• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oönskat beteende från oss husbilsåkare?

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025
Vi har ett par trådar där Västervik och Karlshamn utmärker sig för att vara "husbilsfientliga".
Jag tror att det till stor del handlar om okunskap hos kommunerna att beteendet hos oss "mobila turister" förändras ordentligt. Innan husbilen blev så pass vanlig som den är nu, drog man in på campingplats med sin husvagn eller sitt tält. Ofta fanns det ett eller flera barn i sällskapet med sina krav på bad och lek.
Utan att statistiskt på fötterna vill jag påstå att vi husbilsåkare idag i hög grad består av "halv- eller helpensionärer" som har lämnat badstadiet och snarare är nyfikna på städer, sevärdheter och shopping. Därför lockar inte campingplatsen på samma sätt.
Det här har nog få kommuner fattat, för dem är mobil turism = campingplats.
Här krävs utbildning/information förmodligen bäst via SKL, en process som tar okänt antal år. Nog så effektivt vore att komma i kontakt med företrädare för köpmannaföreningarna som i sin tur kunde trycka på sina kommuner.

Problem?
I Sundsvall har antalet gästnätter på camping och i stugor minskat från 93 393 gästnätter 2003 till 63 124 förra året . En minskning på över 30% på 5 år.

I dessa siffror ingår givetvis inte fricampare. Om förhållandet är liknande på andra håll i landet kan man tänka sig att campingägarna inte delar vårt intresse av övernattning utanför campingarna, så här får vi nog en annan slags påverkan på kommunerna.

Toppen