• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nyttig vinterinfo för husbilister

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Följande blandade fakta som är hämtade från tidn ”Ny Teknik på nätet”, kan utgöra nyttig avetskaper för Husbilister vintertid;

Fakta Håll koll på termometern
0 grader: Vatten fryser, oljor och smörjmedel blir mer trögflytande. Vid den här temperaturen försämras prestandan hos mobiltelefoner, datorer och annan hemelektronik. Apple, till exempel, kan bara garantera att Iphone fungerar när temperaturen överstiger noll grader.
Minus 7 grader: Ett urladdat bilbatteri fryser sönder.
Minus 10 grader: Stora litiumjonbatterier i till exempel. Fordon har en användningstemperatur från -10ºC till +45ºC.
Minus 18 grader: Senast nu är det dags att koppla in en motorvärmare för att skydda bilen från problem vid starten.
Minus 20 grader: Nu fryser hårddiskarna på de specialtillverkade militära datorerna. Gränsen för vad alkaliska batterier och litiumjonbatterier (storlek AA-AAA, för kameror och ficklampor) klarar. Grävmaskiner och hjullastare kan få problem medsin hydraulik och stålet blir sprött.
Minus 30 grader: Diesel med inblandning av rapsmetylestrar (RME) klumpar sig och kan stoppa motorn (leverantörerna rekommenderar inblandning av dieselolja vid minus 15).
Minus 35: Lägsta möjliga fryspunkt för kylvätskan i motorer (optimalt blandningsförhållande 50/50).
Minus 70 grader: Så mycket ska ett fulladdat batteri klara.

Fakta Så skyddar du din utrustning från kylan:
Mobilen: Stoppa den i en ficka närmast kroppen, inte i ytterfickan. Sover du i tält får GPS:en, mobilen eller den digitala kameran följa med i sovsäcken (lägg dem i strumpor, så att de inte repar varandra).
Datorer: Förvara i väska när du rör dig utomhus och undvik att arbeta med den i temperaturer under noll. Hårddisken påverkas negativt av kylan. Bildskärmen kan frysa sönder.
Batterier: Det finns inga genvägar, antingen använder du motorvärmare eller så förvarar du batteriet i rumstemperatur. Ett urladdat batteri kan ta upp till ett dygn att värma så att du kan ladda det.
Oljor och smörjmedel: Trots att moderna syntetiska oljor har bättre viskositet flyter oljor och andra smörjmedel trögare när temperaturen faller en bit under noll. Det gör att de rörliga delarna i motor, växellåda och lager går trögare. Koppla in motorvärmaren.
Hydraulsystem: Oljan blir trögflytande när det blir kallt. Se till att ha en lång varmkörning och köra igång systemet försiktigt, utan belastning.
Bränsletankar: Ska vara fyllda för att undvika kondens, som kan frysa i tanken.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nyttig vinterinfo för husbilister

• Jag kan lägga till att knäna slutar smörja vid -5.
  • Elmätaren börjar snurrar som en jädrans isprinsessa vid -5
  • Katten vägrar gå ut vid -5 (Då är det ändå en Sibirisk katt.., men det har hon ingen aning om!)
  • Jag får ont i skadade leder vid - 10.
  • Pilsner slutar smaka gott utomhus vid -10.
  • Värmepumpen blir kass vid -15

Jag längtar till våren!

Krister N

Toppen