• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nytt cigarett-tändaruttag

Sysk167

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2025
Efter byte till lithiumbatteri i bodelen installerade jag ett cigarett-tändaruttag baktill i bilen.
Det funkade direkt till en dammsugare som hade sådan anslutning.
Men då jag stoppade in ex billaddare för sådana uttag ( Billaddare med två USB-uttag, 12/24 V )
så funkade det inte. Helt dött. Tog jag samma "laddare" (dumt namn?) & testade i
det vanliga cigg-uttaget funkade det först. Men efter att ha varit i mitt nya uttag var det helt dött/avlidet.
Likadant var det med de 2 andra äldre "laddare" jag redan hade...
Kom på hur det är med en del LED-lampor där plus/minus måste var rätt.
En koll på uttaget visade att en kabel för plus & en kabel för minus fanns angivet.
Så jag bytte kablarnas plats. Fortfarande dött på bägge uttagen för "laddarna". Dammsugaren funkade fortfarande.
Så jag köpte en ny "laddare" på Classe. Den funkar i ordinarie uttag men inte i mitt nya uttag.
Det avled dock inte som de tidigare gjort efter besök i mitt nya uttag.
Dammsugarn funkar fortfarande i bägge uttagen.
Någon som har en idé om vad som orsakar detta lite skumma fel?
Om någon vecka eller så, får jag ett nytt uttag med "direkta USB-uttag".
Undras hur/OM de kommer att fungera?

F

F.d. 4220

Guest
Kan det vara så enkelt att det bara är dammsugarens kontakt som bottnar ordentligt i uttaget?
Jag har haft flera uttag som varit för djupa för en del kontakter.
Att uttaget tar livet av en del av dina laddare motsäger dock det. Där är det nog mer polaritetsförväxling som gjort det.

Skulle tro att dammsugeren har automatisk polaritetsväxling som extra säkerhet.
Mätte du inte spänningen när du kopplade in uttaget? Plus skall vara i mitten och minus på sidan.

ingbe

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2025
Kolla i ditt uttag med en multimeter att du har plus i mitten och minus (jord) på yttre ringen, så kanske du sparar några laddare :twitcy:. Vid ett tillfälle när jag "visste" vad jag gjorde hade jag turen att den enhet jag anslöt hade säkring som räddade mej....

Sysk167

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2025
Kan det vara så enkelt att det bara är dammsugarens kontakt som bottnar ordentligt i uttaget?
Jag har haft flera uttag som varit för djupa för en del kontakter.
Att uttaget tar livet av en del av dina laddare motsäger dock det. Där är det nog mer polaritetsförväxling som gjort det.

Skulle tro att dammsugeren har automatisk polaritetsväxling som extra säkerhet.
Mätte du inte spänningen när du kopplade in uttaget? Plus skall vara i mitten och minus på sidan.
Svatr till både STACT & ingbe:
Nä dumt nog så mätte jag aldrig plus minus då jag monterade...
Hade liksom inte ens tanken.
Får väl "fakturera dumhuvudskontot".
Man lär så länge man håller på & gör misstag dvs så länge man lever...

Toppen