• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nytt intresse i livet

Dorishult

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2025
Sedan drygt en månad tillbaka är jag o min man lyckliga ägare till en ny Dethleffs T 6700! Vi köpte den direkt från Tyskland o väntar nu på registrerigsbesiktning i slutet av november. Vi har gjort en liten tur till Varberg o allt funkade bra. Vi är noviser på detta, har bara hyrt husbil ett par gånger tidigare. Nu ser vi fram emot härliga turer i vår bil, tillsammans med vår labbe Ozzie som är 9 mån i dagarna. Först tänker vi utforska mer av Sverige, men senare blir det nog Europaresor också! Vi ser fram emot gemenskapen inom klubben o hoppas träffa många medlemmar under våra resor!:yes:

Bilagor

• Bild 002.jpg
    Bild 002.jpg
    767,9 KB · Visningar: 8
H

hianders

Guest
Sv: Nytt intresse i livet

Välkommen till klubben säger hianders och hundarna Grabbarna Grus. Lycka till med husbilen och jag är säker på att ni kommer att trivas med gemenskapen i klubben. Vi är många hundägare i klubben och det finns olika förslag på hur hundarna färdas i bilen under färd. Våra hundar är ju små (Shetland Sheepdog) så de har en egen våning i garaget.

fru hianders/Inger & Grabbarna Grus
:yes:

Dorishult

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2025

Vi har läst en hel del om hur man bäst transporterar sina hundar i husbilen. Finns ju mycket info här på hemsidan. Under vår jungruresa låg Ozzie o sov under bordet o vi hade "stängt" till förardelen. Funkade bra! Ni ha ju fler hundar så kilomässigt transporterar vi nog lika mycket!:applaus:

F

F.d. 2755

Guest

Hej

Får jag fråga var i Tyskland ni köpte Er bil?. Vi är intresserade att åka dit och köpa en ny bil men vet ej riktigt var vi ska börja och vad vi bör veta. Vore jätteglad om ni kunde ge tips åt oss så vi inte gör något galet.

Tack på förhand Frida medlem i HSB

Dorishult

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2025

Vi köpte bilen av en Dethleffs-handlare utanför Dortmund. Vi hittade bilen på www.mobile.de, hade en del mail-kontakt + telefon. Vi hämtade bilen för en månad sedan o väntar nu på registrering i Sverige.:wink:

F

F.d. 50097

Guest

Välkomna till klubben och hoppas ni kommer trivas med er nya husbil! Vi köpte vår för två år sen och har inte ångrat oss en sekund.
:)

Helena & Peter
www.freedomtravel.se

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Välkommen till klubben. Att få hunden "Europa färdig" tar ganska lång tid. Så det är dax att ta tag i vaccineringarna nu för att hunden skall vara klar till sommaren!

F

F.d. 53022

Guest

Hej

Får jag fråga var i Tyskland ni köpte Er bil?. Vi är intresserade att åka dit och köpa en ny bil men vet ej riktigt var vi ska börja och vad vi bör veta. Vore jätteglad om ni kunde ge tips åt oss så vi inte gör något galet.

Tack på förhand Frida medlem i HSB
Hej.

Svårt att säja var i tyskland du skall köpa, skall du köpa en helt ny bil skall du köpa utan tysk moms(19%), och isället betala svensk moms(25%).
Köper du en begagnad bil, skall 2 krav uppfyllas, varit registrerad i tyskland minst 6 månader samt körd minimum 600 mil, då betalar du tysk moms (19%).

Jag har köpt några bilar i tyskland, jag tog reda på i Sverige vad jag ville köpa, letade sen på Mobile.de, valde ut ca 10 bilar som var intressanta, faxade och mailade,bad om lägsta nettopris, sen lämnade jag ett bud. Det är lätt att pruta via fax.

Köper du ny bil kan du hyra i 6 mån och köra 600 mil, sen köpa bilen. Hyr du kontrollera säljaren så han finns kvar om 6 mån när bilen skall skrivas över på dej.

Det finns ett sätt att komma förbi detta med 600 körda mil, lagligt i tyskland, vad som gäller i Sverige vet jag inte.
Köper du en begagnad bil, be säljaren att skaffa röda tillfälliga nummer plåtar, gäller i 30 dagar och trafikförsäkring ingår.(obs tror att endast trafikförsäkring ingår)
Innan jag hämtade i tyskland tecknade jag helförsäkring i Sverige med hjälp av chassienummer.

Det är enkelt att köpa i tyskland, och det är enkelt när du kommer hem.

Så här gjorde jag.
Jag köpte 30/9-2010 en begagnad, 6 mån och 600 mil, säljaren fixade röda tyska plåtar, körde hem, behöver inte stanna i svensk tull, skickade in köpehandlingar,intyg att bilen var försäkrad i Sverige, samt tyska regbevis till transportstyrelsen för ursprungskontroll samt tillfällig registrering, när ursprungskontrollen var klar, fick jag svenska röda nummerplåtar, giltiga till 15/1-2011.
Beställde tid för registreringsbesiktning, saknades ett intyg som jag beställde från mercedes göteborg (bilen var inte helbilsgodkänd och intyget kostade 3700:) och när bilen var godkänd och inne i svenska registret, gjordes vanlig kontrollbesiktning.
Godkänd utan anmärkning, dan efter kom dom vanliga svenska nummerplåtarna.

Allt klart bara tuta o köra.

Bosse

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Till alla nya husbilister så säger jag : skaffa ledlampor och solcell så fungerar bilen mycket bättre!

F

F.d. 53022

Guest

Till alla nya husbilister så säger jag : skaffa ledlampor och solcell så fungerar bilen mycket bättre!

Håller inte med, jag har en ny HB med ledlampor och solcell, ledlampor är OK men solcell känns som slöseri med slantarna, iallafall om man som jag använder HB:en året runt, just nu och troligen hela vintern tillför solcellen ingenting, nu på vintern när man vistas mer inne i HB:n och förbrukar mycket el så är solcellen helt oduglig, på sommaren när man vistas mer utanför HB:n och inte använder så mycket el så tillför den 10-12 amp, som oftast inte behövs.
Det passar mej bättre att ta bort reservhjulet, och öka batteribanken.

Bosse

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Ni som bor i husbilen har andra behov. Men jag har träffat många normalanvändare som har haft strömproblem och löst sina problem med solcell. Många av dem är också på
resa söderut och får därmed extra användning för solcellen!

Toppen