• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nyckelcode spärr

F

F.d. 52990

Guest
Hejsan
Jag har en ducato 2,5 td -1999
Nu har startcoden gått i och jag får inte bort denna. detta har hänt en gång tidigare men då förvan den efter två försök.

Nu ligger coden kvar hela tiden. Vill inte få detta problem när jag är på semmester.

Läste att man kan ta den mellersta kabeln vid pumpen där det sitter tre kablar och koppla den till solenoiden.

Är det någon som gjort detta för att slippa mer problem. Eller kan man gå förbi denna.

Just nu är det bara startmotorn som går.

Tackam för bra tips

Tommy
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Sv: Nyckelcode spärr

Det går att ta bort spärren men den sitter på diselpumpen på utsidan av stoppsolenoiden.
Det är ganska besvärligt då den är fastskruvat med 2 st 5 mm special bultar som dras fast tills sexkantskallen lossnar(samma som på rattlås).
Om man tar bort startspärren måste en annan godkänd spärr monteras!
Tom
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Nyckelcode spärr

Tog bort startspärren idag så nu funkar den igen.
det är riktigt skönt att det finns så gott om plats i motorrummet
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
916
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Sv: Nyckelcode spärr

Hur kopplade du bort den?

Gissar att det är liknande fel på Jappes bil. Jag var o kollade på den och det går tre kablar till solenoiden i pumpens nedre kant. Eftersom jag inte hade något kopplingsschema vågade jag inte trixa med dessa kablar.

Jag gissade en stund att det var larmet i hans bil som strulade med startspärren. men det verkade inte vara det. Oftast lägger man ju startspärren på startmotorn. Men det fungerar ju lika bra på solenoiden på en dieselbil.

Jag hade tänkt fixa Jappes bil i helgen som gick, men jag fick lunginflammation enl läkarna. Så det blir att bädda ner sig och vila helt enkelt. Men det är ju ändå intressant att veta vilken kabel som är vilken så att man kan utesluta det problemet när jag väl är på fötterna igen..

//Freddy
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Nyckelcode spärr

Hur kopplade du bort den?

Gissar att det är liknande fel på Jappes bil. Jag var o kollade på den och det går tre kablar till solenoiden i pumpens nedre kant. Eftersom jag inte hade något kopplingsschema vågade jag inte trixa med dessa kablar.

Jag gissade en stund att det var larmet i hans bil som strulade med startspärren. men det verkade inte vara det. Oftast lägger man ju startspärren på startmotorn. Men det fungerar ju lika bra på solenoiden på en dieselbil.

Jag hade tänkt fixa Jappes bil i helgen som gick, men jag fick lunginflammation enl läkarna. Så det blir att bädda ner sig och vila helt enkelt. Men det är ju ändå intressant att veta vilken kabel som är vilken så att man kan utesluta det problemet när jag väl är på fötterna igen..

//Freddy

Ingen av dom kablarna gick att använda tyvär.
Man får knacka bort den svarta kaplade plasten där kablarna kommer ut.
Där inne sitter ett kretskort som ska bort.
Väl där så sitter kretskortet kopplat till en magnetventil vars kabel sitter lödd på kretskortet. Kretskortet ska bort och endast kabeln ska vara kvar
Den lilla stumpen ska du ta och löda fast en ny kabel på och dra den till tändningslåset där det blir 12Volt när tändningen slås på. (Glöm inte säkra på vägen).

Lycka till Tommy
 
F

F.d. 3998

Guest
Sv: Nyckelcode spärr

Räcker att koppla på den svart/lila kabeln . Mitten i den 3 poliga kontakten. Den kommer från tändlåset . Om det inte fanns tändström så tyder det på trasig säkring eller utlöst krockbrytaren . Krockbrytaren sitter vid batteriet .
 
Toppen