• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Obegränsat internet med oförändrad hastighet Norge

Titanium

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
18183
Medlemskap
2024
Hej!

Då jag ska åka en längre tur i Norge till sommaren så är jag ute efter om det går att skaffa ett abonnemang där som är både obegränsat och med bibehållen hastighet. Har hittat ett par och bland annat Telia har sin variant X. Man får 100gb att surfa för i oförändrad hastighet, men överstiger du det så stryper dom hastigheten till 3mbps. Om man vill ha full hastighet igen så får man köpa nya 100gb för 299:-. Då jag förbrukar ganska mycket GB (streaming) så blir det ohållbart att betala detta varje gång och 3mbps är inte tillräckligt för det jag använder det till.

Frågan är om det finns någon operatör som säljer abonnemang som inte har denna sänkning. Lite märkligt om det inte finns då jag haft Telenors obegränsade i flera år och förbrukar en hel del GB, men aldrig fått strypt hastighet eller något meddelande från dom här hemma. Vet att man har 100gb med dom utomlands, men det blir samma dilemma där också då. Något som är unikt i Norge att dom stryper hastigheten efter en viss mängd förbrukat?

/Daniel
 

Titanium

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
18183
Medlemskap
2024
Se om du kan köpa ngt kort i Norge. Det kanske hjälper dig
Tack för svar. Kollade upp lite snabbt och nej, det är inte obegränsat på dom och dessutom ännu mer strypt hastighet efter man förbrukat datan. Man får köpa till GB hela tiden och det blir fort ohållbart dyrt.
 

Hdkrister

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lund
HBK-Nr
34235
Medlemskap
2025
Tack för svar. Kollade upp lite snabbt och nej, det är inte obegränsat på dom och dessutom ännu mer strypt hastighet efter man förbrukat datan. Man får köpa till GB hela tiden och det blir fort ohållbart dyrt.
Vi har 3 Världen. Har idag 3 olika kort. Så ute i Europa har vi totalt 180,gb. Funkar faktiskt bra.
 

Titanium

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
18183
Medlemskap
2024
Vi har 3 Världen. Har idag 3 olika kort. Så ute i Europa har vi totalt 180,gb. Funkar faktiskt bra.
Tack för svar!
Det går förstås att skaffa fler abonnemang som ni gjort och få ut mer GB på det sättet. Vet inte vad ni betalar för alla 3 korten. I mitt läge hade det ändå vart billigare att betala 299:- för att få förnyat Telia-X.
Som sagt, dyrt oavsett. Hade vart enklast med en fast månadsavgift som här hemma och inte behöva tänka på det man förbrukar ned risk för strypning av hastigheten.
/Mvh
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.857
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jag testar just nu StarLink. Drygt 4000 i inköp, ca 650/månad tror jag det var. Lite dyrare, men snabbt (över 100 Mbps) och obegränsad mängd data.
Man kan pausa de månader man inte tänker använda det, då blir det ingen månadsavgift.
 

Lars Gradén

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37230
Medlemskap
2024
Jag föreslår att vi alla anmäler "obegränsat" till konsumentombudsmannen. Idag är vi ju lurde. Obegränsat - vadå Kan jag surfa hurmycket som helst i Bangla Desh eller Norge för den delen. Är min hastighet "Obegränsad". Finns det täckning för min WiFi i södra Italien?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.857
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jag har inte testat utomlands men här hemma har vi kört knappt 100 GB på en vecka.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.711
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Problemet är väl priset? Betalar man mycket, så får man många GB, men jag vill inte betala
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag föreslår att vi alla anmäler "obegränsat" till konsumentombudsmannen. Idag är vi ju lurde. Obegränsat - vadå Kan jag surfa hurmycket som helst i Bangla Desh eller Norge för den delen. Är min hastighet "Obegränsad". Finns det täckning för min WiFi i södra Italien?
Det gäller att läsa avtalen, det står tydligt i dom obegränsade att det inte gäller roaming inom EU EES,utan där finns en lägre surfvolym på dom flesta.
Bangladesh ligger inte i EU.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
273
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Jag har Telenor obegränsat vilket innebär ett tak på 100 GB i EES-länder. För mig tog det slut efter två veckor i Norge men fick då ett sms och kunde fylla på genom att svara. 30 GB kostade 300 kr. Värt att slippa trassla.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har samma men har inte lyckats göra av med mer än 50gb!
Kan man göra av med 100gb på en vecka så är det symptom på ett underliggande problem.
Tidigare kunde man spara det överskjutande men det går inte längre allt handlar om pengar.
Alla har ju likartade priser, telenor var ju först med roamingpriserna var ju gratis att ringa hem. Det fick de många kunder på som liksom jag stannat kvar som kund. Idag har allt satt sig finns egentligen inget att välja mellan kartellbildning ja hur vet man det knappast de som ska stoppa det, det brukar alltid vara andra som via massmedia ska berätta det så de orkar lyfta baken från kontorsstolen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har samma men har inte lyckats göra av med mer än 50gb!
Kan man göra av med 100gb på en vecka så är det symptom på ett underliggande problem.
Tidigare kunde man spara det överskjutande men det går inte längre allt handlar om pengar.
Alla har ju likartade priser, telenor var ju först med roamingpriserna var ju gratis att ringa hem. Det fick de många kunder på som liksom jag stannat kvar som kund. Idag har allt satt sig finns egentligen inget att välja mellan kartellbildning ja hur vet man det knappast de som ska stoppa det, det brukar alltid vara andra som via massmedia ska berätta det så de orkar lyfta baken från kontorsstolen.
Jag får min outnyttjade surf sparad i pott, hade 80gb i potten i våras på mitt Tele2 i husbilen, senast jag kollade hade jag ca.50gb kvar. Abbonemanget fylls på med 5gb varje månad, jag gör ju inte av med något på vintern.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag får min outnyttjade surf sparad i pott, hade 80gb i potten i våras på mitt Tele2 i husbilen, senast jag kollade hade jag ca.50gb kvar. Abbonemanget fylls på med 5gb varje månad, jag gör ju inte av med något på vintern.
Liknande har jag,mycket sparat, men på roaming EU/EES får man ändå inte förbruka allt, jag har Vimla där gränsen är 33GB/mån EU,men det räcker väl åt mig.
 
Toppen