Sv: Nytt intresse i livet
Hej
Får jag fråga var i Tyskland ni köpte Er bil?. Vi är intresserade att åka dit och köpa en ny bil men vet ej riktigt var vi ska börja och vad vi bör veta. Vore jätteglad om ni kunde ge tips åt oss så vi inte gör något galet.
Tack på förhand Frida medlem i HSB
Hej.
Svårt att säja var i tyskland du skall köpa, skall du köpa en helt ny bil skall du köpa utan tysk moms(19%), och isället betala svensk moms(25%).
Köper du en begagnad bil, skall 2 krav uppfyllas, varit registrerad i tyskland minst 6 månader samt körd minimum 600 mil, då betalar du tysk moms (19%).
Jag har köpt några bilar i tyskland, jag tog reda på i Sverige vad jag ville köpa, letade sen på Mobile.de, valde ut ca 10 bilar som var intressanta, faxade och mailade,bad om lägsta nettopris, sen lämnade jag ett bud. Det är lätt att pruta via fax.
Köper du ny bil kan du hyra i 6 mån och köra 600 mil, sen köpa bilen. Hyr du kontrollera säljaren så han finns kvar om 6 mån när bilen skall skrivas över på dej.
Det finns ett sätt att komma förbi detta med 600 körda mil, lagligt i tyskland, vad som gäller i Sverige vet jag inte.
Köper du en begagnad bil, be säljaren att skaffa röda tillfälliga nummer plåtar, gäller i 30 dagar och trafikförsäkring ingår.(obs tror att endast trafikförsäkring ingår)
Innan jag hämtade i tyskland tecknade jag helförsäkring i Sverige med hjälp av chassienummer.
Det är enkelt att köpa i tyskland, och det är enkelt när du kommer hem.
Så här gjorde jag.
Jag köpte 30/9-2010 en begagnad, 6 mån och 600 mil, säljaren fixade röda tyska plåtar, körde hem, behöver inte stanna i svensk tull, skickade in köpehandlingar,intyg att bilen var försäkrad i Sverige, samt tyska regbevis till transportstyrelsen för ursprungskontroll samt tillfällig registrering, när ursprungskontrollen var klar, fick jag svenska röda nummerplåtar, giltiga till 15/1-2011.
Beställde tid för registreringsbesiktning, saknades ett intyg som jag beställde från mercedes göteborg (bilen var inte helbilsgodkänd och intyget kostade 3700
och när bilen var godkänd och inne i svenska registret, gjordes vanlig kontrollbesiktning.
Godkänd utan anmärkning, dan efter kom dom vanliga svenska nummerplåtarna.
Allt klart bara tuta o köra.
Bosse