Svein_H
HBK Medlem
Vurderer å skifte ut det gamle kjøleskapet i bobilen, og lurer på hva slags type jeg bør velge. Det gamle absorpsjonsskapet funker i og for seg greit (bortsett fra fryseboksen som er en eneste stor vits), men det har en vond lukt som jeg ikke blir kvitt, og som har plaget meg helt siden jeg kjøpte bilen i fjor (reklamasjon funket ikke, og jeg orket ikke gå videre med saken).
Jeg har null kjennskap til kompressorskap, så alle fordeler og ulemper i sammenligningen nedenfor er basert kun på det jeg har lest:
Absorpsjon:
+ Funker på både 12V, 230V og gass
+ Lydløst
- Begrenset effekt ved høye utetemperaturer (ikke så viktig, da bilen ikke blir brukt hvis det er mer enn 20-25 grader ute)
- Krever at bilen er noenlunde i vater (ikke så viktig, da jeg alltid vatrer opp bilen som best mulig ved overnattinger)
- Gassdrift må være avslått ved fergeoverganger (ingen erfaring med lengre fergeturer, kortere perioder uten 12V kjøling har funket fint under kjøring)
Kompressor:
+ Bedre effekt, spesielt ved høye utetemperaturer (vet ikke hvor viktig dette er, da jeg som nevnt over ikke bruker bilen hvis det er for varmt)
+ Krever ikke at bilen står i vater (ikke så viktig, da jeg som nevnt over alltid vatrer opp som best jeg kan ved overnattinger)
- Funker ikke på gass (mht fricamping)
- Ikke lydløst (noen sier det bråker, andre ikke)
OK, basert på det jeg har notert over har jeg kanskje allerede svart på mitt eget spørsmål, men er det noe jeg har glemt/utelatt? Hvor mye strøm bruker et kompressorskap ved fricamping og 12V, må jeg ha solceller og i så fall hvor stort panel? Gikk tom for strøm første natten jeg fricampet i bobilen, og vil helst ikke oppleve det igjen.
Priser har jeg ikke fått undersøkt, da jeg ikke vet hvilke modeller som passer i min bil. Er det vesentlige forskjeller her?
Takk for svar og tips!
Jeg har null kjennskap til kompressorskap, så alle fordeler og ulemper i sammenligningen nedenfor er basert kun på det jeg har lest:
Absorpsjon:
+ Funker på både 12V, 230V og gass
+ Lydløst
- Begrenset effekt ved høye utetemperaturer (ikke så viktig, da bilen ikke blir brukt hvis det er mer enn 20-25 grader ute)
- Krever at bilen er noenlunde i vater (ikke så viktig, da jeg alltid vatrer opp bilen som best mulig ved overnattinger)
- Gassdrift må være avslått ved fergeoverganger (ingen erfaring med lengre fergeturer, kortere perioder uten 12V kjøling har funket fint under kjøring)
Kompressor:
+ Bedre effekt, spesielt ved høye utetemperaturer (vet ikke hvor viktig dette er, da jeg som nevnt over ikke bruker bilen hvis det er for varmt)
+ Krever ikke at bilen står i vater (ikke så viktig, da jeg som nevnt over alltid vatrer opp som best jeg kan ved overnattinger)
- Funker ikke på gass (mht fricamping)
- Ikke lydløst (noen sier det bråker, andre ikke)
OK, basert på det jeg har notert over har jeg kanskje allerede svart på mitt eget spørsmål, men er det noe jeg har glemt/utelatt? Hvor mye strøm bruker et kompressorskap ved fricamping og 12V, må jeg ha solceller og i så fall hvor stort panel? Gikk tom for strøm første natten jeg fricampet i bobilen, og vil helst ikke oppleve det igjen.
Priser har jeg ikke fått undersøkt, da jeg ikke vet hvilke modeller som passer i min bil. Er det vesentlige forskjeller her?
Takk for svar og tips!