• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Obetald (?) vägavgift i Italien

F

F.d. 53062

Guest
I går fick vi ett brev från Nivi Credit i Italien där vi uppmanas att betala in en vägavgift som vi inte ska ha betalat. Detta skulle vi ha gjort oss skyldiga till den 10 sept 2010. Vi kan inte påminna oss om den försyndelsen och märkligt är att kravet kommer 2½ år senare. Man kan ju inte åka ut från betalvägarna utan att betala så vi är fundersamma på om detta kan vara en bluffaktura. Enligt brevet var den ursprungliga avgiften på 0,70 och har nu vuxit till 6,81 euro. Är det någon annan som har råkat ut för det här? Ska man betala eller bara strunta i det hela?
Christina

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Obetald (?) vägavgift i Italien

Min första fråga skulle vara, har du varit i Italien vid tillfället?, betala. Kan förmodligen bli betydligt dyrare senare.
Ber att få dokumentation i form av fotografi om du ej har varit i området, och bestrid.

Vägavgifter ifrån Norge t.ex. kommer sällan tidigare än sex månader efter en "bompassage", men över två år är väl i saftigaste laget.

F

F.d. 52953

Guest

hej. jag har varit med om samma sak.Jag kom i fel fil och kom upp på en motorväg utan biljett. Det var en fil för gobox. Det var lite problem när jag skulle av nästa avfart men det kom en polis och öppnade bommen. Jag frågade om betalning men han sa bara kör.Detta hände maj 2010 och2012 dec. kom ett krav på €7,55 varav förfallen avgift var €1,55 resten var till NIVI-CRIDITSri mycket jobb för den summan Du har nog gjort samma sak som vi.
man kan alltid överklaga om man orkar men vi tyckte att det var bara att betala.Vi visste att vi gjort fel
Med kamratliga häsningar Lennart

F

F.d. 53062

Guest

Tack för det svaret. Det är möjligt att vi ovetandes gjort samma fel som ni. Det är väl bara att betala, för det är ju inte några svindlande summor det handlar om, så det är inte mycket att bråka om.
Hälsn
Christina

F

F.d. 53062

Guest

Jo då, vi var i Italien då, men att vi får krav så långt efteråt tycker jag också är i saftigaste laget.
Hälsn
Christina

Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest

Ni kanske har kört in i en stad med Miljözon?
Inte alltid lätt att upptäcka och finns lite överallt.

Se i detta dokument från Italienska turistbyrån, där står också att handläggningen av böter kan vara mycket lång...
Efter att polisen fått kännedom om det, så har myndigheten ännu 365 dagar på sig att skicka ut böterna.

http://www.italiantouristoffice.se/sv/docs/1800.pdf

F

F.d. 24356

Guest

Byråkratins kvarnar mal långsamt i Italien det kan ta åratal innan krav kommer jag fick en fortköringsbot för ett par veckor sedan jag hade kört 3 km/h för fort förbi en fartkamera utanför Ravenna för snart 2 år sedan det var bara att betala.

Om du inte är 100 % säker på att kravet är felaktigt är bara att betala brottet är säkert inte preskriberat på många många år än.

Här går ingenting fort och att kravet kommer några år efter räknas inte som saftigt här, har man syndat så är det bara att betala !

Det här är inte snabba Sverige utan Italien så här kommer alltid byråkratin ikapp dig och det går inte att krångla sig ur med några enkla ursäkter, skall du slippa betala måste du ha torrt på fötterna och dyra advokater bakom ryggen

F

F.d. 53062

Guest

Jag har nu fått fram var vi "syndade" och vi passerade onekligen Vasto den dagen. Det var ett förskräckligt oväder - regnet vräkte ner och åskan mullrade - så det kan ha varit något vi missade på grund av det. Vi ska naturligtvis betala för det är ju inget att bråka om. Fast det hade varit kul att veta vad det egentligen var för fel vi gjorde.
Christina
:confused:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Konsument Europa om böter, vet inte om det även gäller vägavgifter:

Italienska myndigheter kan driva in böter retroaktivt. Tänk på att du inte i lagens mening klassas som konsument om du får böter i utlandet
Om du skulle få en faktura gällande en trafikförseelse är det bra att vara medveten om att italienska myndigheter kan driva in böter i Sverige, även retroaktivt.

Om du vill bestrida fakturan du fått finns det information om hur du går tillväga för att göra detta på fakturans baksida. Har du frågor om vad som står på fakturan kan du kontakta Konsument Europa.

F

F.d. 50156

Guest

Javisst vi fick en från 5 aug 2010 Tänkte kontakta Italienska ambassaden för att kolla
Men som du säger man kan ju inte åka ut utan att betala
Tomy

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Hej!

Vill bara påpeka att Italien och dess byråkrati även kan överraska åt motsatt håll. För några år sedan åkte vi några svenskar tåg mellan Rom och Neapel tor. Vid hemfärden var tåget försenat i Neapel och efter att gång på gång frågat damen i kassan när tåget kommer, så härsknade hon till och slängde till oss ett papper gällande klagomål på tågtrafiken. Och eftersom vi ändå inte hade någonting att göra och en i sällskapet behärskade spanska, så slog vi våra kloka huvuden ihop och satte igång med att fylla i blanketten för att sedan lämna in den till den tidigare nämnda damen. Någon halvtimma senare satt vi på tåget till Rom och saken glömdes bort.

Två år senare fick undertecknaren av klagomålet en utbetalning från en schweizisk(?) bank på drygt 200 kronor som ersättning för tågförseningen. Så visst mal den italienska byråkratin långsamt, men den verkar vara att lita på.

Påskhälsningar till er alla!
Staffan

BarbrooBjorn

FD HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
979
Medlemskap
2023

Hej !

Vi har råkat ut för samma sak. Efter mycket jobb med kontakt med Italienska ambassaden mm beslöt vi att betala för att undvika indrivning med påhängande kreditproblem. Min förklaring (gissning ?) är följande:
Om en italiensk vägbom är obemannad tänds en skylt på italienska som betyder att du som förare måste gå in på nätet och kontrollera hur mycket du skall betala. Detta påminner mig osökt om den första tiden med trängselskatt i Stockholm där du själv måste gå in i en viss butik och betala inom några dagar annars drabbades du av en ohemult hög administrativ avgift till att börja med. Så vi svenskar är ibland lika korkade............

Håll ut !

BoB

I

Iveco 35

Guest

Vi hamnade också av misstag på betalväg,vi körde i personbilsfil obemannad där sitter kortinstoppet ganska lågt vilket inte jag uppmärksammade,en dam pratade på italienska och kön växte bakom med ilskna signaler, till slut gick bommen upp och vi åkte igenom.Två år efter fick vi betalningsanmaning från ett inkassoföretag i Solna som ville ha 80kr + inkassoavgift 190kr vid kontakt med dem så hade dom i uppgift att från Italien hjälpa till med detta.Dom skickade foto från inkörningen med både regnummer och foto på föraren,så det var bara att betala annars gick ärendet till kronofogde.
Olle.

Toppen