• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nytt boende

F

F.d. 55306

Guest
Hej klubbkompisar.

Efter 40 år i vårt hus, med bekväm uppställning för husbilen, så har vi sålt det och ska vara ute ur det till 1:a juni. Nån bostadsrättslägenhet blir väl förmodligen resultatet av sökandet efter nytt boende, fast än har vi inte hittat nåt som vi vill ha.

Hur som helst, här har vi ju varit bortskämda med att ha husbilen på garageuppfarten. Vi har kunnat underhållsladda den under hemmaperioder och det har varit bekvämt med vattenpåfyllning före resa resp. vattenurtappning vid hemkomst.

Hur fixar man detta när man bor i flerbostadshus? Om vi hamnar i centrala delarna av stan så kommer det kanske inte att finnas möjlighet att komma intill med husbilen ens för i- och urlastning av grejer. Men det sista går enkelt att ordna. Det är bara att köra grejer i vanliga bilen till och från den uppställningsplats som vi får hyra för husbilen.

Men det andra, underhållsladdning och vattenhantering, hur fixar man det? Det måste väl vara fler därute som bor avigt till ur den synpumkten? Måhända en trivial fråga, men jag är ändå tacksam för tips.

Hälsningar från S-E i E-tuna

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Nytt boende

Jag hyr vinteruppställningsplats inomhus i värme.
Jag hyr sommarparkering med el - inte lätt att hitta.
Jag bär vatten i vattenkanna från lägenheten å fyller tanken.
Sommarparkering med EL är svårast att hitta.
Jag saknar huset - nu och då - men sen barna flyttat ut blev det tomt.
Vi trivs bra med lägenhet nu. :)

Senast ändrad:
F

F.d. 55272

Guest

I mitt fall blev det såhär:
Min bostadsrättsföreningen har ett centralgarage under huset. Portens höjd 260 cm. Efter mycket letande blev det en "plåtis" d.v.s. en Adriatik Twin som är 258 cm.
Detta gör att husbilen står varmt och torrt året runt med möjlighet att koppla el, lasta och tanka vatten direkt på platsen. O.k. utrymmena är inte i klass med Kabe´n men duger gott även för turer till Spanien där vi nu befinner oss.

F

F.d. 52945

Guest

Hej!
Har samma situation som ni, vi flyttar in i nya lägenheten om ett par veckor efter att ha sålt huset i våras, vi har bott i vår husbil hela hösten och vintern med undantag för några nätter hos en av våra pojkar lite då och då.
Jag håller på med att "förhandla" med campingen om att få en elplats under höst/vinter på campingen men inte att bo där d.v.s en plats på undantaget. Under vår/sommar så får jag stå på en uppställningsplats inom campingens område för en mindre summa pengar, då ingår toatömning och vattenpåfyllning.
Campingägaren verkar vara på min linje att det är bra om det syns lite husbilar även på lågfrekvent tid, det kanske kan locka andra till att stanna och ligga över.

Lycka till, //Pilot:)

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

lite nyfiket, vad behöver man sommarparkering med el till?
-----------------------------------------
Städning - rengörning - underhåll - putsa å feja in- och utvändigt.
Sen brukar jag ställa Plåtisen på laddning dygnet innan vi ska ut å resa.

F

F.d. 7531

Guest

Vi hyr p-plats ute vid hyreshuset. året om. Ser desutom bilen från våningen. Liten nackdel att man bara har el, i tretimmars intervaller. Vatten fyller vi på macken, går finfint med egna vattenkannor.

F

F.d. 55306

Guest

Tack för svar och synpunkter. Vi har hittat vårt nya boende nu. Det blir lägenhet centralt. Den vanliga bilen får vi garageplats till. Husbilen kommer vi att även sommartid få ha i samma oanvända ridhus där vi har den vintertid precis i utkanten av stan. Så det verkar ordna sig.

Hälsningar / S-E i E-tuna

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025

Hej.
Sätt på en solpanel på husbilen så får ni underhållsladdningen, dessutom behöver ni inte vara snåla med strömmen då ni står still nånstans (utan 220V).

Bettan o Einar

A

Annes

Guest

Hej Alla !

Är i avsikt att ev. avyttra vårt boende där vi också har plats för vår husbil, men frågan är hur man löser "boendet" för sin husbil som man värnar om. Man önskar att den kan få plats någonstans alla delar av året då man inte nyttjar den och där man kan "hälsa på den". Hur löser alla Ni husbilsägare denna fråga ? Då det är ett fordon som kostar mycket
pengar så är det väl detta en viktig fråga för oss alla husbilsägare ?

Med tillönskan om en skön vår

Sture:music-icon:

Karin & Jonke

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2025

Finns alltid nån som hyr ut uppställningsplatser. Kolla på blocket eller sätt in en annons i lokaltidningen. det gjorde vi och fick tag i en jättefin lokal att ställa in i. Egen port och egen nyckel så vi kan hämta ut när vi vill eftersom vi använder husbilen hela året. Det är visserligen ingen värme men det funkar i alla fall. Vi har plockat ut den vid -28 och det har fungerat. Inget att rekommedera så vi funderar på att montera Webasto så småningom. Vi har möjlighet att ställa den tillfälligt inne på gården rätt under vår balkong så vi har brukat dra en skarvkabel från lägenheten för att hålla värmen och ladda batterierna innan vi åkt. Sommartid inget problem då står den ute på gatan och vi har full uppsikt över den från vårt vardagsrumsfönster. Vatten fyller vi på macken. Vi sålde vårt hus för drygt ett år sedan när den siste av våra fyra söner flyttade ut. ingen vits att sitta med ett stort hus för två personer. Nu har vi ju chansen att åka och hälsa på dem oftare istället.

Toppen