• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Nyckelkodning Ford - hur fungerar det?

Mor/farfar

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33963
Medlemskap
2025
Häromdagen blev jag stående med en helt död motor och fick ta bärgning till verkstad.
Fick besked att nyckeln tappat kontakten med mjukvaran i bilen. Fick detta åtgärdat och kunde fortsätta men fick också besked om att reservnyckeln inte kommer att fungera i tändningslåset men att det går att låsa/stänga dörrar mm med den.

Bilen är en Ford Transit av 2007 års modell.

Finns det någon i Husbilsklubben som på ett begripligt sätt kan förklara vad som hände och också vad jag ev kan göra för att förebygga att det händer igen. Den som hjälpte mig kunde uppenbarligen fixa felet men eftersom han inte kunde prata svenska kunde vi inte kommunicera med varandra mer än att "startnyckeln inte hade kontakt med bilen".

Vad ska jag göra för att reservnyckeln ska gå att använda för att köra bilen. Har inte vågat prova för att jag inte vill sabba något.

Toppen