• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oöm husbil

K

KtmKtm

Guest
Hej, helt ny här och har lite funderingar,,

Jag har efter en hel del letande insett att det inte finns ngt direkt utbud av offroadanpassade husbilar. Finns några tillverkare i Tyskland men då handlar det om + 1.000.000 kr om man vill ha något vettigt.
Jag är inte ute efter camper på pickup utan vill ha "riktig" husbil.

Nu till min fråga, vilken av alla husbilsmodeller/märken anses ha bäst kvalite? Jag syftar inte på inredning etc utan på om det finns någon husbil med ordentligt dimensionerat chassie, som tål skogsvägar och liknande.

Dom flesta husbilar jag ser har jättesmå hjul och ser ganska ömtåliga ut.

Hur anses t.e.x Ivecos husbilar vara? Visserligen italienskt men har dom överfört något av sin lastbilsteknik i bilarna?

Tack på förhand!

/Fredrik

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Oöm husbil

ÖB har militärbilar med 6 hjulsdrift men dom blir inte billiga i diesel men dom tar sig fram det kan jag lova. Utanför Linköping i Gistad står det ett 20 tal till salu kan byggas om till husbil mot en ringa kostnad. Annars finns det vissa 80 talare med Fiat och Peugot med 4 hjulsdrift men dom är sällsynta har sett 2 st under 20 år en Italienare och en från Småland i somras och han sade att en tar sig fram väldigt bra enligt ägaren.

F

F.d. 4832

Guest

Hmm.. över 600 besök men inga svar på mina frågor. Söker alltså info om lite nyare husbil som tål grus- och skogsvägar. Budget 3-500tkr.

(Sexhjulsdrivna militärfordon i all ära men det vore lite overkill.. tack i alla fall för tipset.)

//Fredrik

S

StorDansk

Guest

Fredrik,
tror inte det du leter efter finns i Sverige, ta en koll på tyska sidan för beg bilar, störst i Europa skulle jag tro, mobile.de Wohnmobil = husbil, jag tror du under sökkriterier kan välja 4x4, finns den inte där får du nog bygga själv på en Unimog eller liknande.
I mindre skala finns ju både VW Caravelle & Mitsubishi Space Gear med fyrhjulsdrift

Hälsningar Finn

F

F.d. 53078

Guest

Jag har sett mängder med 4hjulingar som åker över till Sahara samtliga är ombyggda 4WD lastbilar. Själv tittade jag lite på något 4WD men insåg snart att det finns inte som standard. I Tyskland kan man köpa dom där Saharabilarna billigt, men som du säger för drastiskt för dig.
MAN tillverkar 4WD Off Road Motorhomes

Här i panien finns det en motorhome offroad club, där är det Land Rover, Toyota, VW bussar och sedan Lastbilsbygge. Många sätter en stor hydralisk Winch föratt ta sig fram där det är besvärligast.

Det blir nog att komma in i gänget hemmabygge.

F

F.d. 1649

Guest

Hej.
Swedmog i Mönsterås har en beg.Unimog husbil.
Mvh Jan-E.

I

Ixeofors

Guest

Tjena!

Jag tror du söker något sådant här! Knaus YAMC 600L/XL

Husbilslandet - Husbilar -> Knaus Yamc

Knaus Box Star YAMC 600 XL Hubbett Mod. 2011 sofort as Van in Markt Indersdorf

1508.jpg

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ixeofors,

Det klokaste är kanske att köpa en lätt begagnad 3½ ton terrängduglig skåpbil i Tyskland, Iveco och MB brukar ofta finnas någon på mobile.de och med Dangel's ombyggnad av drivlinan så fungerar även Fiat och dess syskonmodeller. Sedan låta bygga om till bobil här hemma, exempelvis av Skandimobil (där PatrikS kan ge mer info).
Om man inte har tålamod med allt detta så får man ligga på lur eftersom utbudet inte är så stort ens på kontinenten; se min tråd "Ny plåtis".

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Bysmeden

Tycker du inte att det är ett lite väl högt pris för så pass gammal bil utan ens påbörjad inredning?

aake

F

F.d. 4832

Guest

Tackar! Mercan ser ju kalas ut, gillar "passare och linjal"-designen då den är klassisk på alla ökenfordon. Knausen vet jag inte, skiljer den sig egentligen från vanlig husbil förutom inredningen?

Kul med tipset om Motorhome Offroad Club, vi har idag en ombyggd Land Rover Defender men med ett nykommet tredje barn började jag nu snegla på lite större bilar.

De flesta tipsen ni kommer med (tack!) är lite för extrema, vi ska bara köra grus-/skogsvägar och då kommer man väldigt långt med vanlig 2WD bara sakerna håller.

Ska kolla in "ny plåtis" också! Den typen av bil är nog det jag söker. Vad heter det när det är dubbla bakhjul, i bredd? Toppen om någon vet den tyska benämningen också.

F

F.d. 53078

Guest

Idag såg jag en fin husbil som skulle till Sahara den verkar vara serietillverkad.

Bilagor

• DSCF1730.JPG
    DSCF1730.JPG
    1,5 MB · Visningar: 21
F

F.d. 50037

Guest

Hej Fredrik
Vi hadde samma krav som du när vi letade husbil och fann ut efter mycket letande att
en Cabby exus byggd på Iveco var rätt för oss, kör ofta på skogsvägar ,nästan helt ofarbara ibland!
Dubbelmontage bak med stor tyngd på bakhjulen samt att 1:a växeln är krypväxel gör att man kommer långt även på vintern.
Chassiet är riktig lastbilsram, blev förvånad när jag tittade under första gången!
Rejäla doningar där och hög är den också lätt att krypa under om man ska fixa något!

/Anders

Toppen