• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt Husbils Larm

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Eftersom mitt gamla billarm har slutat att fungera, har jag varit på jakt efter ett nytt.
Kollat på nätet på en massa larm, men inte hittat något som jag ville ha.

Till slut hittade jag ett som var intressant. Det är väl egentligen anpassat för båtar, men fungerar jättebra till husbilar.

Det går att koppla in detektorer både med trådbundet eller trådlöst.
5 trådlösa ingångar och 5 trådlösa utgångar, 7 trådbundna ingångar och 5 trådbundna utgångar. Alla fritt programmeringsbara.
Lätt att komplettera med GPS.

Varje in och utgång går ett programmera egna texter. T.ex. "Larm Bodelsdörr".

Vid larm får jag sms om vilken detektor som larmar, samt en länk till google map. Klickar på länken och får upp karta var bilen finns.

Det går även att skicka sms och fråga efter positionen om jag inte hittar var jag parkerade någonstans.

Kan koppla till / från larmet antingen med fjärrkontroll eller via sms.

Om jag skickar och frågar om status. Får jag tillbaka - Batterispänning,
Larm on / off, Temperatur i bilen, Täckning på GSM skala 1-5 och täckning GPS skala 1-16

Allting går att programmera med sms, men i manualen finns en länk till en hemsida så det går att programmera allting via dator. (mycket enklare)

Gå in på hellmertz.se och titta. Jag är i alla fall mycket nöjd.
Ett larm som man själv fritt kan anpassa efter eget behov.
 

Bilagor

  • billarm.JPG
    billarm.JPG
    2,2 MB · Visningar: 154
  • Programeringssida.png
    Programeringssida.png
    878,6 KB · Visningar: 111

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Nytt Husbils Larm

Jag har köpt det på Hellmertz Elektronik AB i Malmö.

Priset varierar helt på vad du vill ha för produkter.
Jag köpte den stora centralen med GPS och tempgivare, betalade 5000:-
Jag hade ju redan magnetkontakter och rökdetektor monterade i bilen

De har en mindre central också + en massa olika detektorer.
magnetkontakter, IR, fönsterkross, gaslarm, rökdetektor m.m.

Vad jag inte skrev innan är att man även kan få larmet att ringa upp vid larm.(inte bara sms)
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Nytt Husbils Larm

Ja. Prosafe säljer detta larm.
Men de säljer bara hela paket.

Hellmertz är de som tillverkar produkten och finns i Malmö.
Så därför åkte jag dit och pratade med dem.
Här kunde jag välja precis vad jag behövde och bara betala för det.

Nej net är inga årsavgifter. Du betalar för produkten och sedan måste du ha ett SIM-kort.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Nytt Husbils Larm

J.R Larmcenter i Lindome som är ett seriöst företag monterar Prosafe. Jag undrar om de känner till den bakgrund som kommit fram??
:confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nytt Husbils Larm

Om Prosafe har egen firmware i larmen så spiller hardware ingen rolle. Hvilke servere som mottar og vidreformidler meldinger er parametre i firmware.

En annen sak er at i de siste år er prisen på innmaten i nye larmsentraler fallt dramatisk. En kan sette sammen en sentral med gps, gsm, batterbackup og en mengde inn og utganger med moduler for godt under $50 - har sett løsninger med hardware for under $20 innkjøpt på ebay eller aliekspress.
 

mickerudolf

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
23741
Medlemskap
2024
Sv: Nytt Husbils Larm

Hej på er. Nu vet jag att detta är ett gammalt inlägg, men har ej sett det förrän nu.
När det gäller Hellmertz, så råder det en tvist mellan nuvarande och tidigare ägare, något som ej behöver diskuteras här och är mellan dessa parter.
huruvida de är skumma eller ej, är upp till myndigheter att avgöra och skall kanske inte partiskt uttryckas här av tidigare ägare, för det anser jag vara minst lika skumt.
När det gäller likheten mellan Prosafe och Hellmertz larm, så tillverkar de Prosafe åt oss, men vi har en egen mjukvara, kabelstam, egna manualer, appar och webdomän där du kan hantera ditt system.
Hellmertz köper däremot våra sensorer och GPS antenner till deras system.
Knut, som du skriver, visst kan man uppfinna hjulet en gång till. Det finns även de som bygger sina egna bilar, men vill man köpa ett färdigt system, så finns även det.
Det är väl tur att det finns något för alla, men det är samtidigt VÄLDIGT viktigt att även tala om hur noga det är att veta vad man håller på med. Mäta med fel instrument eller rent av koppla in sig fel kan stå sig dyrt.
Köper man en larmsats bör man även få med ett schema där det framgår var du ska ansluta kablarna i bilen, för det skiljer sig åt beroende på larmets teknik.

Jag vill samtidigt passa på att önska er alla ett Gott Nytt År och ett härligt 2018

Med vänlig hälsning
Michael rudolfsson
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Nytt Husbils Larm

Du behöver inte ha F-skattsedel för att driva en firma . Finns inga krav på detta , så man kan vara seriös utan den. :)

Nja, kan så stämma men skulle inte tro det i detta fall, iallafall inte på det hela sammantaget.


F-Skatt Avregistrerad
Anledning till avregistrering Inkomstdekl ej lämnad
Startdatum för F-Skatt 1994-01-01
Slutdatum för F-Skatt 2017-05-23
 

mickerudolf

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
23741
Medlemskap
2024
Sv: Nytt Husbils Larm

Sitt nu inte framför burken och skriv en massa dumheter är ni snälla. De har haft det tufft av olika anledningar, men att skriva en massa tyckande på denna sida om ett företag känns aningen barnsligt. Är man orolig är det bara till att undvika företaget, enklare kan det inte vara. Vill någon gå på djupet av någon anledning, ring kronofogdemyndigheten och få färska uppgifter, inte från Maj månad.

Med vänlig hälsning
Michael Rudolfsson
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Nytt Husbils Larm

Sitt nu inte framför burken och skriv en massa dumheter är ni snälla. De har haft det tufft av olika anledningar, men att skriva en massa tyckande på denna sida om ett företag känns aningen barnsligt. Är man orolig är det bara till att undvika företaget, enklare kan det inte vara. Vill någon gå på djupet av någon anledning, ring kronofogdemyndigheten och få färska uppgifter, inte från Maj månad.

Med vänlig hälsning
Michael Rudolfsson

Ena stunden tycker du att vi ska låta rättsprocessen ha sin gång och nästa stund tycker du vi ska gräva på djupet.. :confused:

Hade det inte bara varit enklare att inte återuppväcka denna tråd.:rolleyes:
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Nytt Husbils Larm

Husbilsåkare är helt fantastiska först köper man en husbil som oftast har ett överpris men sedan skall man kapa priser och söka genvägar till allt man skall köpa och göra. Det finns firmor som marknadsför och tar fram tillbehör för oss så varför inta handla av dessa. Söka genvägar som i detta fall och riva upp en massa skit det gynnar ingen som är seriös vare sig man är kund eller säljare.
Tänk i stället på att för eller senare behövs det support på de grejor man samlar på sig och det är då det visar sig hur bra affären var...
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Nytt Husbils Larm

Jag anser mig att vara rätt slängd är utbildad bilmek,jobbat med teknik i 35 år och kört husbil i 15 år men när du står i utlandet och får ett fel på elektroniken då står man sig rätt slätt även om man är slängd..
 
Toppen