• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt vattenlås i diskhon

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Någon mer som tröttnat på SMEV:s dåliga vattenlås, och dessutom lyckats byta?
Vi har det värdelösa kromade vattenlåset med korg. Vi har bytt en gång, och nu är det redan dags igen. Kromet släpper och det blir väldigt fult. Det finns i många bilar har jag sett. Adria, Kabe, Carthago med flera. Jag har letat febrilt, men hittar inget med passande storlek. Jag mätte upp håldiametern i diskhon till 58 mm, och det verkar lögn att hitta något annat som passar. Det är vinklat utlopp.
Hos en husbilshandlare höll de med om att det var skräp, och de hade också misslyckats att hitta alternativ. Där fanns till min förvåning korgsilen/bottenproppen att köpa löst, man slapp köpa hela satsen med vattenlås. Förvåningen blev än större när de begärde över 400 kronor för silen.

Jag hittade ett JAFO vattenlås till duschkar som skulle passa bra, men det hade tyvärr utgått när jag kollade närmaste återförsäljare.
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Kan bara hålla med, rena skiten. Tål väl knappt vatten, men det är väl varmt
vatten som är den bidragande orsaken till att lacken släpper men även silen
går ju lätt sönder.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vattenlås i diskhon

Jo, skräp är det. Snyggt (när det är nytt), men jag hade föredragit ett mer sedvanligt vattenlås med en enkel propp. Det håller troligen husbilen ut.

Ombyggnaden var snyggt gjord. Problemet har varit att hitta något i rätt storlek. Jag har inte riktigt tänkt i banorna med vattenlås via rörböjar, utan på ett vattenlås med sidoavlopp. Nu finns det kanske mer att välja på om jag inriktar mig på ett avlopp, och löser vattenlåsbiten separat.

Jag kan nämna att jag är en lösning på spåren. Via direktkontakt med tillverkaren fick jag veta att tre st fanns kvar på lager. Det blev lite problematiskt att beställa, eftersom de bara säljer till grossister. Grossisterna i sin tur handlar sällan med privatpersoner. Nu har jag via "min" lokala Comfort-butik en öppning på gång.
Sista hindret blir att hitta en övergång från 40 mm standardrör till 3/4 tums slang. Det borde gå att lösa, adaptrar/övergångar brukar det finnas gott om.

Den här tråden har väl inget jättestort allmänintresse, annars kunde jag kanske få till lite foton om jag lyckas. Nu sjunger säsongen på sista versen för vår del, så det lutar åt att det blir ett vårjobb.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vattenlås i diskhon

Tack för tipset Pålle. Lite märkligt hur jag missat den när jag sökt runt. Måtten för slanganslutning står inte, bara att det är för tvätt- diskmaskiner. Jag ska kolla måtten. På bilden ser det ut som slanganslutningen har två dimensioner. Bara att kapa av yttre delen om det behövs. Den här hoppas jag på.

Olof G: Tyvärr har jag än så länge bara fått bekräftat att det är beställt, men först när jag får grejerna ser jag om det passar. Troligen nästa vecka. Enligt beskrivningen och det jag mätt upp ska det fungera. Jag vet inte vad det kommer att kosta, jag brydde mig inte om att fråga. Med tanke på priserna i husbilsbranschen borde det inte bli dyrare, även om proppen måste beställas som tillbehör. Detta eftersom den är avsedd för duschkar där man sällan använder propp.
Du skulle kunna chansa på att beställa en, även om beställningen blev lite omständlig. Hör gärna av dig direkt till mig, om du tror att jag kan bidra med någon information.
Jag ska försöka komma ihåg att redovisa utfallet av detta senare. Jag själv vill alltid höra resultatet av någons lilla projekt eller reparation.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vattenlås i diskhon

Njaaee....
De du länkar till är ju utan vattenlås, och det vill jag nog ha. Utan det riskerar man säkert odör från gråvattentanken. Håkans länk till en utförd ombyggnad ger bra inspiration. Då skulle de nog kunna passa om måtten stämmer. Jag kollade faktiskt inte det eftersom jag har en beställning på väg. Jag väntar med spänning på leverans.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vattenlås i diskhon

Vattenlås under diskbänken får inte plats, monterar det på slangen längre ned.

Gör du det med någon böj på ledningen, eller monterar du ett separat lås?
Jag har sett det på någon bil, men minns inte vilket fabrikat det var.
Om du köpt ett separat vattenlås, var var det? Jag har funderat på den lösningen, och letat lite utan resultat.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vattenlås i diskhon

Det nya vattenlåset har jag nu monterat. Det blev lite problem jag inte tänkt på, men det löste sig ganska enkelt. Jag fick ta upp ett lite större uttag för övergångarna till slang. Dessutom fick jag fila upp uttaget i översta lådan någon mm. Det som går "runt" vattenlåset,
Jag är mycket nöjd, även om det blev lite dyrare än jag tänkt mig. Nästan dubbelt så dyrt som originalet, delvis beroende på att det är tänkt för duschkar. Där har man oftast inte propp. Den kunde beställas som tillbehör, men bara proppen dubblade priset. Nåväl, jag är mycket nöjd och slipper förhoppningsvis byta igen.
På köpet försvann problemet med dålig avrinning vid liten vattenmängd. En källa till irritation.

Originalsil.jpg
Originalsil efter drygt ett års användning

Vattenlås_1.jpg
Nya vattenlåset med övergångar till slang

Vattenlås_4.jpg
På plats med lite justeringar
 

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2025
Jag gjorde en enkel lösning som jag blev nöjd med.
Köpte på Bauhaus Gustavsberg bottenventil med propp för 79:- (Art. nr. GB2929900174).
Limmade den nya bottenventilen direkt på originalet med lim tätning (Typ biltema 36-4833).
Blev kanonbra ;)!

Bottenventilen behöver inte demonteras för jobbet.

Lycka till
//Janne

IMG_0322.JPGIMG_0323.JPGIMG_0324.JPG
IMG_0328.JPG
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
MiRe: Jag köpte det från Jafo (jafo.eu), via en återförsäljare (Comfort). Ingen återförsäljare hade det hemma eftersom det var en utgående modell. Just den modellen hittar du nog inte längre. Lite synd eftersom vi nyligen bytt bil och åter får dras med Smew. Alla problem med dålig avrinning försvann med den nya lösningen.
Nu får jag börja leta igen. Jag såg i samband med mitt byte någon som lyckats sätta ihop en ny lösning med grejer från Biltema. Jag tror det var i en annan tråd, som jag letat efter men inte hittat. Det finns ju verktyg för att ev. ta upp hålet i diskhon lite, men det ville jag inte just då.
Janne: Förstår jag dig rätt, har du limmat den nya i den gamla bottenventilen? Men då har du väl kvar Smews trånga utlopp i botten? Det var det som orsakade dålig avrinning i vår bil.
 

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2025
Hej!

Tror inte att modellen är utgående. Som jag skrev så gjorde jag inköpet på Bauhaus, men googla på GB2929900174 så får ni många träffar på Gustavsbergs utbytespropp.
Ja! Jag limmade utbytes delen från Gustavsberg direkt på det gamla vattenlåset. Men jag öppnade upp den gamla i botten innan limning. Bara plast så det är enkelt.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Smart lösning. Det enklaste är oftast det bästa.
Jag ser på bilderna att du har SMEW och den verkar passa perfekt. Det måste jag nog prova. Jag vet att jag kommer att störa mig väldigt på SMEW-skräpet.
Jag har sett hos bl.a. Tumbo, att de begär över 400 kr för bara den lösa silen till SMEW. Otroligt. När jag bytte för andra gången (hela vattenlåset) beställde jag hos en Adria-handlare. Totalpris under 300 kr.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En vattenlås som jeg har hatt i de 2 siste husbilene er veldig enkel og i praksis frostsikker. 4 vinkler og en ekstra stump av avløpsrør, på mine var det 25 mm rør. På den første ble løsningen ettermontert hos SOG i Löf, på den neste var det standard på N+B Flair 2008 modell. En U laget av stumper rør og 4 90 grader vinkler uten lim settes inn i avløpsrøret et sted det er vannrett. Etter frost presser en delene sammen igjen da frostsprengingen har flyttet litt på delene. Om en ikke gjør dette så faller det fra hverandre etter omlag 4 år med endel vinterbruk.
 
Toppen