• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ockerpris !

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Ringde Husvagns Svenssons och beställde en instruktionsbok till bodelen på svenska till vår TEC Freetec T 708 inga problem vi skickar en till er. Döm om min förvåning när vi hämtade ut den. Det var kopierade blad i en plastmapp ja ja helt ok men priset 1400:- var väl häftigt tycker jag.
Gunilla

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Ockerpris !

Den fakturan skulle jag bestrida, undrar om ni inte kan åberopa distanshandelslagen (tror den heter så) om det skulle behövas.

Ni har ju beställt en bok, och istället fått en bunt kopierade papper.

Det kan väl vara lönt att försöka i alla fall.

//Tommy

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Hans P

Menar du mitt tips, så är väl redan stölden begången i så fall skulle det bli häleri
för vem äger originalet ?
Det enklaste är naturligtvis ringa upp och ta ett snack, skulle tänka mig att
en femhundring är rimligt.
Sen är det ingen dum ide att redan från början vara överens om priset och ev frakt

/ P-zon

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag ringde också o kollade med Burstner förra året, och som tur var så frågade jag vad det skulle kosta med en manual, dom skulle ha 1500...
Så jag gick ut på nätet och hittade samma manual på svenska som en PDF-fil, ringde till kommunens reprocentral och frågade om dom kunde trycka den som manual med hårda pärmar och ringrygg, det kostade 400 kronor istället.
Så visst är det rena rama ockret. Min manual är i stort sett identisk med det tryckta originalet.

/Ludde

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Ringde Husvagns Svenssons och beställde en instruktionsbok till bodelen på svenska till vår TEC Freetec T 708 inga problem vi skickar en till er. Döm om min förvåning när vi hämtade ut den. Det var kopierade blad i en plastmapp ja ja helt ok men priset 1400:- var väl häftigt tycker jag.
Gunilla
Hej
Frågade ni inte vad den skulle kosta innan ni beställde boken?
2179

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Instruktionsböcker kan vara dyra, verkligen.
Beställde en till min flygmaskin i fjol då man är tvingad att ha med en sådan under flygning. Utifall något händer under flygningen och man tvingas parkerar på en molnkant och läsa sig till råd och dåd. Denna bok kostade 500 dollar från USA. Kostar att ligga på topp.

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Hej
Frågade ni inte vad den skulle kosta innan ni beställde boken?
2179
Jo vi frågade vad BOKEN kostade fick svaret att en instruktionsBOK kostade 950-1000 kr. Vi visste ju att instruktionsböcker kostade en hel del. Men det vi reagerade på var att vi för 1400 kr inte fick en BOK utan lösa kopierade blad i en plastmapp. Hade dom sagt "nån bok har vi inte men vi har kopierade blad" till en kostnad av 1400 kronor då hade vi givetvis tackar nej.
Gunilla

F

F.d. 50168

Guest

Är det ingen son har märkt att de är jävligt dyrt att ha med husbilshandlare att göra. En fjäder i handtaget till bodelsdörren hade gått av så handtaget hängde ner.Ringde och frågade vad de skulle kosta, lite svävande svar ca;2,5tim,De hade lite dåligt me tid att ta i mot mej.Så jag åkte förbi och köpte en fjäder kostade 50kr.Men verkstads killen gav mig lite tips hur jag skulle göra.Med ett lycka till! sa han du är välkommen tillbaka.Med lite bävan gick jag på handtaget.Men tro de eller ej,på 10min hade jag bytt fjäder och 5min senare hade jag monterat tillbaka allt.Man klarar mer än man tror!

Larry

FD HBK Medlem
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
23484
Medlemskap
2021

Dom måste väl passa på att tjäna på alla som privatimporterar o vill ha en svensk manual ;-)

precis samma sak är det ju med Bilimport, kommer man till Svenska generalagenten o vill ha ett intyg då kostar det fläsk....

Svindyrt för en kopierad manual

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Nu vet jag inte om du köpt en "svensk" bil, dvs. en bil som gått genom TEC´s svenska generalagent, eller om den är såld via Husvagns Svensson. Om så är fallet, ja då stämmer jag in i kören här som ropar, "ocker", uppmanar till "stöld" och bojkott utav Husvagns Svensson.

Men är det så att bilen är direktimporterad och man gjort en bra affär, kanske sparat några hundra tusen kronor.... Ja, då tycker jag det är larvigt att gnälla om en kostnad på 1400 kr!

Att översätta dessa tjocka manualer är stora projekt och förbundet med höga kostnader, som självklart en duktig företagare vill ha betalt för! De som köpt en "svensk" TEC har nämligen betalt för det, eftersom den kostnaden fanns kalkylerat i det svenska priset.

Det vore väl magstarkt att kräva av den svenska generalagenten att subventionera kostnaden för de som direktimporterar, medans de som köper den svenska bilen skall betala för det!

Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Om det var en handlare så vore det ett rimligt krav från er, att få bilen levererad med svensk instruktionsbok.

Men är bilen direktimporterad och inte köpt hos HusvagnSvensson, ja då förstår jag prissättningen trots att den inte kom inbunden, med hård rygg.

Kostnaden för framtagningen ligger inte i spiralryggen och omslagssidorna, utan i översättningen och redigeringen av texten.

Sedan förstår jag att det ger ett slarvigt och påvert intryck om man får boken levererad som lösblad i plastficka.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Jag uppfattar det som att instruktionsboken är kopierad rakt av, varken översatt eller
redigerad så något större arbete än kopiering finns ju inte
Husvagns Svensson som också är återförsäljare av T.E.C kan säkert ordna en bok
för dom pengarna bara viljan funnits. Tycker också att det borde vara er handlare som
fixat fram boken
/ P-zon

Ps Kan ju vara så att bilen från början är direktimporterad, då har det aldrig funnits en svensk manual då bör ju sista handlarn gå fri från åtagandet av sv. manual.

Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Om TEC er ett seriøst merke, og HS er ett seriøst firma, så bør produsent/forhandler ha originale eier håndbøker for salg.

Når jeg kjøpte min Itineo i Tyskland fikk jeg med originallevert Tysk eier håndbok. I tillegg, uoppfordret, leverte forhandler fra fabrikken samme boken på Norsk, uten omkostninger for meg når jeg hentet husbilen.

Gunilla ville jo betale riktig pris for en original eier håndbok, fikk kopi blader, det synes jeg er dårlig og lite proff service fra TEC.

F

F.d. 7702

Guest

Hej
beställde min LMC702.a Priset 300:_- Original, inga kopior. Hutlöst pris!!! hos Svenssons
Sune

F

F.d. 3088

Guest

Då har säkert firman hämtat den själv (parallellimport) Gurra

Toppen