• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

NYTT ELLER BEGAGNAT ??

F

F.d. 50069

Guest
Ja, vad säger ni egentligen om denna frågeställning?

Jag menar så här;

Efter att jag har läst många trådar om problem med leveranser, sura handlare (några iaf), strul med nyare chassin och framförallt kostnader så undrar jag hur det kommer sig att det verkar vara ett stort sug efter nytt MEN på annonssajter typ Blocket så verkar det vara ett visst överflöd av beg. husbilar!

Hur kan det komma sig att man promt väljer att köpa nytt i stället för att få en kanske färdigutrustad lite beg för en avsevärd mindre peng?

Är det känslan av att vara "först på plats", eller ?

Frugan och jag köpte våran nästa nya (knappt 1000mil) för över 200.000 kr under nypriset och då var bilen ändå en hel del extrautrustad!

Ingenting är rätt eller fel, men jag är bara lite nyfiken (som vanligt:eek:) på vad ni tycker om saken?

Anders som undrar?

Vad har ni för tankar runt detta tro?

F

F.d. 25144

Guest
Sv: NYTT ELLER BEGAGNAT ??

En högst intressant frågeställning Anders!

Visst är det något visst med ny bil. Ingen annan har varit där o pillat, rent o fint o så luktar det något speciellt med ny bil. Men smakar det så brukar det också som bekant kosta lite med....

Vår husbil hade gått 280 mil och köptes för en sexsiffrig summa mindre mot vad den kostade ny 8 månader tidigare. Den hade fortfarande nybilsgaranti så jag var ju inte speciellt rädd ev. felaktigheter fr fabrik osv. Anser att bilen var likvärdig med ny enl.min mening. Vi är mycket nöjda med det köpet.

Det är alltid de första milen som kostar "skjortan" så varför betala mer än man behöver?

Sen är det en helt annan sak att jag köpte mig en helt ny personbil för några månader sedan. Det är väl pojken i en som då inte var lika rationell och eftertänksam, men jag älskar min nya Golf:D:D:D:D:D

Vi gör massor av olika val, ibland genomtänkta o ibland mer på impuls. Nu borde det väl vara ännu mer ekonomiskt försvarbart att snegla på den tyska marknaden efter beg. husbil för Euron kommer att bli billigare, eller?

ChristerP

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest

Jodå, den Tyska marknaden är ju enorm!
Fast det finns 3400 husbilar till salu bara på Blocket, varav ca en tredjedel är privatannonser:)

Inte dåligt urval heller!

Lite risker med att köpa privat om man inte är lite insatt, fast kan bli en bra affär också.

Våran senaste husbilsaffär gjorde jag på firma! orsaken var att jag var lite skenhelig och bytte bort en katastrofviktad bil mot en med vettig lastvikt!
Jag hade inte hjärta att sälja privat utan överlät det till en firma!
Fegt, men vad gör man med hopplösa fall!

Fast om jag skulle byta husbil nu igen så blir det en privatförsäljning och ett renköp via en internetsajt.

Fast visst vore det härligt att sätta sig med en tjock katalog och bara peka på allt man vill ha i en husbil!
Faktiskt så har vi gjort det en gång och det var 1990 då vi köpte en sprillans Solifer camp 550 med en bensinare på 78 vilda!
Maxutrustad med allt som gick att få, såklart:cool:!
Det var markis och cykelställ samt en kassetbandspelare.....jo en TV-antenn var det också. Inga dåliga grejer!
Prislappen var 239.000kr, de ni:rolleyes:!
Fast en härlig känsla var det!

Anders

F

F.d. 25144

Guest

På Mobile.de finns det idag 18267 husbilsfordon till salu....men så är det också fler invånare i Tyskland. 14685 st säljs av handlare och 3474 st av privatpersoner samt 111 är företagsägda. Av totalt 18267 är det 6506 st av årsmodell 2010 (som sannolikt de flesta är helt nya). Hursomhelst är det ett rejält utbud av bilar.

Själv handlade vi vår svensksålda Adriatik på Blocket av privatperson. Nästa gång kanske det blir Tyskland. Nu har man blivit lite mer insatt i husbilsvärlden.....mkt tack vare HBK:yes:

ChristerP

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Har kollat lite på TYSKA husbilar men inte hitta någon med ALDE värmare. Görs inte husbilar med vattenburen värmare i Tyskland,? någon som vet.

/Vidhem

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Begagnat!
2-6 år begade å fixade alla fel på - å lagt på lite xtr utrustning. :)
Fiat = efter 2002 å gärna med större motorn.

Många som görs med vattenburen - dock inte alla säljare som skriver ut det - konstigt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Enkelte modeller produseres med Alde som standard og da blir det ikke fremhevet - de går ut i fra at kundene kjenner modellene. Andre finnes med luft og vann alternativt i Tyskland, da blir det normalt fremhevet.

Det finnes et par andre søkemotorer for brukte husbiler i Tyskland, og noen av disse har i sin registrering avmerking av luft eller vann. Prøv Gebrauchte, Caravan, Wohnmobil, Reisemobil, Motorcaravan, Caravans, Wohnmobile, Reisemobile, Motorcaravans, gebraucht | CARAWORLD.DE de hadde før oppvarmingsform som søkekriterie - desverre ikke nå.

F

F.d. 5361

Guest

Hej
Har kollat lite på TYSKA husbilar men inte hitta någon med ALDE värmare. Görs inte husbilar med vattenburen värmare i Tyskland,? någon som vet.

/Vidhem

Slå in i Google: " Alde site:mobile.de"

Mvh.

Norbert

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Jag och min fru har höjt budgeten och siktar på en max 1 år gammal med max 1000 mil.
Får otroligt mycket för pengarna i Tyskland och förhoppningsvis lite nybilslukt kvar :p

Peter :)

F

F.d. 50069

Guest

Är det någon som har gjort en kalkyl över hur mycket man tjänar på att köpa en beg. husbil i Tyskland mot att köpa en likvärdig privat i Sverige ?

Anders

F

F.d. 25144

Guest

Jag är absolut inte ngn expert inom detta område men kanske man skall se vilka som är volymbilar i Tyskland. Dessa kanske det är större prispress på och se ut en modell som skulle passa och därmed jämföra med det svenska utbudet på samma modell. Kan det vara störst prisdifferens på en sådan? Vad tror ni?

Fast det är å andra sidan fel taktik att enbart se till största prisdiff. för det skall ju vara en bil/modell som man jättegärna vill ha, eller hur!

Är tyskproducerade bilar billigare i andra hand där än andra? Någon som vet?

Detleffs o Burstner borde väl vara riktigt stora märken i Tyskland.

ChristerP

F

F.d. 18508

Guest

Är det någon som har gjort en kalkyl över hur mycket man tjänar på att köpa en beg. husbil i Tyskland mot att köpa en likvärdig privat i Sverige ?

Anders
vi har kollat enbart N+B och Concorde,ligger ofta runt 30% märkeshandlare mot märkeshandlare men varierar
En högre moms från början o en 20% upp på det här hemma verkar dom köra med.
Skiljer som alltid från bil till bil.
Problemet många har är finansieringen,många har inget val och köper hemma..
Tyska premiumhusbilar har ofta avsevärt högre utr grad i Tyskland,passar mig bra som fattig svensk när dom ska byta efter några år.

F

F.d. 50069

Guest

Kan man reda ut ev. fallgropar och har en egen finasiering så ser det onekligen vettigt ut att handla bil i Tyskland!
Lite extra besvär men.................tydligen lönsamt

Tack "Limes" och ni andra som har lagt ner extra jobb på detta!

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25144

Guest

Rätta mig om jag har fel men det är väl fortfarande så här: På ny tysk bil lyfter man av den tyska momsen hos handlaren och sedan får man betala den svenska momsen vid införseln. I exemplet ovan skulle denna bil kosta runt 830´ SEK men det är fortfarande stor diff till miljonen.:)

För att vara begagnad skall bilen vara minst 6 månader och gått minst 600 mil o då blir det det tyska priset inkl tysk moms rakt av.

I båda fallen tillkommer reg.avg. osv i Sverige + försäkring vid hemtransport.

ChristerP

F

F.d. 5361

Guest

Rätta mig om jag har fel men det är väl fortfarande så här: På ny tysk bil lyfter man av den tyska momsen hos handlaren och sedan får man betala den svenska momsen vid införseln. I exemplet ovan skulle denna bil kosta runt 830´ SEK men det är fortfarande stor diff till miljonen.:)

För att vara begagnad skall bilen vara minst 6 månader och gått minst 600 mil o då blir det det tyska priset inkl tysk moms rakt av.

I båda fallen tillkommer reg.avg. osv i Sverige + försäkring vid hemtransport.

ChristerP

Inget fel ChristerP

Men husbilen kan man alltid köpa begaganad om man vill :)

Mvh.

Norbert

F

F.d. 25144

Guest

Jag skulle nog själv välja en välutrustad "lätt begagnad" husbil som gått mellan 600-1000 mil fr Tyskland och slippa betala vår höga svenska moms. Synd att Tyskland inte har kvar den 16%-iga momsen men det är gott nog med 19% jämfört med 25%. Har köpt mkt elektronik fr Tyskland med den lägre momsen o då var det riktigt lönsamt på den tiden:)

Momsens föregångare var ju omsen och det skulle vara en tillfällig skatt, men si det blev det inte alls.....det gäller ju att mjölka oss konsumenter så mkt som det bara går. Se bara på el-pris-eländet! :mad:

Nu spårade jag ur lite från ämnet men jag kunde inte låta bli:wink:

ChristerP

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Momsen går ju rakt in i statskassan, betalar mycket av vår välfärd, sjukvård, pensioner m.m. Vill man ha ut massor får man också betala..?

F

F.d. 25144

Guest

Utanför ämnet:

Så sannt, visst är det mkt som passerar statskassan. Sen är det fördelningspolitik resten. Det nedmonterade välfärdssverige är nog inte så värst mkt bättre än andra europeiska industriländer. Men vi har bl.a. en hög moms och hade vi inte haft så höga elpriser så hade ju vi inte behövt betala så många momskronor= 25% på toppen av allt. Synd om många äldre med taskig pension som suttit där ute o frusit i vinter. Dom får inte ut några massor ur systemet utan får snällt ta av sina besparingar (om dom har några) för att överleva.

Själv klarar vi oss på min blygsamma a-kassa och hustruns klena sjukpension men det gäller att vara kreativ och spara där man kan. Vem sa att vi måste ha ut massor? Det vi har är våra egna sparade pengar, som vi hoppas få behålla.

Till ämnet:
Köper hellre en "tysk" bil med 19% moms än en "svensk" med 25 om dessutom grundpriset är lägre! Man är sig själv närmast...:wink:

ChristerP

Toppen