inte är så nöjda med sitt valuta samarbetet.
Beslutet som nyligen togs att stänga ner hälften av sina sjukhus blir nog droppen som får grekerna att tänka om ordentligt. ( stackars människor )
Man kan nog påstå att grekerna har inget att förlora av ett utträde, de kan knappast få det värre utan Euro.

Vad händer då om detta skräck-scenario skulle inträffa ?

Jo, alla grekiska Euro måste lösas in mot Drachmer igen.
De grekiska Y-euron kan naturligtvis inte vara kvar i systemet, valuta-balansen måste återställas som den var innan Grekland gick med.

Frågan blir.
Hur löser man detta ?
Någon typ av växlings kurs blir det.
Därav kommer folks rädsla att hantera grek-euro.

//T

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

ECB garanterar euron och det finns inga Grekiska euro skulle Grekland införa Drachmern så skulle ingen vilja ta i en sådan valuta den skulle bli mindre värd än reichmark och katastrofen för fiflarna och svartjobbarna i grekland skulle bli monumental.

J

Jarn

Guest

ECB garanterar euron och det finns inga Grekiska euro skulle Grekland införa Drachmern så skulle ingen vilja ta i en sådan valuta den skulle bli mindre värd än reichmark och katastrofen för fiflarna och svartjobbarna i grekland skulle bli monumental.

Javisst är det så Arnew, därför blir man ju förvånad när de vägrade ta emot mynten för att de hade grekisk symbol.
Dessutom skedde ju detta i ECBs hemstad Frankfurt.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Javisst är det så Arnew, därför blir man ju förvånad när de vägrade ta emot mynten för att de hade grekisk symbol.
Dessutom skedde ju detta i ECBs hemstad Frankfurt.

Jag åker mot Tyskland idag på eftermiddagen, Osnabruck, Leipzig, Berlin jag skall försöka kolla upp detta ;)

Toppen