• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt hot mot husbilsbranschen i Sverige

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Enligt myndigheten för trafikanalys (www.trafa.se) är den genomsnittliga körsträckan 688 mil/år.

Pålle
Det kan säkert stämma men de har olika tillvägagångssätt när de beräknar körsträckan. I bilprovningens fall var det de nedtecknade körsträckorna mellan besiktningarna. Hur myndigheten för trafikanalys går tillväga vet jag inte men det är ju stor skillnad på resultatet.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag fattar inte det här med miljön och straffavgifter. Jag har kört dieselbil sedan jag var 20 år, den ena finns att läsa om här om man söker på Ford Transit med York motor. Under en period körde jag en 6,5 liters turbo diesel som drog 1,8 liter även om jag så puttade den i medvind i nerförsbacke. Alla bilar har klarat avgasproven hos bilprovningen trots att avgasrören har varit kolsvarta. Kom nu på att jag hade en pick up med V8 bensin som inte klarade avgasproven, men den gick inte att laga så jag fick ett intyg på det så varje gång jag besiktigade så mätte man inte avgaserna. Nu kör jag en tolv år gammal skåpbil med 2,5 liters dieselmotor som rullat 23000 mil. Var precis ute och kröp under för att ta dess bilder på original avgasrör.
I helgen bodde jag på Parapeten i Helsingborg och tittade på alla båtar utan avgasrening och som inte betalar skatt. Här är en hund begraven.
 

Bilagor

  • IMG_5792[1].JPG
    IMG_5792[1].JPG
    4,2 MB · Visningar: 59
  • IMG_5793[1].JPG
    IMG_5793[1].JPG
    3,9 MB · Visningar: 57
F

F.d. 22252

Guest
Det handlar inte om miljö och har aldrig gjort, man använder ordet miljö för att straffskatta allt som går att skatta. Eftersom en båt är en helig ko har dom klarat sej undan skatt.
Hade sen politikerna bott i en inlandskommun hade det varit en annan sak men nu bor de i stockholm med egen båt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Om man tejpar över instrumentet så att man inte kan läsa av vägmätaren vid besiktning vad gör dom då, miltalet har väl inget med en besiktning att göra egentligen, varför ska jag utan att bli tillfrågad visa hur långt jag kört det är ju min privatsak!
Ska besikta nästa månad en bit eltejp på instrumentet kommer det att finnas där.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Varför? Vad spelar det för roll? Det ingår väl i rutinen för att fylla i protokollet. Besiktningsmannen tar nog bort tejpen för att kunna läsa av mätarställningen. Vad ska du göra då?
Ibland får man nöja sig med att man inte förstår vilka strider en del väljer. Ibland visar det sidor av den mänskliga naturen som man inte trodde fanns. Fast nu har väl den här tråden, för rätt länge sen, gjort en rejäl urspårning.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
En diesel har ju bättre verkningsgrad än motsvarande bensinmotor. Speciellt vid hög last så blir bränsleförbrukningen lägre med en diesel och därmed även CO2. Det är ju därför som bensinmotorer mer eller mindre försvunnit ur transportbilar (USA undantaget).
Sen har ju Diesel haft mer problem dvs högre utsläpp av partiklar och NOX, vilket är anledningen till att man sen tidigare har en uppräkning som gör skatt per gram CO2 mycket dyrare för en diesel.
Nu får vi EU6 där en diesel i stort sett är lika ren som en bensin bil. Då hittar man på bonus/malus för att premiera ”miljöbilar”, som då måste ha så låga utsläpp av CO2 i gram räknat att denna i praktiken inte går att klara utan någon form av körsträcka på EL så som testerna är utformade. Det märkliga är ju att för bilar som inte klarar att kvala in som miljöbilar så är ju skatten mycket snällare för en bensinbil än motsvarande dieselbil, trots att den senare genererar mycket mindre CO2 som man använder som argument för den höga skatten. Vad som i praktiken då händer är ju att man flyttar gränsen i årlig körsträcka där det trots den höga skatten lönar sig att kör diesel uppåt. Följaktligen minskar försäljningen av diesel och folk köper bensinbilar i stället som drar mer och släpper ut mer CO2, vilket är precis vad handlarna har konstaterat. Sitter det ett fjuttigt batteri som man kan ladda och kör några få mil på så blir det helt plötsligt en miljöbil också, halleluja vad bra för miljön att vi fått svensken att köpa bilar som släpper ut mer CO2!!!!
Sen har vi ju inte den valmöjligheten för just husbilar, dom finns ju som bekant bara som diesel (bortsett från riktigt gamla eller jänkebilar).
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Här kan man prata om fordonsskatt :

Inget annat land i Europa har strängare skatt på koldioxidutsläpp än Frankrike där det maximala beloppet är 20 000 euro. Nu kommer tröskeln under två års tid ytterligare att sänkas för att en bil ska tvingas betala den utsläppsbaserade skatten.

Bilar som släpper ut mer än 225 gram koldioxid per kilometer kommer maximalt att beskattas på 40 000 euro (motsvarande 416 000 svenska kronor) nästa år och 50 000 euros (520 000 svenska kronor) 2022. Avgiften är begränsad till hälften av vad fordonet kostar vid inköp.

En mängd med Lamborghini, Ferrari och Porsche, tillsammans med Bentley, Rolls-Royce är bland de som drabbas av de högsta avgifterna. Enligt Felipe Munoz kan det vara signalen som gör att tillverkarna påskyndar sin omställning till hybrider och el.

Bland annat Porsche planerar att mer än hälften av dess försäljning ska vara delvis eller helt elektrifierade bilar, dessutom har Daimler-koncernen planer på att lansera sin första helt elektrifierade AMG-modell nästa år.

Jojje
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Här kan man prata om fordonsskatt :

Källhänvisning på ovanstående önskas!

Enligt mina källor ändrades det franska beskattningssystemet 2020-01-01, och baseras numera helt på antalet "skattehästkrafter" (CV) enligt formeln:

CV= 0.00018 * P² + 0.0387*P + 1.34 där P är effekten i kW.

För en motor på 400 kW (544 hk) betyder det 45,62 CV.

Eftersom skatten varierar mellan de olika arrondissementen, blir skatten väldigt olika.

På Korsika (lägst skatt) betalar man 27 €/CV (1.231 € årligen för motorn i exemplet ovan).

Till de dyraste arrondissementen hör Bretagne där man betalar 51 €/CV (2.326 € årligen för motorn i exemplet ovan).

På ovanstående får man dessutom, för nyare bilar, en rabatt.

Detta betyder att en ny husbil över 3,5 ton, registrerad i Normandie (35 5/CV) får en årsskatt på 175 5.

Här kan man snacka om skälig fordonsskatt!

Pålle
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag har nu letat i flera andra källor, och det visar sig att det franska fordonsskattesystemet är så komplicerat (t.ex. med en rabatt för familjer med fler barn än 2 som köper en minibuss), att en av källorna behövde 4 A4-sidor för att försöka reda ut begreppen!

Det jag skrev i mitt förra inlägg är emellertid korrekt när det gäller husbilar – och det är ju skatten på husbilar som diskuteras i denna tråd.

Pålle
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hittade ett debattinlägg med rubriken, ”Stoppa straffbeskattningen av landsbygden” i vår lokaltidning Gefle Dagblad;
...... som handlar om hur olyckligt bonus-malus systemet drabbar t.ex. våra kära husbilar.

Eftersom jag är prenumerant så kan jag inte se om artikeln är låst, därför tacksam om någon bekräftar om debattinlägget kan läsas av alla.

Tommy
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Hittade ett debattinlägg med rubriken, ”Stoppa straffbeskattningen av landsbygden” i vår lokaltidning Gefle Dagblad;
...... som handlar om hur olyckligt bonus-malus systemet drabbar t.ex. våra kära husbilar.

Eftersom jag är prenumerant så kan jag inte se om artikeln är låst, därför tacksam om någon bekräftar om debattinlägget kan läsas av alla.

Tommy
Artikeln går att läsa.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Det märkliga med denna höga klimatskatt ” bonus malus ” är att den praktiseras bara i Sverige, vad jag vet.
För att ta ett exempel på hur orättvist fordonsskatten slår, beroende på i vilket land man folkbokför sig i som svensk EU-medborgare.
I Portugal är fordonsskatten på en Malibu 640 LE GT årsmodell 2020, 180hk, den ligger på 53 euro årsvis. ( Jag vet att Spanien har också något liknande i fordonsskatt.)
Märkligt att inte EU har synpunkter på denna orättvisa fordons-straffbeskattning av svenska bilister, EU har åsikter på allt annat.
Var inte EU:s grundtanke att saker och ting skulle harmoniseras med tiden inom EU ? Det blir ju bara värre och värre skillnader länderna emellan !
 
Toppen