• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Off topic - Begravningstraditioner

F

F.d. 52943

Guest
Tiderna ändras. Var på begravning i helgen. Jag lever med att män har mörk kostym, vit skjorta och slips - vit slips om man tillhör familjen/närmsta anhöriga - övriga har svart.

Vi var två som hade kostym, vit skjorta och slips. Det var jag och begravningsentreprenören (inget i annonsen/inbjudan om ljus klädsel eller liknande). De flesta manliga gästerna hade kavaj och byxor med mörk skjorta utan slips. Några gäster som jag inte träffat tidigare trodde uppenbarligen att jag tillhörde "personalen" och hoppade över mig vid hälsningen i förrummet...

Det är tydligen nya tider och vanor hälsar fossilet Roland.
:oops:

A

aviata

Guest
Sv: Off topic - Begravningstraditioner

Jag är född 1943 och min ÄLSKADE FAR som var född 1902 och tyvärr redan dog 1964 (alldeles för tidigt) lärde mig " MAN SÖRJER INTE MED KLÄDER" det viktiga är att hjärtat finns med! Bry DIG inte om andras klädsel, klä Dig och gör vad som känns bäst för Dig!!
KRAM EVA.

Lassman

HBK Medlem
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024

Vad stod det i dödsannonsen,ibland står det valfri klädseleller ljusklädsel

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ur appen Vett och etikett:
Klädkoderna gäller oavsett om det är kyrklig eller borgerlig begravning och är ofta förenat med en önskan i dödsannonsen

Vid ljus klädsel tar man det som man själv finner lämpligt. Kostym för honom och dräkt eller klänning är ändå att rekommendera även vid ljus begravning. Det finns en tro om att rött är syndens färg som orsakar att man ibland både vid begravning och bröllop ska undvika rött. Detta är fel, men vill du inte chansa så välj något annat i färgväg. Barbent, urringat eller ärmlöst skall det heller inte vara. Färgvalen och de ljusare färgerna gäller både kvinna och man.Smycken passar inte, vare sig vid mörk eller ljus klädsel. Det förknippas med fest. Det går dock bra med en enkel slät länk eller ett pärlhalsband.

Det är då mer traditionella mörka kläder som gäller. Denna klädsel gäller alltid om inget annat anges.

För kvinnan är det dräkt eller kjol med svart eller vit blus, klänning alternativt en mörk kavaj. Det är tillfället och situationen som får bestämma om kvinnan istället kan välja mörka byxor. Men är du tveksam så avstå byxorna och välj kjol. Kvinnor väljer färger i vitt eller grått i olika grader tillsammans med svart eller mörkblått. Svarta strumpor bärs numera oftast av kvinnorna som är närmast anhöriga, detta för att markera sin sorg. För andra kvinnor som arbetskamrater eller vänner behövs inte svarta strumpor. Kvinnor som inte är nära släkt behöver heller inte bära någon form av sorgflor vid begravning.

Mor, dotter, syster, far- och morförälder, svägerska, svärmor, svärdotter och syskons döttrar bär alltså svarta eller mörka strumpor, svart eller mörk känning, kappa eller dräkt med vit krage om så önskas. Svarta handskar eller svart hatt om så önskas. Svart slöja förekommer ytterst sällan idag. Kanske möjligen ett kort sorgflor på den släta hatten ibland. Den kan kännas lite som ett skydd. Det krävs dock inte hatt.

För mannen är det svart, mörkblå eller mörkt grå kostym som är korrekta färger. Till detta bär han vit skjorta och svart eller vit slips. Svarta skor, glöm inte att putsa dem, är regeln. Slipsen är den absolut vanligaste funderingen. Grundfärgen är svart slips. För den som är närmast anhörig gäller vit slips. Som närmast anhörig räknas du om du sitter med familjen, det är dem vi andra reser oss för när de kommer in i kyrkan. Är du t.ex. sambo med den avlidnes dotter så sitter du sannolikt med familjen, då bär du vit slips. Är du frånskild och det är din förre svärfar, så tillhör du inte längre familjen och bär svart slips. Listan kan göra oändlig, men grundregeln är att slipsens färg visar sorgen grad och respekt för den som blivit ensam.

Barn som är uppåt tonåren behöver inte ha mörk klädsel, det räcker gott med diskreta kläder. Kanske låter det onödigt, men det tål att berätta för dagens unga killar att keps passar inte, och definitivt skall den av i kyrkan! Det är tyvärr inte ovanligt att den okunskapen råder idag.

Sorgband bärs sällan. Det användes förr veckorna före en begravning, då istället för mörk kostym, för markera sorgen. Ibland ser man inom idrotten, då någon av idrottsvännerna eller ledarna gått bort. Sorgbandet används som en hyllning till den avlidne. Sorgbandet skall vara av sidentrikå, dvs. elastiskt, svar halvmatt i färgen och två cm brett. Det placeras på vänster kavajslag, ca fem cm under knapphålet. Fäst det med säkerhetsnål i vardera änden på insidan av kavajen och under slaget. Bandet placeras vågrätt.

F

F.d. 52943

Guest

Som sagt ovan stod inget i annons/inbjudan om klädsel - därav min villrådiga fråga. Anders svarade precis som jag trodde det skulle vara. Men det verkar som om alla andra gäster på begravningen var överens om en annan klädkod...

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Kanske tur att många stela gamla regler håller på att luckras upp. Idag finns det nog många som inte äger en kostym i lämplig färg, eller kanske inte ens en kostym.
Att unga klär sig på ett nytt sätt hör nog också tiden till, och det är kanske så att många skulle känna sig tvingade att vara hemma och inte kunna visa sin sorg och saknad om klädvalet skulle vara avgörande om man får närvara eller inte.
Detta är inte illa menat mot den som håller på gamla regler, men allt förändras. Ibland till det sämre ibland till det bättre. Vilken kategori klädvalet hör till finns det nog flera meningar om.

Fundersam JANKRO.

Senast ändrad:

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Jaha du Rolle det är nya tider ,men håller med er lite stil ska det var vid ett sånt tillfälle ,inte nödvändigtsvis mörkt men helt o rent o inte vardagskläder precic ,men det gäller ju i alla sammanhang, middagar o resturangbesök tex , tar gärna på mej kavaj o snyggbyxor när vi går och äter tex på på finlandsfärjan men en del har visst bara trasiga Jeans o solkiga tröjor att ta till, nej Fram för en ny Klädkultur

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Min svägerska dog ifjol vår. När vi kom till kapellet stod det en fästmö till hennes systerson och mötte oss. I famnen hade hon en liten hund som bjäfsade och gnydde. Trodde kanske i min enfald att hunden skulle lämnas utanför men icke, med inne i kapellet. med runt kistan vid den sista vördnaden.
Prästen sa inget inte heller begravningsentreprenören.
Rätt eller fel. Personligen tyckte både jag och min bror (inte hennes make) att det inte var passande men jag kanske har blivit för gammal.
(Hennes make vår bror dog för flera år sedan).

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Hund som accessoar är ju modernt. Men inget som jag gillar.

Jag är född 1957, men har inte någonstans fått lära mig klädkoder. Det är klart att skulle man levt i närhet av den högre societeten så skulle man lärt sig med tiden.

Skulle jag gå på en begravning så skulle jag följa vänners anvisningar alternativt i alla fall välja mörk klädsel och företrädesvis något i stil med kostym.

Tycker att det kan vara viktigare att man kommer till begravningen än att man lyckas välja rätt klädsel.

Senast ändrad:
F

F.d. 29841

Guest

Hej Roland
Du gjorde helt rätt. Man måste skilja på BEGRAVINGN och 50 åras kalas.
Men som alltid många sitter på det de tänker med.
/Vidhem

Toppen