• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

OBS! Vem som helst kan se dina bilder på HBK

F

F.d. 24550

Guest
Två medlemmar har utsatts för bedrägeriförsök (se separat tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t106820/) och säger att bild som använts har funnits här på HBK. Fick syn på en länk som finns tillsammans med användaridentiteten på inläggen för en del medlemmar, "Visa min husbil". Testade att klicka på länken utan att ha loggat in och bilderna visas och är alltså tillgängliga för vem som helst. Ni som lagt in bilder här bör nog se till att dölja registreringsnumret på bilderna!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: OBS! Vem som helst kan se dina bilder på HBK

Jag kan inte se några *.jpg, *.bmp, *.psd, *.jpeg, osv... bilder om jag inte är påloggad. Kanske att jag saknar vissa grund-rättigheter?

Så här ser det ut när jag vill öppna en bild utan att vara "inloggad":

kan-du-se-detta.jpg

F

F.d. 24550

Guest

Det är riktigt, man kan kan inte se bilderna man lägger in i inläggen. De bilder jag menar är husbilsgaraget där du lagt in bilder på din husbil. De kommer man åt utan inloggning. Klicka på länken "Visa min husbil" som visas tillsammans med ditt användarnamn och ev avatar i dina inlägg.

J Peter

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2025

Stort tack! Behöver sådana där påminnelser ibland. Har ändrat efter bästa förmåga och nu försökt dölja regnummer. Tack.

// J Peter

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2026

Vår första husbil blev avfotograferad på mc Donalds parkering i Mölndal för 6-7 år sedan. Efter en vecka var den inlagd på Blocket för 165000 SEK (halva värdet) och man krävde 10 procent i handpenning av de som ville tinga den. Det uppdagades ganska snabbt då en dam ringde mig och undrade om det var sant. Hon hade kollat i ägarregistret och på så sätt fått tag på rätt telefonnr istället för det i annonsen uppgivna.

D

Deleted member 11118

Guest

Hur hjälper det o dölja reg.nummret Det är ju offentligt. Vill man så är det ju bara o åka runt på ställplatser o ta kort. Betydligt enklare än o försöka komma åt kort på ett forum.

Det är förmodligen som du säger, men Sverige är avlångt och bovarna gör nog det som de för stunden tycker är enklast. Döljer man reg.numret eller tar bort bilden försvårar man för bovarna.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Som HBK "intresserad" har man möjlighet att läsa/följa reseskildringar med bilder och inte minst information om vem som befinner sig på resande fot. Har man då dålig säkerhet på hemadressen, hmmm... ...inte säkert att några möbler finns kvar när man är tillbaka.

F

F.d. 24550

Guest

Hur hjälper det o dölja reg.nummret Det är ju offentligt. Vill man så är det ju bara o åka runt på ställplatser o ta kort. Betydligt enklare än o försöka komma åt kort på ett forum.

Man kan göra vad man kan för att skydda sig. Husbilsgaraget är ett smörgåsbord för en bedragare där bilder, registreringsnummer och ofta ganska utförliga beskrivningar av bilen, utrustning etc finns samlat.

När ditt registreringsnummer finns på bild så är du inte längre anonym. M h a registreringsnumret kan man ta reda på vem du är och var du bor. Talar du sedan om att du inte kommer att vara hemma närmaste tiden, ja... Kort sagt, du utsätter dig för en onödig risk.

S670sl

HBK Intresserad
Kommun
Sigtuna

Omöjligt att skydda sig för så länge det finns reg.skyltar på fordonen.Hände samma med min motorcykel.En spekulant ringde min fru Han hade kollat historiken och ville köpa.Hon svarade att den var inte till salu så sa han att den var tillsalu på blocket p.g.a åldersskäl.Kollade på annonsen och det visade sig att den blivit fotograferad vid bensinmacken medan jag var inne och betalade.Så säker är man bara om låter bilen stå hemma i garaget utan skyltar.
Mvh.s670sl

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Re: Sv: OBS! Vem som helst kan se dina bilder på HBK

Omöjligt att skydda sig för så länge det finns reg.skyltar på fordonen.Hände samma med min motorcykel.En spekulant ringde min fru Han hade kollat historiken och ville köpa.Hon svarade att den var inte till salu så sa han att den var tillsalu på blocket p.g.a åldersskäl.Kollade på annonsen och det visade sig att den blivit fotograferad vid bensinmacken medan jag var inne och betalade.Så säker är man bara om låter bilen stå hemma i garaget utan skyltar.
Mvh.s670sl

Inta alls!
Dom pallar upp garaget och sätter hjul påt, och rullar iväg med hela s__ten. :twitcy:

Toppen