• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nybliven Husbilsägare

Lämmetorparen

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
8735
Medlemskap
2025
Hej alla glada husbilsåkare.

Mitt namn är Håkan Bäckmark och är inne på mitt 48:e år.
Min sambo heter Annika Karlsson och är snart 44år.
Vi har en dotter (Evelin) på 4.5 år tillsammans och jag har sedan tidigare en dotter på 19år och en son på 16år.
Efter att ha kört med bil o husvagn i nästan trettio år så var det dax att införskaffa första husbilen :msn_sunglasses:
DSC_0175.JPG
Första husbilen blev en Con-Tiki Swift 1990.
Jag har tittat och ispirerats av Bror Axelssons makalösa renovering (nybyggnad) av sin husbil, och det kommer innebära att jag skall försöka mig på lite enklare förbättringar i början.
Jag är elektriker i grunden och sitter idag och ritar/konstruerar nätstationer för högspänning.
Jag älskar bilar och i synnerhet gamla Amerikanska klenoder. Jag har i nuläget en Oldsmobile Cutlas cab från 1972 som jag importerade från Maryland i USA i ett halvskapligt skick som jag i vintras renoverade upp till ett bättre skick.
2011-04-37.JPG
Jag har som nybliven husbilsägare tusen frågon som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att besvara.
Stolarna i min Contiki var inte i det bästa skicket och då har jag tittat på Brors förslag på stolar som var Saab 9-5.
Jag skulle vilja ha armstöd och har då hitta stolar från Chrysler Voyager -03 som skulle passa -vad tror ni?
Återkommer med fler frågor.

//Bäckis

F

F.d. 2692

Guest
Sv: Nybliven Husbilsägare

Hej och välkommen till klubben.

Det där med stolar finns det ett par trådar om. Saab stolarna lär vara bra och passar oftast bra utan större modifieringar. Du verkar ju inte vara helt befriad med kunskaper att skruva med bilar (snygg bil).

Sen har vi ju Bror som är helt fantastisk, där kan du säkert få bra tips när det gäller renovering.

F

F.d. 15549

Guest

Välkommen till klubben...
hoppas att du får den hjälp du behöver,(det fick jag)
jag är nu inne på andra husbilen och trivs kanon :wink:

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Hej o välkommen Bäckis!
Rekommenderar Saab 9-5 elmanövrerade stolar. Komplettera sedan med armstöd från banner så åker ni kungligt.

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025

Hej Håkan välkommen i klubben extra kul eftersom vi är från samma kommun

F

F.d. 53012

Guest

Var min drömbil Kontiki när vi köpte vår 89 Frankia 94 som jag bytte stolar på 98 till SAAB 95 men fick lägga plattjärn över underredet för dom var lite bredare vid skenorna och visst kopplade jag in elvärmen och tog bort dom dumma hållarna för säkerhetsbältena som var fastsatta i golvet med en halvmeters wire som man oftast snavade om, så vi använde dom hållare som sitter på stolarna som passade. Lycka till Ni kommer inte at ångra ER det finns mycket skäl i gamla bilar

Lämmetorparen

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
8735
Medlemskap
2025

Hej och tack för välkomnandet.
Vi bor straxt utanför Finspång i Lämmetorp där vi i natt hade 30st vildsvin som bökade ute på ett gärde 100m från huset.
Jag har nu fått tag i BMW stolar till ett mycket bra pris, skall använda mig av stolens bälten istället för original viren som ni har påpekat.

//Bäckis

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Välkommen till toppenklubben......
Kul att du också gillar amerikanare. Har en gammal Plymouth Road King Coupe från 1940 som tyvärr alltför sällan används. Renoverar dessutom en Hudson Great Eight från 1930.

Beträffande stolar så finns det ett antal som passar. På min bil blev det Saab 9-5 stolar men upplever dessa som lite höga ( är 176 cm ) så kolla noga vilka stolar som passar just dig. Åk till Norrköpings Bildemo och be att få kolla och mäta olika stolar. Själv söker jag andra stolar och tror på typ Porsches stolar dels för dess höjd men också för att det är ganska tunn rygg vilket i mitt fall gör att jag kan skjuta stolen mera bakåt.
Hälsningar Bror

F

F.d. 52979

Guest

:music-icon::music-icon:

Välkommen säger vi oxå. Trevligt med flera Finspångsmedlemmar. Ingalill o Leif

Lämmetorparen

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
8735
Medlemskap
2025

Jag är med i två bilklubbar (corvetteklubben och Oldsmobileklubben) där man kan få mycket bra hjälp, men dom är inte i närheten av vad denna klubb kan erbjuda.
Jag bockar och tackar.
Vad gäller stolar så ville jag ha stolar med armstöd, givetvis så går det att komplettera alla stolar med armstöd men.....
Jag kör BMW i normalfall och tycker att deras stolar är mycket bekväma.
Återkommer med en bild efter byte.

//Bäckis

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Bilder på servopumpen.
Klicka på bilden så blir den större
Hälsningar Bror

Bilagor

• 25 aug  2011 024.jpg
    25 aug 2011 024.jpg
    3,3 MB · Visningar: 14
  • 25 aug  2011 025.jpg
    25 aug 2011 025.jpg
    3,2 MB · Visningar: 3
F

F.d. 25246

Guest

VÄLKOMMEN! kul med en jänkar kolega det ända som grämer mig är att jag inte får in Camaron trotts att vi åker Argos:twitcy:

Mikkeman

Toppen