• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nycklar och codlås till Fiat

F

F.d. 10718

Guest
Hej alla

Jag har nyligen köpt en Fiat Ducato 1999 års modell försedd med två "vanliga" nycklar och en "Master" nyckel plus en codbricka.
Frågan är hur använder ni dessa när ni åker på resa gömmer ni Master nyckeln i bilen eller lämnar ni den hemma ? man vill ju inte bli stående med en
husbil med låst startspärr efter ett stöldförsök.
Enligt instruktionsboken kan man låsa upp codlåset genom att trycka ner gaspedalen ett antal gånger motsvarande den kod som finns (vadå)
MEN DETTA SKALL ENLIGT INSTRUKTIONSBOKEN INTE GÄLLA DIESELBILAR ?!

hälsningar lassepersson

F

F.d. 27368

Guest
Sv: Nycklar och codlås till Fiat

Gaspedalsgrejen gäller från bilar med commonrail insprutning (JTD) oftast 2002 men kan finnas i vissa 2001 . När det gäller äldre bilar är stöldskyddet tydligen löjligt enkel att lura så dom flesta verkstäderna klarar av det .

F

F.d. 10718

Guest

OK har nu läst tråden "Röda nyckeln" och det är inte helt enkelt att förstå men kan jag
tyda ditt svar så att det på min "gamla" Fiat inte är något som jag behöver ligga vaken om natten för. Men vad skulle du rekommendera mig att ta med, extra std. nyckel alt.
codebrickan alt. en lapp där jag fört över uppgifterna från codbrickan eller ska jag ta med
den "Röda nyckeln" när jag åker till Spanien i sommar.

tack på förhand lasse persson

F

F.d. 27368

Guest

OK har nu läst tråden "Röda nyckeln" och det är inte helt enkelt att förstå men kan jag
tyda ditt svar så att det på min "gamla" Fiat inte är något som jag behöver ligga vaken om natten för. Men vad skulle du rekommendera mig att ta med, extra std. nyckel alt.
codebrickan alt. en lapp där jag fört över uppgifterna från codbrickan eller ska jag ta med
den "Röda nyckeln" när jag åker till Spanien i sommar.

tack på förhand lasse persson

Ta med alt. gömma extra nyckeln i bilen . För enligt erfarna mekaniker om det börjar krångla så är det tydligen "nån" del i dieselpumpen som går sönder som måste bytas . Tydligen är den delen dyr så att man brukar koppla förbi eller nåt . Tydligen ska dom flesta verkstäder med lite fantasi klara av .

Toppen