• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybliven Husbilsägare

snaremossen

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
696
Medlemskap
2024
Hej alla!
Är nybliven husbilsägare och intresserad av att få nya ideer och förslag på allt möjligt, sökte lite på nätet och hittade då denna klubb som jag genast blev nyfiken på. Hämtade våran husbil för 1 vecka sedan och planerar att åka till helgen på en 14 dagars tur i Norrland. Har dock redan råkat ut för ett litet missöde då en av våra katter lyckades smita in i husbilen och göra ifrån sig på soffan, har haft ut och vädrat, tvättat mm men känner fortfarande en viss doft, någon som har en lösning på hur få bort doften? Har även en undran om det finns någon som kör kylen via en inverter för 220v, våran verkar fungera dåligt på 12v så jag funderade på en sådan lösning.

Glad och vacker husbils sommar önskas alla.

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025
Sv: Nybliven Husbilsägare

Hej och välkomna till Husbilsklubben.se hoppas att ni ska trivas i och med gänget.
Ni kanske trivs såpass bra att ni tar steget fullt ut och blir betalande medlem och får full insikt på Hemsidan.
Med bl.a Husbilsplatser, Vart åker vi, Träffar, Medlemslistan etc.

Ha de

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Hej och välkommen till klubben.
När du tittat runt lite på vår hemsida är du välkommen som medlem, då får du tillgång till ännu mer värdefull information.
Har ingen erfarenhet av katter i husbil men du får säkert svar av erfarna kattägare.
Kylen kör jag bara på gasol eller 230V. Eftersom jag bara ligger på campingplats ca 12% av antalet nätter så blir det gasol för det mesta.
Stänger av gasolen vid tankning, kommer förm att koppla över till 12V på färjor.

Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Hej o Välkommen,

Jag kör kylen på 220VAC ,800W billig Inverter, under färd.
Fungerar bättre än 12V.
Man måste komma ihåg att slå om på gasol om man stannar för länge eller ska övernatta.
Har batteri som räcker ett par timmar så jag brukar låta den vara på vid färjeöverfarter och andra stopp under resan.

F

F.d. 24280

Guest

Svårt att köra kylen på inverter..dom tar ju minst 10Amp,så det bästa är faktisk gasolen..och 230V om man står på campingen.Visst finns det kompresor drivna kyl och dom tar inte så mycket ström..men dom är oftast monterade i andra hand.Så att eran fungerar dåligt på 12V är inget nytt,tyvärr!!

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Ett 90-110L absortionsskåp tar c:a 200-300W, de större något mer så det blir inte mer än drygt 1A 220V. På 12V blir det 15-25A.

F

F.d. 3581

Guest

Håller inte med dig, Zubac.

I våra tre husbilar har kylskåpen fungerat alldeles utmärkt på 12 volt.

Mvh
Dag

snaremossen

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
696
Medlemskap
2024

Fantastiskt vilken aktivitet och informationsrikedom det fanns på denna sidan, här måste man ju bara vara med, betalar medlemsskap omedelbums.

Ser att det finns olika tyckande vad gäller kylproblematiken, uppskattar alla svar och gratulerar dom som har fungerande 12V kyl tror dock att vi provar Håkans modell och ser hur det går.

MVH
Anders & Lis

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Se till så att laddningen från generatorn fungerar bra.
Jag drog kraftigare kablage.
Generatorn måste ge vad skåpet tar samt övrigt bilen behöver som ljus osv. Så en generator med minst 90A behöver man för att det ska fungera om Ljus,fläkt,torkare o kyl är på och batterier laddas.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

snaremossen!
Denna aktivitet är typisk för vår klubb.
Jag har som novis ställt många frågor och fått många svar och tips.
Det snabbaste svaret var 7 min efter det att jag ställt frågan.
Välkommen som medlem och tack mina klubbkompisar för att ni(vi) delar med er (oss) av erfarenheter och problemlösningar.

Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest

Lukten från kattpiss är tyvärr nästan omöjlig att få bort. Min katt pinkade i passagerarsätet på firmapickisen för två år sedan. När solen ligger på så luktar det fortfarande. Det lär visst ska gå att ozonbehandla det hela så att lukter neutraliseras. Prata med någon duktig bilrekondare, dom vet säkert.

snaremossen

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
696
Medlemskap
2024

Tack för tipset Pelllle, har kört med div sprayer, kaffe och droppat citron och just nu känns inte doften men vi får väl se efter någon dag. Åker i alla fall i morgon norrut med sikte på Riksgränsen, kanske får stanna till i Gävle om det blir för olidligt. :twitcy:

MVH
Anders & Lis

Toppen