• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybygge

Susanne o Laszlo

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Malmö
HBK-Nr
37590
Medlemskap
2023
Hej.
Vi har köpt en sprinter (den långa modellen) och tänker bygga om den. Idag är den
med tre sittplatser. Vi har köpt en stol till därframme och tänkt sätta in snurrplattor sätta in bord och
använda soffan bakom förarsätet. Vet någon vilka bestämmelser som finns. Måste ställningen på soffan byggas
av något företag eller får man fixa det själva? Vem besiktar det?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hej.
Vi har köpt en sprinter (den långa modellen) och tänker bygga om den. Idag är den
med tre sittplatser. Vi har köpt en stol till därframme och tänkt sätta in snurrplattor sätta in bord och
använda soffan bakom förarsätet. Vet någon vilka bestämmelser som finns. Måste ställningen på soffan byggas
av något företag eller får man fixa det själva? Vem besiktar det?
Tag kontakt med det bilprovningsföretag där du tänker registreringsbesiktiga den färdiga husbilen innan du över huvud taget gör något annat!

Pålle
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Hej.
Vi har köpt en sprinter (den långa modellen) och tänker bygga om den. Idag är den
med tre sittplatser. Vi har köpt en stol till därframme och tänkt sätta in snurrplattor sätta in bord och
använda soffan bakom förarsätet. Vet någon vilka bestämmelser som finns. Måste ställningen på soffan byggas
av något företag eller får man fixa det själva? Vem besiktar det?
När jag för många år sedan byggde en husbil på ett rensat lastbilschassi hade jag ingående diskussioner med bilprovningen på ett tidigt stadium. Resultatet blev en registreringsbesiktning utan anmärkning.
 

Susanne o Laszlo

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Malmö
HBK-Nr
37590
Medlemskap
2023
Tack för ditt svar. Får åka till en annan bilprovning då. Den jag var på sa att mercedes ska besiktiga den men mercedes sa att dom inte gör det.‍♀️
 
Toppen