• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Obalans kardan

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 D1
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: LMC
Husbilsmodell: Liberty
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Jag har köpt en LMC Liberty precis och upptäckt att det är obalans i kardanen vid 75-80 km/Tim Ford påstår att det inte går att byta nållagerna i kryssen men det finns ju låsringar på varje kryss så det verkar konstigt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, Jag kan inte begripa varför det inte skulle gå om de nu inte har vänt till det för att få sälja nya kompletta kardanstänger. Troligen vill de inte sälja bara korsen även om de går att byta, vinsten blir för liten.
Eftersom du har låsringar vid knutarna så borde det väl kunna gå att byta som vanligt.
Man byter i.o.f. inte bara nållagren utan hela korset med nålar och lagerhållarna, och ett sådant kors brukar bara kosta några hundralappar.
Du har inte inte ev. en s.k. hardyskiva i någon ände av kardanen, det är en gummiskiva som också fungerar som knutkors, och/eller ett stödlager på mitten av stången, som också kan bråka.

Du borde kunna få tag i knutkors på vilken eftermarknadsfirma som helst.
På internetfirmorna finns det i alla fall.
Enligt en lista finns det inte så många varianter till Transiterna.

Transit 92-00 KK1046 Dim: 27 x 71
---"--- 00-02 KK1931 Dim: 27 x 79,8
---"--- 02-... KK9082 Dim: 30,2 x 81,2
---"--- 92-... KK1331 Dim: 30,18 x 92,0

Men kan kanske finnas fler beroende av motorstyrka.

Tänk bara på att märka upp innan du byter kors så du inte vrider delarna/stängerna ett halvvarv fel vid monteringen av nya knuten, för då kan du få obalans i delarna.
Man kan även lämna in en (helst renoverad) kardanstång för balansering om man inte får ordning på den.

Det är faktiskt inte helt ovanligt att det finns obalans i kardanstänger för att någon har bytt kors, och just slarvat och vänt på delarna/stängerna ett halvvarv.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Tack för informationen nu är kardanen inlämnad till Malmö Motorrenoveringar dom kunde inte balansera en tredelad stång så dom vidarebefordrade den till ett företag i Köpenhamn så där är den just återkommer med resultatetet
 
Toppen