....
kan inte låta bli att inflika några ord om era (o)hälso upplevelser i annan tråd.
Jag försöker gå årligen till vc för en hälsokontroll och mina kolesterolvärden ligger strax under 8. Vid 8 skall läkaren rekommendera i enlighet med medicinalstyrelsen kolesterolsänkanden medicin. Statiner!. Dessa skyr jag som pesten efter att tagit del av diverse info och peppar peppar dit har jag ännu ej kommit.
Ett sätt enligt Kostdoktorn, Lchf, att räkna ut en "enkel riskanalys" gällande kolesterolet, är:
"1. ta ditt kolesterolvärde och dela detta med ditt HDL-värde(det sk goda)
Så om du har ett kolesterol på 8,0 och ett HDL på 2,0 blir resultatet alltså 4,0
2. om resultatet är under 5, då kan du vara lugn, ditt kolesterol är bra.
3. är värdet högre särskilt om värdet överstiger 6 finns själ att fundera på livsstilsförändringar. Om det i längden inte blir bättre (upprepad provning) kan man i undantagsfall överväga medicinering.
Hjärtfriska har sällan någon större nytta av kolesterolmedicin."
Det som höjer det "goda" HDL mest, är det naturliga fettet, som mättat fett.
Stora mängder snabba kolhydrater sänker istället normalt HDL.
Något att tänka på.
mvh
Fincan
kan inte låta bli att inflika några ord om era (o)hälso upplevelser i annan tråd.
Jag försöker gå årligen till vc för en hälsokontroll och mina kolesterolvärden ligger strax under 8. Vid 8 skall läkaren rekommendera i enlighet med medicinalstyrelsen kolesterolsänkanden medicin. Statiner!. Dessa skyr jag som pesten efter att tagit del av diverse info och peppar peppar dit har jag ännu ej kommit.
Ett sätt enligt Kostdoktorn, Lchf, att räkna ut en "enkel riskanalys" gällande kolesterolet, är:
"1. ta ditt kolesterolvärde och dela detta med ditt HDL-värde(det sk goda)
Så om du har ett kolesterol på 8,0 och ett HDL på 2,0 blir resultatet alltså 4,0
2. om resultatet är under 5, då kan du vara lugn, ditt kolesterol är bra.
3. är värdet högre särskilt om värdet överstiger 6 finns själ att fundera på livsstilsförändringar. Om det i längden inte blir bättre (upprepad provning) kan man i undantagsfall överväga medicinering.
Hjärtfriska har sällan någon större nytta av kolesterolmedicin."
Det som höjer det "goda" HDL mest, är det naturliga fettet, som mättat fett.
Stora mängder snabba kolhydrater sänker istället normalt HDL.
Något att tänka på.
mvh
Fincan