• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nycklarna i sjön!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Viss dramatik i em. Jag är i Åmål med husbilen för att hämta min nya (fiske-)båt. När jag rotar i ankarboxen så märkar jag inte att min uppknäppta jacka lyfts upp av båtens pulpit på annat sätt än att ett femkronorsmynt som låg i jackfickan plötsligt faller ner i ankarboxen.

Kunde inte nyckelknippan ha fallit i ankarboxen och myntet i sjön!
Så väl gick det inte: Husbilens nycklar med elektronisk startspärr och fjärrkontroll för larmet etc var borta utan att jag hade märkt det. Bilen låst och reservnyckel 66 mil bort! 5 m djupt vid bryggplatsen och rätt grumligt vatten. Så mycket mjukt slam på botten att jag inte tordes prova (och röra om) med magnetsökning.

Nu några timmar senare har allt ordnat sig. En kompis till en kompis i Åmåls trollingklubb har full sportdykarutrustning och lyckades efter mindre än 5 min i vattnet hitta nyckelknippan. Bilens nycklar fungerade direkt och larmets och centrallåsets fjärrkontroll fungerar även den nu efter isärtagning och torkning.

Lärorikt för mig, hoppas jag!

aake

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026
Sv: Nycklarna i sjön!

Vi har varit ute för samma sak men det var plånboken med innehåll som föll ner i dyn. Vi fick hjälp av en fiskare med håv att hitta den efter andra försöket. Sedan hängde sedlar, kvitton mm på tork i båten. Tala om att tvätta pengar!!!

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Snacka om tur i oturen. Både att hitta dem och att de fungerade!

Detta påminner mig om en verklig händelse på Rörö i Göteborgs norra skärgård. Vi gjorde premiärturen tidigt på våren med båten och låg i Rörö hamn helt ensamma. I ruffen höll vi på att förbereda lunchen när det kommer en annan båt. Jag tittar ut och ser att han skall lägga till med akterankare som han slänger i sjön innan han är framme vid bryggan. Vi äter och senare tittar vi ut och ser att båten nu ligger längs med bryggan. Konstigt! Men det för sin förklaring när det efter en stund kommer en grodman klafsandes på bryggan, snackar med båtägaren och därefyter hoppar i sjön Efter en stund kommer han upp med båtägarens dragg. Det gäller att knyta fast ankarsnöret i båten!

Men han hade nog också tur i oturen. Draggen fungerade säkert nästa gång.

F

F.d. 839

Guest

Åke,

Snacka om tur i otur, kul att det ordnades för dig, man kan ha det trevligare när man är 66 mil hemifrån ;)

Toppen