• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt hot mot husbilsbranschen i Sverige

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Om man beskattade alla motorbåtar som drar mer än 1 l/mil med tex 30000 kr, skulle man inte få en rejäl miljöeffekt? Och klirr i statskassan?

Rättvisa behöver ju inte nödvändigtvis uppnås med höjning för andra, den kan ju fås på så sätt att husbilarna får sänkt skatt. Jag har aldrig förstått ett resonemang du torgför. Ska vi ha lika hög skatt eller lika låg skatt, vilket är att föredra?
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Rättvisa behöver ju inte nödvändigtvis uppnås med höjning för andra, den kan ju fås på så sätt att husbilarna får sänkt skatt. Jag har aldrig förstått ett resonemang du torgför. Ska vi ha lika hög skatt eller lika låg skatt, vilket är att föredra?
Du har så rätt Fritidsbonden, och det var inte meningen att det skall uppfattas att jag föreslår att båtägare skall betala den skyhöga skatten som påförts oss. Jag gjorde bara ett litet tankeexperiment för att visa det orimliga i husbilsskatten. Däremot tycker jag att man skulle jämställa skatten på husbilar och fritidsbåtar med samma bränsleförbrukning per mil, och ha samma (mycket lägre) skattesats på båda. Men sådana förslag kommer nog aldrig upp i riksdagen, För hur många riksdagsmän/kvinnor har husbil och hur många har fritidsbåt? Någon som vet?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Om man beskattade alla motorbåtar som drar mer än 1 l/mil med tex 30000 kr, skulle man inte få en rejäl miljöeffekt? Och klirr i statskassan?
Dom drar ju flera liter per distansminut där en distansminut är mindre än 2km!!! Så det skulle ju i så fall bli varenda båt med förbränningsmotor som finns eftersom minsta lilla roddbåt med en 3 hästar drar långt över 1liter/mil.
Men gärna för mig, jag har ingen båt. Men kanske lite taskigt mot dom som nöjer sig med en liten roddbåt med snurra för att åka ut och fiska, speciellt dom i glesbygd som inte har så mycket annat att roa sig med på sommarhalvåret.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Varför skrivs det så lite om vätgasbilar? Slippa tunga batterier och tanka miljövänlig vätgas! Hönan och ägget kanske...? Har hört ryktesvägar av en bekant som jobbar på Geely, att Kineser har skrotat satsningar på batterier och storsatsar på vätgas liksom övriga Asien. Har vi missat något om detta i våra forum om framtida satsningar? Det pratas fortfarande om el och tunga batterier i samband med bonus - malus osv...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes et par sikkerhetsproblemer ruundt hydrogen (vätgas), eksepelvis den ene påfyllings stasjonene utenfor Oslo som eksploderte. Trykktanker for gyrogen er tunge - veldig tunge da vi snakker om trykk på over 300 kg/cm2. Det finnes noen hunde hydrogen biler i Norge som ikke har kunnet bli brukt de siste 2 år - ingen god reklam for hydrogen som drivstoff. Men det fines i deler av Japan en god del hydrogenbiler.Nå mine tanker om dette: hyfrogen kommer som drivstoff først og fremst for tog og tunge lasbiler (ett par tonn ståltank er ingen hindring og kan inneholde drivstoff for noen hundre mil selv for disse tungvekterne. Også skip passer inn, mye mer tvilsomt i dag for småbiler - tanker med nesten samme vekt som et passende batteri pluss en brenselscelle før elbilens drivverk. Med litt finjustering såburde en komme ut med omlag samme vekt for rekkevidde som for batterier som i utgangspunt koster mindre.

Hydrogen som energibærer er noe mindre effektiv enn batterier - maksimalt 50 - 60% mot over 80% for Lithium. Og da snakker vi om beste teknologi for å produsere hydrogen med fornybar energi - og dette er lavere kostnad enn ved spalting av naturgass som og produserer store mengder co2.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Lite OT:
Varför gå från vätgas via bränslecell? Det borde gå att anpassa en vanlig Ottomotor eller Diesel att gå på vätgas direkt.
Bensin innehåller ca 12 kWh per kg, medan vätgas innehåller ca 33 kWh/kg, dvs närstan tre gånger så mycket energi som bensin.
Vätgasen kan ju framställas när det finns energiöverskott från t ex vindkraftverk och solceller.
Huruvida vätgas tål kompressionen i en otto/diesel-motor känner jag inte till men om så är fallet så finns det oanade möjligheter.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Varför skrivs det så lite om vätgasbilar? Slippa tunga batterier och tanka miljövänlig vätgas! Hönan och ägget kanske...? Har hört ryktesvägar av en bekant som jobbar på Geely, att Kineser har skrotat satsningar på batterier och storsatsar på vätgas liksom övriga Asien. Har vi missat något om detta i våra forum om framtida satsningar? Det pratas fortfarande om el och tunga batterier i samband med bonus - malus osv...
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024

En riktigt stor nackdel med batteribilar är de korta körsträckorna, de är i stort sett obrukbara om man kör längre sträckor. Den Tyska studien nämner också laddning med förnybar el, det innebär ju i Tyskland att elbilarna får laddas på dagtid och köras på natten då de nattetid använder en stor del kol-producerad el. En fördel med vätgas är att den skulle kunna produceras med en intermittent kraftkälla så som vind och solkraft.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ja, vi kan diskutera i all oändlighet (vilket iofs är trevligt visserligen) men om Kineser har slutat investera i batteriproduktion/batteridrift (ursäkta mig då jag saknar fördjupade detaljer), då tror jag att vi är på väg in i ett nytt paradigmskifte. Precis vad som behövs framöver... Jag ser att många är ganska pålästa i ämnet, vilket jag inte alls är och ändå så tror jag att min magkänsla har rätt om att något nytt är på ”G”...

PS. Just nu 26˚C och tur att det fläktar lite... Ha det så gott det går, det vänder i alla fall den 21 december! :msn_sun:DS.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Lite OT:
Varför gå från vätgas via bränslecell? Det borde gå att anpassa en vanlig Ottomotor eller Diesel att gå på vätgas direkt.
Bensin innehåller ca 12 kWh per kg, medan vätgas innehåller ca 33 kWh/kg, dvs närstan tre gånger så mycket energi som bensin.
Vätgasen kan ju framställas när det finns energiöverskott från t ex vindkraftverk och solceller.
Huruvida vätgas tål kompressionen i en otto/diesel-motor känner jag inte till men om så är fallet så finns det oanade möjligheter.
Hydrogen internal combustion engine vehicle - Wikipedia forteller endel om dette.
 
S

Sören-6830

Guest
Du har så rätt Fritidsbonden, och det var inte meningen att det skall uppfattas att jag föreslår att båtägare skall betala den skyhöga skatten som påförts oss. Jag gjorde bara ett litet tankeexperiment för att visa det orimliga i husbilsskatten. Däremot tycker jag att man skulle jämställa skatten på husbilar och fritidsbåtar med samma bränsleförbrukning per mil, och ha samma (mycket lägre) skattesats på båda. Men sådana förslag kommer nog aldrig upp i riksdagen, För hur många riksdagsmän/kvinnor har husbil och hur många har fritidsbåt? Någon som vet?
Båtar åsamkar väl ite särskilt stort slitage på vägar och övrig infrastruktur? Brygganläggningar mm betalas sällan skattevägen.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Båtar åsamkar väl ite särskilt stort slitage på vägar och övrig infrastruktur? Brygganläggningar mm betalas sällan skattevägen.
Nej, det har du rätt i. Men jag tror inte att husbilar sliter mer på vägarna än vissa stadsjeepar och lastbilar. Så jag misstänker att anledningen till den höga beskattningen inte är att täcka vägslitaget mm, utan miljöambitionen. Fastän båtar släpper ut mer miljöfarliga ämnen per mil, beskattas de inte.

Dessutom har sjöfartsverket med 1200 antällda en del kostnader för att underhålla farleder mm. Det är säkert mer än 0 kr per fritidsbåt.

Men Sören, jag förstår hur du resonerar. Du har säkert rätt i att vägtrafiken kostar mycket mer. Jag efterlyser bara lite rimlig balans mellan beskattningen av olika rekreationsformer.

Tomas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej, det har du rätt i. Men jag tror inte att husbilar sliter mer på vägarna än vissa stadsjeepar och lastbilar. Så jag misstänker att anledningen till den höga beskattningen inte är att täcka vägslitaget mm, utan miljöambitionen. Fastän båtar släpper ut mer miljöfarliga ämnen per mil, beskattas de inte.

Dessutom har sjöfartsverket med 1200 antällda en del kostnader för att underhålla farleder mm. Det är säkert mer än 0 kr per fritidsbåt.

Men Sören, jag förstår hur du resonerar. Du har säkert rätt i att vägtrafiken kostar mycket mer. Jag efterlyser bara lite rimlig balans mellan beskattningen av olika rekreationsformer.

Tomas

Så då skulle du bli nöjd om andra fritidsintressen blir beskattade? Vilka skulle vara lämpliga förutom båtar? ;)
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Så då skulle du bli nöjd om andra fritidsintressen blir beskattade? Vilka skulle vara lämpliga förutom båtar? ;)
Min önskan är att inga fritidsintressen skall bli beskattade. Men om jag skall vara realistisk så är jag beredd att betala en del av det som mina fritidsintressen kostar samhället (mina medmänniskor).
 
S

Sören-6830

Guest
Nu vill jag nog klämma in att en 28 fots segelbåt som använder ca 15-20l diesel/säsong knappast kan jämföras med våra husbilar när det gäller utsläpp. Det är skillnad på båt o båt och bil.
Haha, hade en Maxi Racer ett par säsonger, använde inte en droppe bränsle.....seglen funkade bra (sorry att jag halkade lite långt utanför tråden)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Nej, det har du rätt i. Men jag tror inte att husbilar sliter mer på vägarna än vissa stadsjeepar och lastbilar. Så jag misstänker att anledningen till den höga beskattningen inte är att täcka vägslitaget mm, utan miljöambitionen. Fastän båtar släpper ut mer miljöfarliga ämnen per mil, beskattas de inte.

Dessutom har sjöfartsverket med 1200 antällda en del kostnader för att underhålla farleder mm. Det är säkert mer än 0 kr per fritidsbåt.

Men Sören, jag förstår hur du resonerar. Du har säkert rätt i att vägtrafiken kostar mycket mer. Jag efterlyser bara lite rimlig balans mellan beskattningen av olika rekreationsformer.

Tomas

Ligger en båthamn så till att en farled måste användas för att nå fritt vatten så måste båtägarna i den hamnen betala en farledsavgift vilket i regel läggs på båtplatsavgiften. Så det är inte 0 kr om en farled måste användas. Används inte farleden längre av kommersiell sjöfart så dras allt underhåll in och båtägarna får då stå för hela kostnaden för farledens underhåll.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det blir bara värre och värre, det senaste är att Regeringen och samarbetspartierna har kommit överens om att skärpa reglerna för vilka miljöbilar som får statligt bidrag, samtidigt som det blir dyrare att köpa och köra miljövådligt, vilket våra husbilar klassificeras som.

Tidningen Husbil & Husvagn har räknat på vad konsekvenserna för nya husbilar blir om Miljöpartiets senaste aviserade skattsökningen, den 4:e i ordningen blir verklighet,


Återstår bara för oss att hoppas att Regeringens egen specialistmyndighet Transportstyrelsen, som ifrågasätter höjningen av skatten på husbilar, väger tyngre än Miljöpartiets plakatpolitik, deras behov av att visa att man har makt att påverka. Som i tisdags då Folkhälsoinstitutet kallade till pressinformation beträffande restriktionerna inför jul-/nyårshelgerna. Generaldirektören Johan Carlsson informerade vad som gäller, Statsministern var troligen på plats för att representera allvaret och Socialministern Lena Hallengren som brukar vara med, men vad fanken gjorde Isabella Lövin vår Miljö- och klimatminister där, mera än att repetera vad de övriga redan sagt och komma med förslaget att i år fira julen utomhus? Ja, ja....

Tommy
 
Senast ändrad:
Toppen