• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Off Topic, hjul under studsmatta??

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Ungarna ska få en studsmatta. Men jag vill inte få gräsmattan förstörd så jag vill kunna flytta den på ett enkelt sätt. Eftersom den är tung, ca 140 kg, kan man inte släpa runt den hur som helst själv.
Då tänkte jag att om jag skruvar fast en bräda under varje benställning, alltså fyra stycken, och sedan monterar fast 3 st svängbara kraftiga länkhjul som tål en belastning på 50kg/st på varje bräda, dvs totalt 12 länkhjul (bromsade) så borde väl det hålla? Punktbelastningen blir ju bättre eftersom den står på 12 punkter istället för 8? Bara att släppa bromsen sedan på alla hjulen och sen rulla den till en ny plats på gräsmattan.
Funkar detta tro? Vi har en robotgräsklippare också, och då kan den inte köra fast på den befintliga benställningen, den lär ju i så fall bara krocka med hjulen. Skulle den irra sig in under studsmattan lär den ju klippa fint där eftersom den troligen kommer att snurra runt där inne ett bra tag innan den lyckas att hitta ett hål ut.

Här är länkhjul
Länkhjul | Clas Ohlson
Så här ser mattan ut
Prod_stor_Champion_1.jpg
Tacksam för synpunkter på min lösning...:cool:

/Ludde

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Off Topic, hjul under studsmatta??

Spontant så tror jag att det kommer att hålla utan problem men jag tror även att hjulen kommer sjunka ner i gräset en bit och ställa till det lite när den ska flyttas.

mvh jocke

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

En undran, borde inte gräset bli frodigare under studsmattan tack vare skugga?
140 kg borde gå att flytta på utan att behöva marklyfta om inte underlaget är alltför ojämnt.
Tänk på att sätta dit hoppskyddet redan första dagen!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Tänkte flytta den ett par gånger i veckan för att hjulen inte ska sjunka ner i gräset. Den väger 140 kg med skyddsnätet, och det kommer givetvis att sitta på från början. Men det farligaste med studsmattan är inte att de kan ramla av och bryta armar och ben eller få hjärnskakning, det farligaste är om ett barn ligger ner på mattan och ett annat hoppar. Då kan man knäcka nacken. Likadant om någon kryper under. Vi har gått igenom reglerna med barnen och jag är övertygad om att de kommer att följa dessa, de är faktiskt duktiga på just sånt. Mer orolig är jag när det är andra barn på besök, men då går vi igenom vad som gäller och sen är det givetvis uppsikt från en vuxen som gäller!

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Undrar om du inte kan få större problem med att flytta med hjulen på
än vad du har med orginalets medar.
Har inte upplevt några som helst problem att "släpa runt" utan hjul.
// Janne

F

F.d. 25414

Guest

Är du verkligen säker på att själva studsmattan väger 140 kg?
De studmattor som barnbarnen har är inga problem att flytta bara genom att dra den.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Studsmattan väger 94 kg, skyddsnätet väger ca 40 kg.
Jag pratade med de som säljer mattan och de rekommenderar inte att man släpar runt den flera gånger i veckan. De medar som släpas vinkelrätt mot färdriktningen (två av dom gör ju alltid det) tar skada eftersom den är såpass tung.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg ville valgt hjulene på 60 kg grunnet den større diameter slik at de blir enklere å få ut av gropene som oppstår. En annen sak sørg for god bardunering - det er utrolig hvor lite vind som skal til for å flytte en slik matte.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Jag har haft studsmatta och jag förstår egentligen inte problemet...

Eller rättare sagt, du kommer att få problem om du sätter hjul på studsmattan, om nu mattan väger 140kg så kommer du få hela gräsmattan uppkörd av hjulen... Du skulle kanske kunna slippa hjulsfräsningen om däcken är 10cm breda och plana..

När vi plockade in studsmattan på hösten hade vi skadad matta precis där medarna vilade på backen allt annat var precis som vanligt.. Fick även klippa under mattan för gräset växte bra där mé...

Du vet med barn får man räkna med skavanker hela livet..;)

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Nu klickade jag in på din länk med hjul!!!!!

Sätt inte på dom där, dom kommer gräva ner sig och sen får du anlita en lyftkran för att få upp hjul och studsmatta vid varje förflyttning...

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Hur vore det med ordentliga medar att glida på, medans du flyttar. Det blir väl inte så många meter åt gången. Medar = gamla skidor t.ex.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Nu klickade jag in på din länk med hjul!!!!!

Sätt inte på dom där, dom kommer gräva ner sig och sen får du anlita en lyftkran för att få upp hjul och studsmatta vid varje förflyttning...

Varför skulle dom det? Studsmattans tyngd fördelas på åtta punkter i originalutförande. Varje punkt är inte mycket större yta än vad ett sådant kraftigt länkhjul är. Jag kommer att montera totalt 12 hjul vilket innebär att tyngden fördelas på 12 punkter istället för 8. Jag förstår ditt resonemang om jag hade haft färre tyngdfördelningspunkter och en mindre yta på varje punkt.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Ludde...

Om du nu önskar "Jul" på studsissen...
Ta hellre några färre med betydligt större hjul/diameter!

Tente i Mölnlycke är grymt stora på hjul, även Jula har likt Claes O.
Vilket borde gå fint att montera på/av med nedan fundering.

En planka som sågas spår i ytterkanterna, i lagom längd, träs på underifrån
i den "knäkta" mittdel under resp. "Med". (ev kan en skidrem behövas...)
1st hjul under varje.... Hålls på plats i spåren medans studsis dras till ny plats.

Tex. 4st av dessa monterade på var sin altan planka om kanske 80-100cm i längd?
Svängbart transporthjul gummi/plast 200*mm - Jula AB

Sedan bara att lyfta på resp "med" och ta bort/sätta dit plankan... Bör funka på 1pers.

Ovan poppade upp just nu ur mitt "ingetgörskadade" huvud... :wub:

Alt. om dryga 500kr är ok, köp 4st stödhjul till en släpvagn!
Kläm fast, behöver inte vevas, lyft och spänn om beroende på om studsis skall stå still el. rullas runt...

För din info... Kidsen 9&12år i Vaggeryd, de släpar runt sin studsis utan hjul, verkar inte ta skada... Studsmattan alltså! ;)

Ludde med fam. Ha en Trevlig Sommar! :)

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Varför skulle dom det? Studsmattans tyngd fördelas på åtta punkter i originalutförande. Varje punkt är inte mycket större yta än vad ett sådant kraftigt länkhjul är. Jag kommer att montera totalt 12 hjul vilket innebär att tyngden fördelas på 12 punkter istället för 8. Jag förstår ditt resonemang om jag hade haft färre tyngdfördelningspunkter och en mindre yta på varje punkt.

Nu kanske dina barn väger småpotatis men dom växer och förr eller senare är det många kilon som studsar, med alla andra barn.. "Trots att dom lovade från början att bara ett barn i taget får studsa"
Räkna inte med att man studsar i mitten, man studsar även på kanterna..
Din tanke med hjul kanske fungerar i teorin men aldrig i praktiken det kan jag lova..

Jag är rätt säker på att detta med hjul kommer vara ett jättemisstag, gör inte det!!!
Även om du sätter på 24 hjul kommer det vara ett misstag som bara har kostat jobb/pengar och dessutom förstört gräsmattan ännu mera än vad den vanliga ställningen skulle ha gjort.. När det är blött i gräset är det omöjligt att flytta studsmattan med hjul, fast med dom vanliga medarna gliiiider det fint..

Köper man en studsmatta så får man helt enkelt räkna med att få vissa skador på gräsmattan, även fast dom är försumbara!

F

F.d. 53197

Guest

Ja, testa utan hjul först! Jag tror du kommer att tycka att det funkar ok. Varför vill du flytta den så ofta? Tänk på att du måste förankra den i marken med ett par markskruv (antar att det medföljer)
Tricket när man flyttar den är att lyfta en ände lite och sedan rulla den, så blir det inga konstiga belastningar. Ha kvar den delen av förankringsbanden som håller fast meden med ramen, annars kommer medarna att hoppa ur när du lyfter.
/Jessika, ägare till stor studsmatta

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Dom benen som finns fungerar bra som medar och glider på gräset och man kan ta tag och liksom vrida mattan så den flyttar sig som rullar på gräset .
Har haft studsmatta på gräset hemma men nu har dom gått över till riktiga trampoliner och då duger inte dessa "leksakerna" som dom hade.
Du får väl ta 4-hjulingen annars... ;-)

Senast ändrad:
Toppen