• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt hot mot husbilsbranschen i Sverige

W

Weckman

Guest
Ett sätt att lösa den höga fordonsskatten kan vara att helt enkelt ta bort den.

Höj istället drivmedelsskatten.

Eftersom den genomsnittliga körsträckan är 688 mil per år så blir det ju billigare för dessa än en hög fordonsskatt.

Själv kör jag ca 3 000 mil per år så mitt förslag ovan gynnar inte mig personligen.
Fram med kilometerskatten igen.
Att höja drivmedels priset gynnar ingen och absolut inte mig.
Kör många mil i bil både i tjänst o fritid. Sen ska man tanka motorcykeln, motocrossen, Banhojen, gräsklipparen, trimmern, frugans bil, sportbilen, båten, fyrhjulingen, 4x4 jeepen, Pickup:en, den andra husbilen, och alla andra Leksaker som går på bränsle. Blir ju svindyrt och orättvist om drivmedels priset höjs.
Nä fram med kilometer skatten på husbilar.
 
Senast redigerad av en moderator:

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Ytterligare någon administration som skall betalas o i statlig regi brukar inte sådant bli billigt,så nej tack
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Fram med kilometerskatten igen.
Att höja drivmedels priset gynnar ingen och absolut inte mig.
Kör många mil i bil både i tjänst o fritid. Sen ska man tanka motorcykeln, motocrossen, Banhojen, gräsklipparen, trimmern, frugans bil, sportbilen, båten, fyrhjulingen, 4x4 jeepen, Pickup:en, den andra husbilen, och alla andra Leksaker som går på bränsle. Blir ju svindyrt och orättvist om drivmedels priset höjs.
Nä fram med kilometer skatten på husbilar.
Hela bevekelsegrunden för den WLTP-baserade skatten är ju att pressa ner CO2-utsläpp. Att då välja att ha en fast summa i skatt per fordon är ju verkligen att ha maximal otur när man tänker.
 
W

Weckman

Guest
Hela bevekelsegrunden för den WLTP-baserade skatten är ju att pressa ner CO2-utsläpp. Att då välja att ha en fast summa i skatt per fordon är ju verkligen att ha maximal otur när man tänker.
Japp. Tänkte mer på Husbilar då tråden gällde just dessa.
Bara lätta på plånboken betala en sjuhelvetes skatt på husbilar. Vi har råd vi husbils ägare.
vad gnälls det om och öppnas trådar varje kvart om just detta??
För oavsett hur vi själva tycker är bra så kör dom över oss om och om igen som nu senast.
Kör en äldre husbil i WLTP och betala skatt därefter så får vi se hur reaktionerna blir.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Konstigt att ingen begriper att detta inte handlar om miljöbefrämjande åtgärder, det handlar om att staten behöver mer pengar, Nu skall man starta upp nermonterade saker som skola, invandring, sjukvård, försvaret mm utlovade skattesänkningar på inkomst & pensioner. Detta kostar åtskilliga miljarder & dom finns tydligen inte idag.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Hej.
Kan du förklara hur man slipper den höga fordonsskatten då man åker utomlands?

Jag svarade Gösta, på inlägg 19.
Han ville ta bort den höga fordonsskatten och lägga skatten på drivmedlet och åker man då utomlands med bilen så betalar man inte den höga skatten som är på det svenska drivmedlet.

Jag skulle citerat inlägget så förstod nog alla, som inte läser hela tråden.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag kommer gå den andra vägen och ställa krav på husbilstillverkarna att leverera bättre och miljövänligare bilar. Nästa jobbil kommer att vara eldriven (skåpbil med ståhöjd), dom finns redan på marknaden. Så jag kommer ställa samma krav på husbilstillverkaren. Vill ni sälja en ny bil, se till att den är så bra och miljövänlig som det går, gärna en elbil. Istället för att sitta i gamla spår och bara köra på. Det kallas utveckling.
NEJ! jag kommer inte lyssna på alla negativa tjommar som ska rapa upp allt negativt med elbilar, så bespara er dom knapptryckningarna.
Jag skulle också byta ut min jobbebil i höst, men när jag tittade över marknaden så stöp det projektet när jag skulle betala 22051:- i skatt dom tre första åren. Tittar man på batteribilar så kommer man inte så långt och dom är i runda slängar 200 000:- kronor dyrare. Mercedes-Benz Esprinter kommer man 15 mil, Renualt Master L2H2 kommer man 12 mil, Volkswagen E-crafter kommer man 11 mil. Med min gamle Opel Movano L2H2 kommer jag cirka 116 mil på en full tank. "Gärna en elbil" det är ju inte så solklart enkelt att den är så miljövänlig, men det finns en annan tråd där det har dragits.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
På SVT intervjuade dom en SUV bilist som körde en Volvo med klimatbonus. Han konstaterade att när batteriet var tomt så drog den ca 1 l/mil. Vår Plåtis drar 0,78/mil och eftersom den saknar ett batteri så skall vi betala nästan 13.000 i malusskatt & hade vi köpte den efter WLTP införandet någonstans mellan 25-30.000:-
Något så urbota idiotiskt som detta får man leta länge efter för att hitta någon annanstans i världen!!!
Förmodligen får man leta tills världen antingen gått under eller klimatalarmisterna gett upp eftersom det blev kallt i stället. Under tiden kan vi nog räkna med att Sverige går under, men inte pga klimatet, utan pga alla idiotiska tagelskjortor som vi tar på oss till föga nytta.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vår granne har en hybrid-Volvo. Förutom att han fick en rejäl bonus när han köpte bilen, så betalar han endast 360 kronor per år i skatt. Han har även en 2-tons Polar-vagn, som även den har en årlig skatt på 360 kronor.

Undrar hur långt han kommer med fulladdat batteri i Volvon när han har husvagnen tillkopplad...

Pålle
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
På SVT intervjuade dom en SUV bilist som körde en Volvo med klimatbonus. Han konstaterade att när batteriet var tomt så drog den ca 1 l/mil. Vår Plåtis drar 0,78/mil och eftersom den saknar ett batteri så skall vi betala nästan 13.000 i malusskatt & hade vi köpte den efter WLTP införandet någonstans mellan 25-30.000:-
Något så urbota idiotiskt som detta får man leta länge efter för att hitta någon annanstans i världen!!!
Förmodligen får man leta tills världen antingen gått under eller klimatalarmisterna gett upp eftersom det blev kallt i stället. Under tiden kan vi nog räkna med att Sverige går under, men inte pga klimatet, utan pga alla idiotiska tagelskjortor som vi tar på oss till föga nytta.
Du behöver inte leta för det finns ingen annanstans i världen. Undrar hur det står till i hjärnkontoret på våra politiker? Inte undra på att det ser ut som det gör i Sverige.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Ett annat sätt att räkna på Pålles bil är skatt/mil, om husbilar rullar 700 mil/år i snitt, så blir det nästan 52 kr milen.
Sen kommer drivmedelsskatten till.
Ett annat sätt att räkna på Pålles bil är skatt/mil, om husbilar rullar 700 mil/år i snitt, så blir det nästan 52 kr milen.
Sen kommer drivmedelsskatten till.

Jag ställde frågan till bilprovningen om medelkörsträckan för en husbil. Svaret jag fick var att på alla de körsträckor som registrerades vid besiktning så var medelkörsträckan för en husbil ca 400 mil per år.
Det kan tyckas lite men det finns husbilar som har mycket låga körsträckor per år
 
Toppen