• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt hot mot husbilsbranschen i Sverige

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Husbilskampen om WLTP:s konsekvenser är troligen avgjord och delvis vunnen, genom ett generösare regelverk vad gäller avställning av nyregistrerade bilar under de 3 första åren. Husbilskampen och vår eget engagemang har absolut varit avgörande i regeländringen.

Men så i måndags, den 14/9 kom nästa bakslag för oss och våra husbilar, när vår Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund presenterade och inledde med — en gamechanger och avslutade med orden — nu blir det åka av...häng me’, Konsekvenserna presenterade Ingrid o Pålle bra i tråden;

Tyvärr straffas de vanligaste på marknaden förekommande husbilsmodellerna med 20-30 procent höjd malus under de tre första åren efter nyregistrering. Detta om regeringens och riksdagsmajoritetens förslag går igenom.
Ingrid o Pålle, visade ett konkret exempel, vad det betyder på deras egen bil, om de föreslagna regeländringarna skulle genomföras. Beräkningen presenterades i tråden; 459 procent

Översynen av bonus-malus är känd att den skulle ske, men hela fordonsbranschen är tagen på sängen sett till dess förändring och hur snabbt den kom.

Med anledning av den nu uppkomna situationen har Husbilskampen, där Husbilsklubben.se är aktiv, beslutat om att intensifiera lobbyarbetet igen. Främst kommer lagstiftande politiker, departement och beredande myndigheter att uppvaktas och bearbetas..

HRF:s och Husbilsklubbens.se´s utgångspunkt är som tidigare presenterat, att beskattningen ska utgå från husbilens särart både som fordon och hur den brukas, precis som man gjort i övriga EU-länder.

Det handlar om de svenska husbilsbranschens överlevnad, vårt stöd behövs!

TommyD
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Men det gäller att medlemmarna är aktiva i forum för att informera om läget, skulle husbilsbranchen skadas så skulle mycket annat i samhället följa efter, verkstäder campingplatser osv och då behövs det stöd och minskade inkomster för stat och kommun. Denna sommar och höst har jag sett flera gånger fler husbilar än tidigare, tyvärr med inte så många med HBK dekaler. Tror det är så att när man byter upp sej det ofta inte blir så att man beställer nya dekaler, en ide är ju att påminna om detta på något vis.
HBK behöver synas mer och om var och varannan husbil har dekalen så blir det ett annat genomslag. Sällan eller aldrig man behöver visa medlemskortet för att få sin rabatt när man checkar in på färjan det syns ju direkt att man är medlem i klubben.
En ide som knappast kostar något är en skärmsläckare för en platta och mobil med HBK logga som man kan ställa i framrutan när man står på ställplats eller camping. Kanske med rullande text om just straffskatten!
 
Senast redigerad av en moderator:

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Vilka partier (med källa) har uttalat att de är emot, och kommer att ta bort/sänka ”straffskatten”?
Nyfiken
Jag tycker att man borde skicka e-post till de partier som sitter i riksdagen och fråga dom om deras inställning om straffskatt på husbilar. Jag har gjort det till partiet jag röstade på och fått ett lugnande svar. Men dom sitter inte i regeringen för tillfället. Ju fler som söker på partiernas inställning ju mer tryck blir det nog på frågan om beskattningen.
 
F

F.d. 14324

Guest
Tips från den grinige coachen.

Det kan bli lite besvärligt att besvara din fråga @Ulf & Marie om man beaktar våra forumregler, det rör sig om ett område där våra regler är ganska tydliga.
Vill ni verkligen diskutera partipolitik så är jag helt övertygad om att det finns andra forum som välkomnar det och inte har regler som bromsar det på samma sätt som våra regler i Husbilsklubben gör.

mvh jocke


  • innehålla frågor/diskussioner kring nedladdning och kopiering av upphovsrättsskyddad film, musik eller program
  • vara kränkande
  • innehålla upphovsrättsskyddat material
  • utgöra hets mot folkgrupp
  • vara rasistiska
  • visa straffbara skildringar
  • vara pornografiska
  • bryta mot gällande Dataskyddsförordning
  • innehålla personangrepp
  • innehålla partipolitik eller frågor av religiös natur
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vet inte, men kanske den sista ”spiken i kistan” kan vara bra, eftersom den helt orimliga konsekvensen för husbilarna blir ännu tydligare, om det inte varit tillräckligt tydligt tidigare.

Tar Pålles bil som exempel, som han beskriver i tråden 459 procent,
459 procent
Där den årliga skatten ökat med just 459%, från 6.474 kr till 36.188 kr, totalt ca. 90.000 kr de första 3 åren.

Troligen är vi i de politiska diskussionerna en mycket liten grupp användare och ännu mindre företagsbransch för att vårt särintresse ska göra djupt intryck och automatiskt få politikern att tänka på eventuellt missade röster. Men för de som nu skall dra frågan i debatten och se till att få våra argument kommer fram i pressen har onekligen fått bra argument för att skapa slagkraftiga rubriker i både pressen och i den politiska debatten.

Rubriker, eller argument som, — ökad skatt med 459%! Är onekligen något man reagerar på och kanske får flera att förstå den helt orimliga situationen husbilsbranschen hamnat i.

Själv tror jag inte alls att något politiskt parti har husbilsbranschen död på sin agenda. Vi har helt enkelt hamnat i den här situationen eftersom vi har ett alldeles speciellt fordon, som inte passar in i de generella regler som nu satts upp för hela svenska fordonsparken.

Låt oss därför hoppas att de som kan påverka på riktigt, nu inser husbilens särart både som fordon och hur den brukas, precis som man gjort i övriga EU-länder och därför tänker om.

Ber er att lämna därhän den partipolitiska debatten i den här tråden, så Webb slipper stänga även den här tråden.

TommyD
 
Senast ändrad:

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Tips från den grinige coachen.

Det kan bli lite besvärligt att besvara din fråga @Ulf & Marie om man beaktar våra forumregler, det rör sig om ett område där våra regler är ganska tydliga.
Vill ni verkligen diskutera partipolitik så är jag helt övertygad om att det finns andra forum som välkomnar det och inte har regler som bromsar det på samma sätt som våra regler i Husbilsklubben gör.

mvh jocke


  • innehålla frågor/diskussioner kring nedladdning och kopiering av upphovsrättsskyddad film, musik eller program
  • vara kränkande
  • innehålla upphovsrättsskyddat material
  • utgöra hets mot folkgrupp
  • vara rasistiska
  • visa straffbara skildringar
  • vara pornografiska
  • bryta mot gällande Dataskyddsförordning
  • innehålla personangrepp
  • innehålla partipolitik eller frågor av religiös natur

Ok, inga problem, point taken :msn_thumbup:
 
F

F.d. 22252

Guest
En sak som jag ibland är rädd för är ju att man skulle kunna ta bort veteranstatus på min bil och påföra en massa skatt, man har ju låtit vanliga fordon vara t.o.m. besiktningsbefriade men kanske vill ha bort gamla husbilar på vägarna. Min bil drar ju ca 1 l/mil och utan skatt och billig försäkring kommer den ju ner i siffror runt en vanlig småbil och samtidigt helt utan värdeminskning.
Släpper säkert inte ut mer än många nyare bilar lite mer sot men förmodligen väldigt lite NOX eftersom den jobbar med andra temperaturer. Men politiker oavsett färg är ju inte teknikmänniskor så man blir lite osäker ibland.
Lite siffror Försäkring med extra tillägg 2400kr/år registerhållningavgift 60kr/ år det är allt. Bara skatten på en nyare bil kommer ju överstiga hela värdet på min bil ganska fort. Jag tycker inte det är skatt det är stöld och vad jag vet fanns / finns en lag mot ocker som borde tillämpas.
Samtidigt dundrar 60 tons lastbilar i 70km på 40 väg utanför mitt hus ofta på nätterna eftersom det är billigare med eupengar att köra från holland med lastbilar eftersom man inte vill ha lagerhållning hemma som förr. Hamnen i Norrköping ligger 3 mil härifrån förr kom båtarna dit nu kommer man till holland istället.
Man vill ju tro att skatten är till antingen för miljön eller för vägunderhåll men det visar sig att det handlar om ett verklighetsfrämmande sätt att beräkna koldioxidutsläppen på samtidigt vill man införa miljöförstörande elbilar istället.
Tänk om man skulle sätta samma skatt på en långtradare 60 ton med full last då kan vi prata om skatt.
De som bor i sin husbil borde ju lika gärna kunna skriva sej i ett annat land handla bilen där och skatta och besikta där.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Jag kommer gå den andra vägen och ställa krav på husbilstillverkarna att leverera bättre och miljövänligare bilar. Nästa jobbil kommer att vara eldriven (skåpbil med ståhöjd), dom finns redan på marknaden. Så jag kommer ställa samma krav på husbilstillverkaren. Vill ni sälja en ny bil, se till att den är så bra och miljövänlig som det går, gärna en elbil. Istället för att sitta i gamla spår och bara köra på. Det kallas utveckling.
NEJ! jag kommer inte lyssna på alla negativa tjommar som ska rapa upp allt negativt med elbilar, så bespara er dom knapptryckningarna.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Hur är det om man till HB sätter in Bensinmotor som kan gå på Etanol, räknas det då som miljöbil med låg skatt.? Även om det drar mer än en diesel kan man köra långt för 30K i skatt....

( skatten på Ford Kuga EcoBoost E85 hamnar exempelvis på 360 kronor/år. )
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Eftersom en elbil har en avsevärt högre tjänstevikt än en bensin- eller dieseldriven motsvarighet, kommer lastförmågan att reduceras i motsvarande grad.

Vidare finns det ett minimikrav på lastförmåga, när alla personer bilen är godkänd för (förare + passagerare), som bestäms enligt formeln 10N + 10L. (N är antalet personer och L är totallängden).

Slutligen är 3,5-tonsgränsen "helig" i så gott som samtliga länder i Europa – detta beroende på körkortskravet. (Att Sverige har ett undantag för oss med gammal körkort tar man inte så stor hänsyn till, eftersom den svenska marknaden utgör endast en liten del av totalmarknaden.)

Att med dagens teknik utveckla en eldriven familjehusbil på 3,5 ton är en mycket svår utmaning.

Pålle
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag kommer gå den andra vägen och ställa krav på husbilstillverkarna att leverera bättre och miljövänligare bilar. Nästa jobbil kommer att vara eldriven (skåpbil med ståhöjd), dom finns redan på marknaden. Så jag kommer ställa samma krav på husbilstillverkaren. Vill ni sälja en ny bil, se till att den är så bra och miljövänlig som det går, gärna en elbil. Istället för att sitta i gamla spår och bara köra på. Det kallas utveckling.
NEJ! jag kommer inte lyssna på alla negativa tjommar som ska rapa upp allt negativt med elbilar, så bespara er dom knapptryckningarna.

Det finns ju elhusbilar sen 2017, trodde du visste det som vill vara med och leda utvecklingen!;)

Varför köpte du inte en elhusbil istället för den du har?
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
2022 i september finns det stor möjlighet att ändra på dessa galenskaper - det enda som krävs av oss medlemmar ÄR att rösta rätt !
Tyvärr inga politiska partier kommer att ändra på detta. Vi måste agera nu o protestera genom de kanaler vi har. Det här blir ingen het fråga vid nästa val, o kommer inteatt förändra något efter valet. Blir det det en annan majoritet behöver de inte röra i den här frågan, de kan skylla på nuvarande majoritet o behålla den orimliga skatten. Vi är många som kan agera, även som enskilda. Det här är inte klokt.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Vet inte, men kanske den sista ”spiken i kistan” kan vara bra, eftersom den helt orimliga konsekvensen för husbilarna blir ännu tydligare, om det inte varit tillräckligt tydligt tidigare.

Tar Pålles bil som exempel, som han beskriver i tråden 459 procent,
459 procent
Där den årliga skatten ökat med just 459%, från 6.474 kr till 36.188 kr, totalt ca. 90.000 kr de första 3 åren.

Troligen är vi i de politiska diskussionerna en mycket liten grupp användare och ännu mindre företagsbransch för att vårt särintresse ska göra djupt intryck och automatiskt få politikern att tänka på eventuellt missade röster. Men för de som nu skall dra frågan i debatten och se till att få våra argument kommer fram i pressen har onekligen fått bra argument för att skapa slagkraftiga rubriker i både pressen och i den politiska debatten.

Rubriker, eller argument som, — ökad skatt med 459%! Är onekligen något man reagerar på och kanske får flera att förstå den helt orimliga situationen husbilsbranschen hamnat i.

Själv tror jag inte alls att något politiskt parti har husbilsbranschen död på sin agenda. Vi har helt enkelt hamnat i den här situationen eftersom vi har ett alldeles speciellt fordon, som inte passar in i de generella regler som nu satts upp för hela svenska fordonsparken.

Låt oss därför hoppas att de som kan påverka på riktigt, nu inser husbilens särart både som fordon och hur den brukas, precis som man gjort i övriga EU-länder och därför tänker om.

Ber er att lämna därhän den partipolitiska debatten i den här tråden, så Webb slipper stänga även den här tråden.

TommyD

Detta är ju ett debattforum,,, då husbilskatten är en mycket viktig del i hela branschen.
Så lite yttrande frihet måste det finnas.
Då husbilskatten är kopplad till politiken så måste vi få diskutera det.
Om man ska kunna göra sig hörd som en liten person måste man satsa på heltid.
Jag driver företag och har inte tid med en politik.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Vi sålde husbilen förra veckan. Nu ska det funderas en tid. Över vintern i alla fall. Sedan får vi se. Skatten har givetvis viss betydelse, men är inte hela sanningen. När vi köpte vår första husbil för 12 år sedan upplevde vi att vår vänkrets blev lite avundsjuka och ville veta mer. Nu känns det mer som om man är ett problem. Men , husbil är ett kul sätt att upptäcka världen. Vi får väl se nästa år hur det känns. Kvarstår dock som medlem åtminstone till 2023.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Ett sätt att lösa den höga fordonsskatten kan vara att helt enkelt ta bort den.

Höj istället drivmedelsskatten.

Eftersom den genomsnittliga körsträckan är 688 mil per år så blir det ju billigare för dessa än en hög fordonsskatt.

Själv kör jag ca 3 000 mil per år så mitt förslag ovan gynnar inte mig personligen.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Dom vågar nog inte höja skatten på drivmedlet så drastiskt, vi har ju reda ett fruktansvärt högt drivmedelspris.

Fördelen är ju när du åker utomlands då slipper du den höga fordonskatten och den höga drivmedelsskatten!
 
Toppen